Gå till innehåll

Uppgradering till Vista


poan

Recommended Posts

Hej, står inför uppgradering från XP-Pro till Vista Home premium.

Börjar dock reflektera över dual boot som ett alternativ.

Till frågan: Kan min uppgraderingslicens gälla i detta fall? Kommer min skiva att medge detta förfarande?

Varför jag vill göra det och hur dual boot fixas kan vi lämna därhän.

P-O

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej det kommer inte att fungera! En uppgraderingslicens gäller för just det som namnet pekar på... alltså en uppgradering! Din XP-licens slutar att gälla i samma ögonblick som du aktiverar Vista! En uppgradering går dessutom till så, att befintlig XP-installation försvinner, eftersom du installerar Vista ovanpå XP!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej

Tack för det snabba svaret.

Ibland så handlar man innan man tänkt färdig. bara att "köpa läget".

Jag får väl ta och prova Vista. Nå'n fördel över XP borde det ju ha.

Du säger att min XP-licens giltighet förvinner efter att jag aktiverat Vista. Innebär det att jag inte kan backa till XP om jag eller min maskin inte trivs med Vista?

Jag kommer att provinstallera (behöver ju inte aktivera prompt) på min "back-up disk" (dvs min gamla orginaldisk, datorn rymmer bara en disk).

P-O

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej

Tack för det snabba svaret.

Ibland så handlar man innan man tänkt färdig. bara att "köpa läget".

Jag får väl ta och prova Vista. Nå'n fördel över XP borde det ju ha.

Du säger att min XP-licens giltighet förvinner efter att jag aktiverat Vista. Innebär det att jag inte kan backa till XP om jag eller min maskin inte trivs med Vista?

Jag kommer att provinstallera (behöver ju inte aktivera prompt) på min "back-up disk" (dvs min gamla orginaldisk, datorn rymmer bara en disk).

P-O

Fördelarna med Vista är många och stora! Men visst kan du backa tillbaka till XP om du skulle vilja det... troligen måste du då aktivera om den via Microsofts telefonaktivering, om du har aktiverat Vista alltså! Du kan testa Vista i hela 120 dagar (30x4) om du var 30:e dag kör kommandot slmgr -rearm! Sen är det aktivering eller avinstallation som gäller!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej och tack igen, för prompta och tydliga svar.

"slmgr -rearm" hade jag glömt bort. Det är ju en "fiffig" utväg för långtidsprovning.

Med detta så hinner jag som snart är pensionär faktiskt med i svängarna.

P-O

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej och tack igen, för prompta och tydliga svar.

"slmgr -rearm" hade jag glömt bort. Det är ju en "fiffig" utväg för långtidsprovning.

Med detta så hinner jag som snart är pensionär faktiskt med i svängarna.

P-O

Om du är på humör för att pröva på ett nytt operativsystem (ett nytt Windows) så kanske du skall vända dina blickar mot Windows 7, som är uppföljaren till Windows Vista. En allmän testversion av Windows 7 sägs bli tillgänglig den 5 maj. En av de stora fördelarna med den versionen är att du inte behöver att en kraftfullare dator än den du har XP på just nu.

En annan sak som du själv nämnde i din inledning är dual boot. Har du bara delat den fysiska hårddisken i två eller flera partitioner och en av dessa delar är tillräckligt stor för att ta emot ett operativ så är det bara att installera där.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej

Jodå jag har kastat mina ögon på Win 7. Det ser såpass intressant ut att jag anmält mig för att få testa.

Jag har aldrig haft så roligt som när jag fick Win 2000 final beta att testa.

Själva dual boot-problematiken har jag läst på. Partioneringen är klar (hade problem med korslänkade filer) och Winbootpro är nedtankat + en del annat.

Men då min licens är en uppgraderingslicens så "skiter det sig nog", men jag skall pröva. Får kanske först slänga in ytterligare en XP att uppgradera från.

Jag skall även in med Ubutu 9.04 på en tredje partition. Vi får se hur det går på "back up-disken" innnan det blir skarpt läge på "den nya disken".

Jag har inte bara själva programvarorna som problem utan även datorn, HP dc7700 USDT, som bara har en disk och lite trassligt med AHCI mm.

P-O

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Såja, nu är vista på plats, som dual boot (utan problem). Alla drivrutiner och uppdateringar klara. Dags att utvärdera.

Se'n blir det dags att pröva om aktiveringen av vista "släcker" legaliteten i XP-installationen.

P-O

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...