Gå till innehåll

[LÖST] Sata 2 disk syns ej i Den här datorn och Hantera


Recommended Posts

Har problem med min Sata 2 disk den syns inte i Den här datorn och inte heller i Hantera. Vad kan ha hänt jag har ett annat Moderkort nu. Kan det vara drivrutiner som saknas? Om det är någon som råkat ut för samma sak att Sata2 disken inte syns. Körde Vista förut och då fanns Sata2 disken där men inte i XP.

//DAson

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I Säker borttagning av maskinvara så finns Satadisken Samsung HD321KJ. Men ej i Den här datorn och Hantera. Kan den ha blivit inaktiverad på något sett eller är det något speciellt man ska göra för att den skall synas. Kan hårddisken komma tillbaka om jag installerar Windows 7 Betan eller Vista?

//DAson

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Börja med att kontrollera ditt moderkorts SATA-portar. På mitt kort har jag 4xIDE + 2xRAID/AHCI portar.

Detta innebär att två portar av sex inte syns om jag använder IDE läge. Kör jag RAID eller AHCI så syns alla sex portarna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 månader senare...

Jag vet vad som var boven i dramat det var RAID-inställningarna i BIOS som var Enable och då dem är Enable så finns inte mina Satadiskar i varken Hantera eller Den här datorn. Men nu är dem Disabled och då dök dem upp i Den här datorn i alla fall. RAID har jag ingen nytta av så då låter jag denna funktion vara avstängd i BIOS.

//DAson

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...