Gå till innehåll

Tråkiga skrivbordsikoner


sepe2

Recommended Posts

Hur får jag ikonerna på skrivbordet att visa vad dom är för nåt?

Jag menar, hur får jag t.ex. Aftonbladets ikon att visa dom vackra gula bokstäverna AB på ikonet?

Jag har inte haft sådana ikoner på ett par år nu.

Är det något program som kanske blockerar nåt?

T.ex. ADblock eller nåt liknande.

Jag använder både FF och IE8.

Länge sedan med XP kunde jag ibland ha sådana ikoner på skrivbordet som visade vad dom är för ikoner.

T.ex. DN för Dagens Nyheter och SvD för Svenska Dagsbladet.

På bokmärkesfältet syns dom "vackra" ikonerna och jag vill att skrivbordsikonerna skulle vara lika fina och "vackra".

Hoppas någon vet vad som behöver göras...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur får jag ikonerna på skrivbordet att visa vad dom är för nåt?

Jag menar, hur får jag t.ex. Aftonbladets ikon att visa dom vackra gula bokstäverna AB på ikonet?

Jag har inte haft sådana ikoner på ett par år nu.

Är det något program som kanske blockerar nåt?

T.ex. ADblock eller nåt liknande.

Jag använder både FF och IE8.

Länge sedan med XP kunde jag ibland ha sådana ikoner på skrivbordet som visade vad dom är för ikoner.

T.ex. DN för Dagens Nyheter och SvD för Svenska Dagsbladet.

På bokmärkesfältet syns dom "vackra" ikonerna och jag vill att skrivbordsikonerna skulle vara lika fina och "vackra".

Hoppas någon vet vad som behöver göras...

När du surfar på en sida t.ex.aftonbladet laddas det automatiskt ner en icon (en s.k. favicon) i mappen för temporära internet filer

Där kan du hämta den och spara ner den i en egen katalog som du skapat speciellt för favoritikoner för att sedan gå till denna katalog och hämta den när du vill byta ikon på genvägen.

Byta ikon gör du genom att välja egenskaper för genvägen/byta ikon/ och sedan bläddra till katalogen med ikonen

Jag har sparat ner ett stort antal favoritikoner på detta sätt - problemet är att man som regel måste byta namn på själva ikonen då hemsidestillverkaren ofta väljer att kalla den just "favicon.ico" detta har jag löst genom att sätta en löpande siffra före "1234favicon.ico" eller helt enkelt kalla den för aftonbladet.ico

Jag tycker också det ser trevligare ut att ha genvägarna med associerade ikoner liggande under "Länkar" i Internet Explorer men jag har också bytt ikoner i hela favoritkatalogen. Lite jobb men väl värt besväret om man gillar att "pynta sitt skrivbord"

MVH

Göte

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...