Gå till innehåll

Värmebildning hos oklockade grafikkort


arnada

Recommended Posts

Tjena! Nu har jag haft samma problem med x antal datorer som jag lagat denna veckan och jag undrar helt enkelt varför detta händer...

Jag fick hem en laptop där kunden sa att skärmen blev lila och bilden blev helt klurig. Lösningen var att montera ner kylaren i laptopen, blåsa med tryckluft och byta ut kylpastan mot ny och applicera ett tunnare lager.

Ati Radeon Xoress 1100

Min brors dator hänger sig / startar om när han spelar / stressar gpu'n i 3Dmark eller Counter Strike Source: Video stress. Hur som helst så monterade jag ner kylaren, applicerade ny kylpasta och monterade en 80mm fläkt på den stora kylflänsen. Rengjorde även här kylaren. Sedan fungerade datorn hur bra som helst.

Ati Radeon X1600

Min dator klarade av spel ganska bra trots sitt gamla grafikkort men spel som COD4 gjorde att FPS'en skönk och spelet laggade. Monterade ner kylaren och rengjorde den samt applicerade ny kylpasta och monterade en mindre (40mm?) cpu fläkt ovanpå kylflänsen. Sen så flöt COD4 på mycket bättre.

nVidia Geforce 7600

Varför detta fenomen? Den huvudsakliga faktorn verkar vara ett för tjockt lager med Kylpasta samt damm som stoppar luftflödet i kylaren men tänker inte tillverkarna på detta?

Någon med liknande problem?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det du beskriver angående flödet igenom eventuella kylflänsar har tillverkaren med stor sannolikhet tagit fasta på innan lanseringen. Grafikkortet monteras ju sen på moderkortet och sätts i chassit. Olika chassi kräver olika flöde för att luften ska passera alla viktiga komponenter som behöver kylning.

Du pratar bara om en laptop du fått att jobba med av en kund, de andra datorerna var dom stationära?

Det viktiga är att luften kommer ut där bak och att det inte är över/under tryck i lådan, vissa tycker dock att ett övertryck, alltså mer insug än utsug är bra och andra tvärt om.

Jag anser dock att det ska vara en så jämn balans som möjligt. Angående damm och andra ovälkomna partiklar så går det att köpa dammfilter.

Hoppas jag gav lite mer ljus på tråden, intressant ämne annars.

xpna

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Verkligen ett intressant ämne!

De andra två datorerna är stationära datorer, jag brukar alltid (eller där chassi tillåter) blåsa in luft från sidan bara för att grafikkortet sitter där sedan blåsa ut luften bak chassit, under nätagget.

Finns möjligheten att montera en 80 eller 120mm fläkt framtill under hårddiskarna så brukar jag även använda de till att blåsa in luft med.

xpna

vad menar du med övertryck / undertryck... 2 fläktar som blåser in och 1 som blåser ut = övertryck i lådan ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst DimensionX
Verkligen ett intressant ämne!

De andra två datorerna är stationära datorer, jag brukar alltid (eller där chassi tillåter) blåsa in luft från sidan bara för att grafikkortet sitter där sedan blåsa ut luften bak chassit, under nätagget.

Finns möjligheten att montera en 80 eller 120mm fläkt framtill under hårddiskarna så brukar jag även använda de till att blåsa in luft med.

xpna

vad menar du med övertryck / undertryck... 2 fläktar som blåser in och 1 som blåser ut = övertryck i lådan ?

Ett enkelt sätt är att plocka bort sidan på datorlådan helt enkelt, om man kan det. Sänker tempen rätt många grader. Brukar använda det på sommaren. Jag har en Chieftec låda utan skruvar så det går enkelt att göra på min dator.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

xpna

vad menar du med övertryck / undertryck... 2 fläktar som blåser in och 1 som blåser ut = övertryck i lådan ?

a det e så han menar.. och om du har övertryck så kan du sätta en tryckgivare i chassiet som triggar en waste gate vid ett givet tryckförhållande och denna har man borrat in i chassiet så får man ett skönt pysljud när den dumpar övertrycket typ när man spelar nått coolt bilspel..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

a det e så han menar.. och om du har övertryck så kan du sätta en tryckgivare i chassiet som triggar en waste gate vid ett givet tryckförhållande och denna har man borrat in i chassiet så får man ett skönt pysljud när den dumpar övertrycket typ när man spelar nått coolt bilspel..

Haha, lite väl overkill kanske?

Att plocka bort en av sidorna från chassit för att påverka luftflödet den vägen är i min mening fel. Tar du bort ena sidan så försvinner ju flödet helt.

Lika mycket in som ut är ju en bra riktlinje, ju fler fläktar inne i lådan som stör ett bra flöde är ju också lite tokigt då kanske.

Finns ju exempelvis täckplåtar bak för PCI platserna på de flesta chassi som är perforerade, av någon anledning. Prova sätt ett papper där och se vilket håll det blåser åt (klurigt va)

120 fram + 120 bak = kalas :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ett enkelt sätt är att plocka bort sidan på datorlådan helt enkelt, om man kan det. Sänker tempen rätt många grader. Brukar använda det på sommaren. Jag har en Chieftec låda utan skruvar så det går enkelt att göra på min dator.

Jo, det sänker förmodligen tempen. Men bara där du har en fläkt snurrandes. Det andra kommer bli mycket varmare än det var förut.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst DimensionX
Jo, det sänker förmodligen tempen. Men bara där du har en fläkt snurrandes. Det andra kommer bli mycket varmare än det var förut.

I min låda så väller värmen ut när jag tar bort sidostycket på den. Värme går uppåt som bekant och mycket värme försvinner från lådan. Men det är klart, jag kanske inte har så vidare bra eller många fläktar i den förstås. Moderkortet sjunker flera grader, processorn också.

Brukar kolla med ASUS program (asusprobe) som följde med och som mäter tempen.

Men som du säger, på nästa dator kanske det inte gör lika bra nytta som på min.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I min låda så väller värmen ut när jag tar bort sidostycket på den. Värme går uppåt som bekant och mycket värme försvinner från lådan. Men det är klart, jag kanske inte har så vidare bra eller många fläktar i den förstås. Moderkortet sjunker flera grader, processorn också.

Brukar kolla med ASUS program som följde med och som mäter tempen.

Berätta gärna vad du har för låda (om jag inte nu missade det) om det ångar ut värme när du öppnad upp sidan så är min första tanke att du har en alldeles för klen fläkt på baksidan.

Att mäta med ASUS brukar inte vara så populärt då det kan visa för mycket eller för lite. Speciellt om du använder en nyare dual/quad prolle.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst DimensionX
Berätta gärna vad du har för låda (om jag inte nu missade det) om det ångar ut värme när du öppnad upp sidan så är min första tanke att du har en alldeles för klen fläkt på baksidan.

Att mäta med ASUS brukar inte vara så populärt då det kan visa för mycket eller för lite. Speciellt om du använder en nyare dual/quad prolle.

Har en Chieftec låda, det är dubbla fläktar i nätaggregatet bland annat. Ganska hyfsad ventilation också eftersom det finns en hel del som är öppet. Men som sagt, värme går uppåt och massor försvinner när jag tar bort sidostycket.

Gör jag en direkt jämförelse och kör med sidoplåten och utan så skiljer det en hel del faktiskt. Brukar oftast använda detta när det är riktigt varmt ute, eller när jag pressar datorn länge och hårt.

Å andra sidan, hade jag nu fler fläktar i datorn, som du säger.

Jag har betydligt fler hål i min låda än den här kusinen från Chieftec.

http://www.dansdata.com/images/tx10/tx10500.jpg

Du ser den svarta regeln ibak, lätt att öppna och lyfta av sidan av lådan. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Haha, lite väl overkill kanske?

A kanske.. men sjukt tufft!

Annars e min erfarenhet att om man har en "normal" låda dvs en större fläckt ut plaserad längst upp i burkens övre bakre hörn så ska även den värme som vill stiga uppåt kunna tas om hand av den annars anser jag att "balansen" mellan in och ut flöde är ojämn vilket tidigare har nämts som obra och det håller jag med om..

Så om för DimX del tror jag det är nått som inte stämmer med balansen faktiskt, låter inge bra att det ska göra sånn skilnad när sidopanelen tas bort.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst DimensionX
A kanske.. men sjukt tufft!

Annars e min erfarenhet att om man har en "normal" låda dvs en större fläckt ut plaserad längst upp i burkens övre bakre hörn så ska även den värme som vill stiga uppåt kunna tas om hand av den annars anser jag att "balansen" mellan in och ut flöde är ojämn vilket tidigare har nämts som obra och det håller jag med om..

