Gå till innehåll

Back-up på operativsystemet


zen-TAO

Recommended Posts

Hej.

I och med installeringen av SP2 tänkte jag att det borde vara nödvändigt och göra en back-up på mitt operativsystem. Jag kör Vista Home Basic 32. Men jag vet inte hur jag skall göra det här. Sedan tidigare har jag gjort en återställnings-dvd (eller rättare sagt: det blev två.) Jag har även gjort en cd med de vanligaste programmen jag använder.

Jag undrar om det finns någon guide här på forumet hur man går tillväga för att kopiera sitt OS på skiva, eller om någon kan ta det här i tråden? Jag vet alltså inte var i datorn det sker eller hur man gör.

Om jag inte skapar en sådan skiva, lär det väl bli stora problem vid en eventuell krasch eller annat som har med OS att göra. Jag misstänker att man även behöver en "senaste" version av sitt OS för att kunna ta del av uppdateringarna på Windows update.

Tacksam för svar.

Med vänlig hälsning

zen-TAO

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej.

I och med installeringen av SP2 tänkte jag att det borde vara nödvändigt och göra en back-up på mitt operativsystem. Jag kör Vista Home Basic 32. Men jag vet inte hur jag skall göra det här. Sedan tidigare har jag gjort en återställnings-dvd (eller rättare sagt: det blev två.) Jag har även gjort en cd med de vanligaste programmen jag använder.

Jag undrar om det finns någon guide här på forumet hur man går tillväga för att kopiera sitt OS på skiva, eller om någon kan ta det här i tråden? Jag vet alltså inte var i datorn det sker eller hur man gör.

Om jag inte skapar en sådan skiva, lär det väl bli stora problem vid en eventuell krasch eller annat som har med OS att göra. Jag misstänker att man även behöver en "senaste" version av sitt OS för att kunna ta del av uppdateringarna på Windows update.

Tacksam för svar.

Med vänlig hälsning

zen-TAO

Du kan väl använda progammet Ghost

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej.

Använda programmet Ghost?

Något mer informativt än så hoppas jag på.

Det borde väl finnas någon funktion i datorn som jag kan använda för att kopiera mitt OS?

Vore tacksam för mer information angående det här.

Mvh

zen-TAO

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kontrollpanelen\Säkerhetskopiering och återställning... där hittar du "Säkerhetskopiera dator"! Den gör backup på allt som finns på datorn, inkl. operativsystem.

Möjligheten att säkerhetskopiera hela datorn finns tyvärr inte i Home Basic eller Home Premium såvitt jag vet, vilken version kör du?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tror nog mer på att man bör använda ett helt fristående program än att använda det som finns i datorn.

Den säkerhetskopian som du nu gör kommer endast bara att kunna användas till just det operativsystemet med dess unika installation som du kör just nu. Skulle det mot förmodan råka hända en låsning så du måste installera om allt igen, ja då kommer inte denna säkerhetskopian att kunna återställa något överhuvud taget, därför att den härrör till den gamla installationen du hade tidigare och blir där igenom obrukbar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Man kan också göra sig en egen installations CD och packa in de senaste uppdateringarna ifrån Microsoft inkl servicepacken som man vill ska följa med på installationen helt manuellt genom att använda ett program som heter nLit.

Det kan även fungera tror jag att packa in de vanligaste programen som man vill ska följa med.

http://www.nliteos.com

Där finns även ett forum med tipps & råd hur man kan göra.

Om man väljer att göra detta så får man ju så att säga också va beredd på att det också inbegriper

hela installations förloppet med den tid som de tar. Alternativet är ju i annat fall att använda din gamla vanliga installations CD, men då får du ju också räkna med att du får uppmaningen till att ladda ned alla nya uppdateringar och servicepack den vanliga vägen ifrån Microsoft server. När du kör Vista och din installations CD är med Vista så har du också rätt till alla de uppdateringar som finns till din dator.

Det är heller ingen dum idé att låta Ghosta sin installation, vilket jag hört mycket om här på forumet.

Med några enkla knapptryckningar i programmet så får man återigen en ny fräsch installation precis som man vill ha den efter t.ex virusskada eller ett korupt system som inte fungerar. Men det finns fler program än bara Ghost kan också tilläggas.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Lasseska

Med programmet "Acronis TrueImage" kan du skapa /återställa hela din C: partition inkl alla installerade program.

Enklast är att göra en "Create Bootable Rescue Media" skiva och köra programmet från den. Du slipper att installera programmet någon mer gång.

Spara ghost/imagefilen på annan partition eller usb-disk. Starta upp datorn med skivan för att lägga tillbaka ghost filen eller att göra en ny backup.

Bästa blir det förståss om datorn är nyinstallerad med alla uppdateringar och att alla inställningar och program är helt ok.

Jag använder detta program till alla Windows versioner.

Hur man gör finns här.

http://www.supportdata.net/skolor/acronis/text.html

Programmet finns här:

http://www.acronis.com/

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej e-son.

Tyvärr finns inte den funktionen i Vista Home Basic.

För övrigt förstår jag inte varför det skall vara så svårt att göra en back-up.

Det måste väl vara en av de viktigaste tjänsterna man bör göra för sin dator?

mvh

zen-TAO

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tyvärr finns inte den funktionen i Vista Home Basic.

Nej, det stämmer. Jag hittade en sida med ett antal freeware som kan gör samma jobb, men jag kan inte säga hur bra/dåliga dom är. Det enda jag har provat och som fungerar bra är Paragon Drive Backup.

http://www.paragon-software.com/home/db-express/

http://www.thefreecountry.com/utilities/ba...e.shtml#imaging

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har en fråga angående recovery. Dom gånger jag lyckats återställa systemet utan recoveryskivan så händer detta,när jag klickar på program som inte följer med datorn typ virusskydd/foxitreader m.m så låser sej hela datorn, efter några dar får jag det att funka,

Fråga ? varför flaggar inte datorn då att problem finns ? Föredrar recoveryskivan vid allvarligt fel då jag har program som virusskydd/foxitreader m.m på usbminne och ser till att uppdatera dom med jämna mellanrum...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...