kudden Posted April 18, 2009 Share Posted April 18, 2009 Hej alla glada För några veckor sedan upptäckte jag att jag hade några trasiga kluster på hårddisken. Så träffade jag en kille(som har en datorverkstad) Ta ner datorn till mig sa han så grejar jag det och så gjorde jag det. När jag hämtade den sa han att han låst området med dom trasiga klustren. Dum som jag var frågade jag inte i detalj vad han gjorde och nu är han utomlands. Från början var disken på 160GB och nu är den på 128GB. Att jag kanske får byta disken så småningom förstår jag,men vad gjorde han igentligen? Är det något man kan göra själv utan något speciellt program? Så min fråga är som jag skrev.Vad gjorde han egentligen??Någon som vet?? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ture Posted April 18, 2009 Share Posted April 18, 2009 ev kört checkdisk på din hårddisk http://www.impraze.se/checkdisk.html om du inte gjort backupp på din hd så är det nog läge för det nu mvh t Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kudden Posted April 18, 2009 Author Share Posted April 18, 2009 Jo men han låste området sa han. Dom trasiga klustren blev ju inte lagade.Därav att disken blev mindre. Jo jag vet jag måste göra en backup. Skall bara få fingrarna ur.. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ture Posted April 18, 2009 Share Posted April 18, 2009 tycker att det var mycket utrymme som försvann, hur ser det ut om du kollar den här datorn>>hantera>diskhantering (win xp) mvh t Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
waxinator Posted April 18, 2009 Share Posted April 18, 2009 Där finns ett flertal små program för att analysera och dölja dåliga områden på disk. Här har du lite att läsa om vad det handlar om. http://www.scribd.com/doc/6642954/Ntfs-Hidden-Data-Analysis Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kudden Posted April 18, 2009 Author Share Posted April 18, 2009 Tack! Det var mycket att gräva i Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kudden Posted April 18, 2009 Author Share Posted April 18, 2009 tycker att det var mycket utrymme som försvann, hur ser det ut om du kollar den här datorn>>hantera>diskhantering (win xp)mvh t Jo när jag tittade där så hade han delat upp den.127,99GB felfri och 21,06GB inte allokerat Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts