Gå till innehåll

XP startar i 640x480... Hur fixar jag detta...


Mikkef

Recommended Posts

Hejsan,

Efter att jag uppdaterade till ATI Catalyst Controll panel + Drivrutinerna V.9.4 så hände något med min grafik efter att jag bootade om datorn....

När datorn startar upp så visas grafiken i 640x480 och 8bit upplösning. Jag kan manuellt ändra detta i panelen ifrån Catalyst till ex: 1280x960 32bit och allt verka OK... ända tills jag startar om datorn igen för då måste jag göra om detta ännu en gång... hmhmhm

Jag kan inte göra denna ändring ifrån windows "Egenskaper för bildskärm - Egenskaper" för då ändras det automatiskt tillbakas till 640x480 8 bit..

Jag har provat med att avinstallera ATI Catalyst + Drivrutinerna V.9.4 och installera den äldre versionen 9.3 igen... men jag får nu samma problem...???

Jag formaterade datorn:

Jag har nu formaterat om min dator och samtidigt uppdaterat alla drivrutiner till moderkortet, Frameworks 3.51 SP1 + patch mm. mm.

Jag installerade nu igen ATI Catalyst + Drivrutiner V.9.4 och installationen gick bra utan några fel. Jag bootade nu om datorn... men till min besvikelse så får jag fortfarande samma problem med grafiken.

Jag avinstallerade Catalyst och rensade datorn, bootade om och bytte sedan ut grafikkortet till ett Geforce 9700GTX och installerade senaste drivrutinerna ifrån NVidia 182.50 allt gick bra. Bootade om datorn och fick samma problem igen, hmhmhm????

Till sist:

Efter ny formatering så sitter mitt ATI grafikkort i datorn med ATI Catalyst + drivrutiner V.9.4

samt alla uppdateringar för dator mm. mm.

Min egna lilla Felteori..?

Bägge korten fungerar OK efter att man manuellt har ändrat upplösningen via respektive programvara... alltså inte via Windows "Egenskaper för bildskärm - Egenskaper" men det verkar som om inte inställningarna sparas rätt så att datorn vid uppstart kan läsa in dom rätta inställningarna.... Detta är endast min lilla teori....

Jag ser redan vid uppstarten när Windows logga visas att grafiken inte är OK....

Alla mina drivrutiner är OK i Enhetshanteraren alltså inga markeringar som visar på något fel.

Mitt system är följande:

Windows XP PRO (32bit) SP3+ alla uppdateringar

Moderkort: ASUS P5LD2 Deluxe

CPU: Intel D 3.0Ghz

Minne: 4GB

Grafikkort: ATI Powercolor HD4850 512MB GDDR3

Drivrutin: ATI Catalyst Control Center + Drivrutiner V9.4

Jag behöver HJÄLP:

Kan man editera någonstans så att Windows läser in rätt upplösning..?

Är det någon drivrutin som bör bytas ut eller saknas..?

Finns det något program som kan fixa detta..?

Just nu så vet jag inte vad jag ska göra eller börja med att testa.. Så alla ev. förslag är välkomna, Tack.....

MVH

Mikael

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hejsan,

Efter att jag uppdaterade till ATI Catalyst Controll panel + Drivrutinerna V.9.4 så hände något med min grafik efter att jag bootade om datorn....

När datorn startar upp så visas grafiken i 640x480 och 8bit upplösning. Jag kan manuellt ändra detta i panelen ifrån Catalyst till ex: 1280x960 32bit och allt verka OK... ända tills jag startar om datorn igen för då måste jag göra om detta ännu en gång... hmhmhm

Jag kan inte göra denna ändring ifrån windows "Egenskaper för bildskärm - Egenskaper" för då ändras det automatiskt tillbakas till 640x480 8 bit..

Jag har provat med att avinstallera ATI Catalyst + Drivrutinerna V.9.4 och installera den äldre versionen 9.3 igen... men jag får nu samma problem...???

Jag formaterade datorn:

Jag har nu formaterat om min dator och samtidigt uppdaterat alla drivrutiner till moderkortet, Frameworks 3.51 SP1 + patch mm. mm.

Jag installerade nu igen ATI Catalyst + Drivrutiner V.9.4 och installationen gick bra utan några fel. Jag bootade nu om datorn... men till min besvikelse så får jag fortfarande samma problem med grafiken.

Jag avinstallerade Catalyst och rensade datorn, bootade om och bytte sedan ut grafikkortet till ett Geforce 9700GTX och installerade senaste drivrutinerna ifrån NVidia 182.50 allt gick bra. Bootade om datorn och fick samma problem igen, hmhmhm????

Till sist:

Efter ny formatering så sitter mitt ATI grafikkort i datorn med ATI Catalyst + drivrutiner V.9.4

samt alla uppdateringar för dator mm. mm.

Min egna lilla Felteori..?

