AtaPulja Posted July 3, 2009 Share Posted July 3, 2009 Jag har panik nu. För en stund sedan skulle jag sätta igång min laptop från viloläge, min ingenting hände. Fick inte igång den på något sätt utan var tvungen att stänga av den genom att hålla inne power-knappen. När jag därefter försökte starta den började power-knapp och trådlöst-knapp att lysa som vanligt, men den vägrade starta, det kom inte ens nån boot-skärm utan den förblev svart. Jag har provat att testa laptop skärmen på stationära men ingenting kommer upp i stationära skärm eller. Och just nu när man sätter på laptop hörs fläkten bara och skärmen är svart, Windows ruta kommer inte upp. Vad är problemet? Jag har Vista. PS. Samma problem som hos http://www.alltomxp.se/forum/index.php?sho...p;hl=laptop+dog Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Wheninrome Posted July 3, 2009 Share Posted July 3, 2009 Jag har panik nu. För en stund sedan skulle jag sätta igång min laptop från viloläge, min ingenting hände. Fick inte igång den på något sätt utan var tvungen att stänga av den genom att hålla inne power-knappen. När jag därefter försökte starta den började power-knapp och trådlöst-knapp att lysa som vanligt, men den vägrade starta, det kom inte ens nån boot-skärm utan den förblev svart. Jag har provat att testa laptop skärmen på stationära men ingenting kommer upp i stationära skärm eller. Och just nu när man sätter på laptop hörs fläkten bara och skärmen är svart, Windows ruta kommer inte upp. Vad är problemet? Jag har Vista.PS. Samma problem som hos http://www.alltomxp.se/forum/index.php?sho...p;hl=laptop+dog Ta ut allt som är anslutet via USB och testa starta om. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
AtaPulja Posted July 3, 2009 Author Share Posted July 3, 2009 Ta ut allt som är anslutet via USB och testa starta om. Redan gjort. Ingen resultat. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
frutte Posted July 3, 2009 Share Posted July 3, 2009 Ta ut batteriet vänta en kvart sätt i batteriet igen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
AtaPulja Posted July 3, 2009 Author Share Posted July 3, 2009 Ta ut batteriet vänta en kvart sätt i batteriet igen. Redan gjort. Ingen resultat. Jag har gjort allt som jag vet i mina kunskaper om datorer. Försökt ansluta skärmen till annan dator, ta ut batteri och vänta, köra med kabel utan batteri... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Wheninrome Posted July 3, 2009 Share Posted July 3, 2009 Redan gjort. Ingen resultat.Jag har gjort allt som jag vet i mina kunskaper om datorer. Försökt ansluta skärmen till annan dator, ta ut batteri och vänta, köra med kabel utan batteri... Får du inte ens upp BIOS texten, den s.k. POST screen? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
AtaPulja Posted July 3, 2009 Author Share Posted July 3, 2009 Får du inte ens upp BIOS texten, den s.k. POST screen? Nej, inte det heller. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Xpe_hitochdit Posted July 4, 2009 Share Posted July 4, 2009 Testa & starta med installationsskivan eller aktivera lite F tangenter direkt när datorn snurrar igång Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
AtaPulja Posted July 4, 2009 Author Share Posted July 4, 2009 Testa & starta med installationsskivan eller aktivera lite F tangenter direkt när datorn snurrar igång Gjorde det som du skrev, ingen resultat. Vad kan felet röra sig om? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
e-son Posted July 4, 2009 Share Posted July 4, 2009 Gjorde det som du skrev, ingen resultat.Vad kan felet röra sig om? Ser du ingenting på skämen... inte ens en blinkande markör. Då är det ganska säkert ett hårdvarufel... kan vara i princip vad som helst. Moderkort, grafikkrets, skärmanslutning... bara en riktig felsökning kan ge svaret! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Wheninrome Posted July 4, 2009 Share Posted July 4, 2009 Ser du ingenting på skämen... inte ens en blinkande markör. Då är det ganska säkert ett hårdvarufel... kan vara i princip vad som helst. Moderkort, grafikkrets, skärmanslutning... bara en riktig felsökning kan ge svaret! Får h*n inte upp nåt som helst på skärmen har nog datorn kastat in handduken. Av erfarenhet vet jag det kostar skjortan att reparera. Möjligen kan det vara värt att skicka in och få ett kostnadsförslag på det. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
e-son Posted July 4, 2009 Share Posted July 4, 2009 Får h*n inte upp nåt som helst på skärmen har nog datorn kastat in handduken. Av erfarenhet vet jag det kostar skjortan att reparera. Möjligen kan det vara värt att skicka in och få ett kostnadsförslag på det. Mjoo... bärbara är inte billiga att reparera. Det var därför jag föreslog en felsökning. Den åker man under alla omständigheter på att betala. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
AtaPulja Posted July 5, 2009 Author Share Posted July 5, 2009 Mjoo... bärbara är inte billiga att reparera. Det var därför jag föreslog en felsökning. Den åker man under alla omständigheter på att betala. Men jag har garanti kvar, som tur är. Jag ska kontakta HP imorgon och vi få se vad de säger. Tror ni att de reparerar felet utan kostnader som bekostar mig? Men jag är bara nyfiken vad som hände med laptop, eftersom den bara slocknade. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
si3rra Posted July 5, 2009 Share Posted July 5, 2009 Gissning att det är något med moderkortet. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Räkpizzan Posted July 5, 2009 Share Posted July 5, 2009 Men jag har garanti kvar, som tur är.Jag ska kontakta HP imorgon och vi få se vad de säger. Tror ni att de reparerar felet utan kostnader som bekostar mig? Men jag är bara nyfiken vad som hände med laptop, eftersom den bara slocknade. Har din laptop ett grafikkort av typ Nvidia Geforce 8000 serien så är det sannorlikt att det gått sönder. Alla dessa chip var nämligen defekta från fabriken och de brukar lägga av efter ca 12 månaders användning, beroende på hur man använder datorn. HP har utökat garantin för detta bekymmer, så de byter ut moderkortet där GPU'n sitter monterad, i upp till 3 år efter inköpsdatum. Detta problem gäller alla laptop-tillverkare som använt sig av Nvidias chip för grafik. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
AtaPulja Posted July 15, 2009 Author Share Posted July 15, 2009 Nu fick jag min laptop tillbaka, och nu fungerar den. Ni som har gissat fram och tillbaka om felet så kan jag säga att felet var Minne och BIOS. Detta står på reparations papper att de har fixat dessa saker. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts