Gå till innehåll

Laptop dog?


AtaPulja

Recommended Posts

Jag har panik nu. För en stund sedan skulle jag sätta igång min laptop från viloläge, min ingenting hände. Fick inte igång den på något sätt utan var tvungen att stänga av den genom att hålla inne power-knappen. När jag därefter försökte starta den började power-knapp och trådlöst-knapp att lysa som vanligt, men den vägrade starta, det kom inte ens nån boot-skärm utan den förblev svart. Jag har provat att testa laptop skärmen på stationära men ingenting kommer upp i stationära skärm eller. Och just nu när man sätter på laptop hörs fläkten bara och skärmen är svart, Windows ruta kommer inte upp. Vad är problemet? Jag har Vista.

PS. Samma problem som hos http://www.alltomxp.se/forum/index.php?sho...p;hl=laptop+dog

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har panik nu. För en stund sedan skulle jag sätta igång min laptop från viloläge, min ingenting hände. Fick inte igång den på något sätt utan var tvungen att stänga av den genom att hålla inne power-knappen. När jag därefter försökte starta den började power-knapp och trådlöst-knapp att lysa som vanligt, men den vägrade starta, det kom inte ens nån boot-skärm utan den förblev svart. Jag har provat att testa laptop skärmen på stationära men ingenting kommer upp i stationära skärm eller. Och just nu när man sätter på laptop hörs fläkten bara och skärmen är svart, Windows ruta kommer inte upp. Vad är problemet? Jag har Vista.

PS. Samma problem som hos http://www.alltomxp.se/forum/index.php?sho...p;hl=laptop+dog

Ta ut allt som är anslutet via USB och testa starta om.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ta ut batteriet vänta en kvart sätt i batteriet igen.

Redan gjort. Ingen resultat.

Jag har gjort allt som jag vet i mina kunskaper om datorer.

Försökt ansluta skärmen till annan dator, ta ut batteri och vänta, köra med kabel utan batteri...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Redan gjort. Ingen resultat.

Jag har gjort allt som jag vet i mina kunskaper om datorer.

Försökt ansluta skärmen till annan dator, ta ut batteri och vänta, köra med kabel utan batteri...

Får du inte ens upp BIOS texten, den s.k. POST screen?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gjorde det som du skrev, ingen resultat.

Vad kan felet röra sig om?

Ser du ingenting på skämen... inte ens en blinkande markör. Då är det ganska säkert ett hårdvarufel... kan vara i princip vad som helst. Moderkort, grafikkrets, skärmanslutning... bara en riktig felsökning kan ge svaret!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ser du ingenting på skämen... inte ens en blinkande markör. Då är det ganska säkert ett hårdvarufel... kan vara i princip vad som helst. Moderkort, grafikkrets, skärmanslutning... bara en riktig felsökning kan ge svaret!

Får h*n inte upp nåt som helst på skärmen har nog datorn kastat in handduken. Av erfarenhet vet jag det kostar skjortan att reparera. Möjligen kan det vara värt att skicka in och få ett kostnadsförslag på det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Får h*n inte upp nåt som helst på skärmen har nog datorn kastat in handduken. Av erfarenhet vet jag det kostar skjortan att reparera. Möjligen kan det vara värt att skicka in och få ett kostnadsförslag på det.

Mjoo... bärbara är inte billiga att reparera. Det var därför jag föreslog en felsökning. Den åker man under alla omständigheter på att betala.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mjoo... bärbara är inte billiga att reparera. Det var därför jag föreslog en felsökning. Den åker man under alla omständigheter på att betala.

Men jag har garanti kvar, som tur är.

Jag ska kontakta HP imorgon och vi få se vad de säger. Tror ni att de reparerar felet utan kostnader som bekostar mig?

Men jag är bara nyfiken vad som hände med laptop, eftersom den bara slocknade.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men jag har garanti kvar, som tur är.

Jag ska kontakta HP imorgon och vi få se vad de säger. Tror ni att de reparerar felet utan kostnader som bekostar mig?

Men jag är bara nyfiken vad som hände med laptop, eftersom den bara slocknade.

Har din laptop ett grafikkort av typ Nvidia Geforce 8000 serien så är det sannorlikt att det gått sönder. Alla dessa chip var nämligen defekta från fabriken och de brukar lägga av efter ca 12 månaders användning, beroende på hur man använder datorn.

HP har utökat garantin för detta bekymmer, så de byter ut moderkortet där GPU'n sitter monterad, i upp till 3 år efter inköpsdatum.

Detta problem gäller alla laptop-tillverkare som använt sig av Nvidias chip för grafik.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...