Bägge korten fungerar OK efter att man manuellt har ändrat upplösningen via respektive programvara... alltså inte via Windows "Egenskaper för bildskärm - Egenskaper" men det verkar som om inte inställningarna sparas rätt så att datorn vid uppstart kan läsa in dom rätta inställningarna.... Detta är endast min lilla teori....

Jag ser redan vid uppstarten när Windows logga visas att grafiken inte är OK....

Alla mina drivrutiner är OK i Enhetshanteraren alltså inga markeringar som visar på något fel.

Mitt system är följande:

Windows XP PRO (32bit) SP3+ alla uppdateringar

Moderkort: ASUS P5LD2 Deluxe

CPU: Intel D 3.0Ghz

Minne: 4GB

Grafikkort: ATI Powercolor HD4850 512MB GDDR3

Drivrutin: ATI Catalyst Control Center + Drivrutiner V9.4

Jag behöver HJÄLP:

Kan man editera någonstans så att Windows läser in rätt upplösning..?

Är det någon drivrutin som bör bytas ut eller saknas..?

Finns det något program som kan fixa detta..?

Just nu så vet jag inte vad jag ska göra eller börja med att testa.. Så alla ev. förslag är välkomna, Tack.....

MVH

Mikael

Hej Mikael!

Synd att ta till det drastika, att formatera och ladda in ATI igen. Skulle ha gjort en första prövning av RADARSYNC, för att se om drivisar/programmet behövt uppdatas.

Nu är det så att detta forum, har många erfarna datorkunniga användare som kan hjälpa till, om fel uppstår. Så, innan formatering (nödlösing) kolla här och få hjälp. Kan tänkas att man har nått på hdd´n som man vill ha kvar, innan format......

Nu har jag gjort mitt inlägg! Hoppas att flera kan beskriva/berätta bättre än vad jag gjort!!!

Mvh// sunshine

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hejsan,

Tackar för svaren ifrån Superlight & Sunshine.....

Jag kollade in min Bootini och den ser ut så här:

[boot loader]

timeout=30

default=multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS

[operating systems]

multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS="Microsoft Windows XP Professional" /noexecute=option /fastdetect

Kan det vara något fel här...??

Jag ska även ta en titt på sidan som Sunshine skrev...

Jag har köpt ett program som uppdaterar mina drivrutiner mm. och det är Driver Uppdate Pro.

Jag har uppdatera datorn efter att jag kört programmet och så långt verkar det att vara OK.

Har även kört Radarsync (hittade detta programmet efter mitt köp av DUP) för att dubbelkolla

så att drivrutinerna verkar OK ifrån båda programmen och det var helt OK.

Kom gärna med Nya förslag, jag är evigt tacksam för all hjälp... Tack på förhand...

MVH

Mikael

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När grafikdrivrutinen startas så försöker Windows att anpassa upplösningen till grafikkort och typ av bildskärm.

Om skärmdata inte kommer fram eller är felaktig så kommer Windows att använda den enklare varianten.

Ser du skärmens namn och typ i Enhetshanteraren bland Bildskärmar ?

Har du installerat skärmens drivrutin (uppsättningsfiler) ?

Använder du VGA eller DVI anslutning av skärmen ?

post-459-1240072408_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hejsan igen,

Svar till Superlight:

Sorry för mitt snabba svar då jag glömde bort en del... här kommer det.

Ja, jag har provat att inaktivera / basevideo... fortfarande samma problem..??

Svar till Waxinator:

Ser du skärmens namn och typ i Enhetshanteraren bland Bildskärmar ? JA

Har du installerat skärmens drivrutin (uppsättningsfiler) ? JA

Använder du VGA eller DVI anslutning av skärmen ? DVI (har även provat byta kontakt)

Det jag inte förstår riktigt är att allt fungerar bra bara jag manuellt ställer in grafiken

via ATI Catalyst Controller panel (1280x1024 32bit).

När jag sedan startar om datorn så visas 640x480 8bit grafik och om jag nu tittar i

Windows Enhetshanteraren och drar i reglaget till 1280x1024 - när jag sedan trycker

på Verkställ så blinkar skärmen till och grafiken är nu åter i 640x480 8bit samtidigt

som skylten visas om jag ska godkänna den nya inställningen. Nu spelar det ingen roll

vilken av knapparna jag trycker på för grafiken blir ändå endast i 640x480.

Det kanske inte sparas rätt via Enhetshanteraren, konflikt, bugg.... eller något men

via ATI verkar det att sparas rätt så länge jag inte startar om, hmhmhm..????

MVH

Mikael

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hejsan,

Nu har jag Fixat felet..!!

Allt jag behövde göra var att uppdatera en fil till en nyare version och kopiera in den på rätt plats, klart.

Här är filen: framedyn.dll - ver. 5.1.2600.5512

Denna filen ska ligga i katalogen: C:\WINDOWS\system32

Nu funkar ATI Catalyst 9.4 helt OK samt så blev grafiken för spel lite stabilare...

Tack för svaren och tipsen jag har fått..!!

Ps: Tänk vad lätt allt är bara man vet vad man ska göra....

MVH

Mikkef

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...