Så om för DimX del tror jag det är nått som inte stämmer med balansen faktiskt, låter inge bra att det ska göra sånn skilnad när sidopanelen tas bort.

Nej, det håller jag med om. För på min dator gör det en hel del när jag plockar bort sidopanelen på den. Å andra sidan så ger jag lådan säkerligen 900% större lufthål och fläkten får bara sköta en liten del av att få bort värmen. Både processor och moderkort svalnar flera grader på en gång.

Brukar ha Asusprobe framme och mäta skillnaden.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej, det håller jag med om. För på min dator gör det en hel del när jag plockar bort sidopanelen på den. Å andra sidan så ger jag lådan säkerligen 900% större lufthål och fläkten får bara sköta en liten del av att få bort värmen. Både processor och moderkort svalnar flera grader på en gång.

Brukar ha Asusprobe framme och mäta skillnaden.

Att öppna sidan på lådan gör att tempen sjunker flera grader, men ljudnivån ökar men en aning... Funkar grejerna optimalt så behöver man inte göra något men om man får artifacts så brukar de bero på tempen eller en kass krets. Tog en gammal P4 fläkt och satte på kylflänsen på de ena grafikkortet och det gjorde att datorn slutade hänga sig dock upplever jag fortfarande artifacts när man spelat ett tag och graffikkortet blivit upphettat.

Kanske satsa på en bättre kylare?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att öppna sidan på lådan gör att tempen sjunker flera grader, men ljudnivån ökar men en aning... Funkar grejerna optimalt så behöver man inte göra något men om man får artifacts så brukar de bero på tempen eller en kass krets. Tog en gammal P4 fläkt och satte på kylflänsen på de ena grafikkortet och det gjorde att datorn slutade hänga sig dock upplever jag fortfarande artifacts när man spelat ett tag och graffikkortet blivit upphettat.

Kanske satsa på en bättre kylare?

"artifacts"?? för mig är det oranga items som e lite ovanligare än epix..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har en Chieftec låda, det är dubbla fläktar i nätaggregatet bland annat. Ganska hyfsad ventilation också eftersom det finns en hel del som är öppet. Men som sagt, värme går uppåt och massor försvinner när jag tar bort sidostycket.

Gör jag en direkt jämförelse och kör med sidoplåten och utan så skiljer det en hel del faktiskt. Brukar oftast använda detta när det är riktigt varmt ute, eller när jag pressar datorn länge och hårt.

Å andra sidan, hade jag nu fler fläktar i datorn, som du säger.

Jag har betydligt fler hål i min låda än den här kusinen från Chieftec.

http://www.dansdata.com/images/tx10/tx10500.jpg

Du ser den svarta regeln ibak, lätt att öppna och lyfta av sidan av lådan. :)

Förstår det,

brukar förespråka Antecs lådor vanligtvis. har arbetat med dom samt ett par andra märken men antec fyller just kylbiten optimalt. har men ett bra konstruerat luftflöde i sin låda så ska temperaturen hållas i form där inne, lyfter man sidan och det blir bättre så är det ju något som inte stämmer i lådan.

Jag tänker mig så som bilden visar. Det är i den lådan jag sitter och skriver från så att säga.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Förstår det,

brukar förespråka Antecs lådor vanligtvis. har arbetat med dom samt ett par andra märken men antec fyller just kylbiten optimalt. har men ett bra konstruerat luftflöde i sin låda så ska temperaturen hållas i form där inne, lyfter man sidan och det blir bättre så är det ju något som inte stämmer i lådan.

Jag tänker mig så som bilden visar. Det är i den lådan jag sitter och skriver från så att säga.

De som är klurigt är väl de mindre lådorna, jag blir tokig på alla sladdar som man försöker organisera och bunta ihop men de blir aldrig riktigt bra. Har själv en liten låda och är inte direkt nöjd. De som är positivt är väl då storleken men inget annat. Hade innan en Chiftech låda och den var helt underbar, mycket plats och där va många platser att montera 80mm fläktar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hittade lite här på Sweclockers.

En riktig dator kör man utan plåtar alls. :P

http://www.sweclockers.com/forum/showthrea...threadid=834867

Nej, men har man inga höjdarfläktar så är det en bra medicin att plocka väck sidoplåtarna, om man inte har små barn eller djur förstås.

Du menar kiselätande varaner och annat otyg?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...