Gå till innehåll

Skumma mappar: Är det trojaner eller nåt?


Recommended Posts

Postad (redigerade)

Hej

På min slavdisk så har jag dessa lustiga mappar:

- cce9784cf6ddefde50fd028c3a

- d9295bc35f449427b863

- 247f93cadbb980873da51b66c6

I dessa mappar ligger det undermappar så som tex :

- i386

- amd64

Och under dessa mappar filer av olika slag:

- filterpipelineprintproc.dll

- msxpsinc.gpd

I mappen som heter: 247f93cadbb980873da51b66c6 får

"jag åtkomst nekad" när jag försöker öppna mapparna:

- i386

- amd64

Vad är detta mappar till för? Är det trojaner eller nåt?

Redigerad av Malou
Rubrik/Topic förtydligad: Tråden flyttad till Allmänna säkerhetsfrågor- och diskussioner:
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

AMD64 (även kallat x86-64, x64 eller EM64T) är en 64-bitars processorarkitektur skapad av AMD. Det är en utökning av x86, som den även är bakåtkompatibel med. AMD64:s instruktionsuppsättning används i AMDs processorer Athlon 64, Athlon 64 FX, Athlon 64 X2, Turion 64, Opteron, Phenom 64 X3 och Phenom 64 X4

Intel 80386, även känd som i386 eller bara 386, [1] var en 32-bitars mikroprocessor som införts av Intel 1985. De första versionerna hade 275.000 transistorer och användes som den centralenhet (CPU) i många persondatorer och arbetsstationer. Eftersom den ursprungliga genomförandet av 32-bitars förlängningar av 8086 arkitektur, 80386 instruction set, programplaneringsmodellen och binära kodningar är fortfarande den gemensamma nämnaren för alla 32-bitars x86-processorer. Detta kallas x86, IA-32, eller i386-arkitekturen, beroende på sammanhang

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

AMD64 (även kallat x86-64, x64 eller EM64T) är en 64-bitars processorarkitektur skapad av AMD. Det är en utökning av x86, som den även är bakåtkompatibel med. AMD64:s instruktionsuppsättning används i AMDs processorer Athlon 64, Athlon 64 FX, Athlon 64 X2, