Gå till innehåll

Behöver hjälp akut, kommer inte in ens i dator


wh24

Recommended Posts

Hejsan,

det har hänt något som man ville minst nu. Efter jag kört en antivirus ESET NOD32 och Spybot S&D (som hittade massa virus visserligen) och körde rensning, så fungerar dator inte nu alls. Kan inte stänga dator pga dwwin.exe felmeddelande Application Error. Startar om efter våldsavstängning.

Det är XP Pro med Sp2

Får logonui.exe application error, memory could not be "written" när startar upp. Sedan kommer en till som heter wmiprvse.exe application error, sedan logonui.exe flera flera gånger.

sedan efter man klickar 10-15 ggr på meddelanden, så går datorn igång men då kommer dwwin.exe upp. Klickar man på OK, så försvinner meddelande, men man kommer inte vidare (bara bakgrundsbilden ser jag). trycker jag Ctrl+Alt+Del så kommer meddelande dwwin.exe upp igen. Men jag kommer inte in i dator alls! Dwwin.exe felmeddelande kommer upp då och då, efter typ 10 minuter.

Provade safemode, safemode med kommandotolken, last good known configuration, allting samma! Kommer inte vidare nånstans

Det finns filer som måste sparas innan jag kan ominstallera dator.

Vad ska jag göra, snälla hjälp någon! Tacksam för alla tips.

//wh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hejsan,

det har hänt något som man ville minst nu. Efter jag kört en antivirus ESET NOD32 och Spybot S&D (som hittade massa virus visserligen) och körde rensning, så fungerar dator inte nu alls. Kan inte stänga dator pga dwwin.exe felmeddelande Application Error. Startar om efter våldsavstängning.

Det är XP Pro med Sp2

Får logonui.exe application error, memory could not be "written" när startar upp. Sedan kommer en till som heter wmiprvse.exe application error, sedan logonui.exe flera flera gånger.

sedan efter man klickar 10-15 ggr på meddelanden, så går datorn igång men då kommer dwwin.exe upp. Klickar man på OK, så försvinner meddelande, men man kommer inte vidare (bara bakgrundsbilden ser jag). trycker jag Ctrl+Alt+Del så kommer meddelande dwwin.exe upp igen. Men jag kommer inte in i dator alls! Dwwin.exe felmeddelande kommer upp då och då, efter typ 10 minuter.

Provade safemode, safemode med kommandotolken, last good known configuration, allting samma! Kommer inte vidare nånstans

Det finns filer som måste sparas innan jag kan ominstallera dator.

Vad ska jag göra, snälla hjälp någon! Tacksam för alla tips.

//wh

Det verkar som en del systemfiler har varit inficerade och nu inte är körbara efter din storstädning.

Det finns ett par alternativ faktisk, du kan försöka att köra en "uppgraderingsinstallation" från XP-skivan, då finns dina filer kvar, eller du kan plocka ut din HD och montera i ett externt kabinett, kopiera dina filer till en annan HD på en annan PC eller bränna ut dem på DVD.

Sen kan du montera tillbaka din HD, formatera och göra en clean install.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det finns ett par alternativ faktisk, du kan försöka att köra en "uppgraderingsinstallation" från XP-skivan

Det är ingen uppgradering du skall köra utan en repration från installations skivan.

Välj repration vid 2:a tillfället det erbjuds, detta sker då du skall ange var du vill installera XP.

Vid en repration sparas alla egna dokument men samtliga systemfiler återgår till samma läge som vid en nyinstallation så alla uppdateringar från win update försvinner.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är ingen uppgradering du skall köra utan en repration från installations skivan.

Välj repration vid 2:a tillfället det erbjuds, detta sker då du skall ange var du vill installera XP.

Vid en repration sparas alla egna dokument men samtliga systemfiler återgår till samma läge som vid en nyinstallation så alla uppdateringar från win update försvinner.

precis, kör en reparationsinstallation och sen för guds skull PATCHA upp din dator !

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När du reparerat och fått igång datorn...

Låt din XPcd vara kvar i läsaren och skriv i kör: sfc /scannow

Då kollas all dina systemfiler och är de ändrade eller saknade, hämtas nya frå din cd.

När du är färdig, uppdatera med sp3...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...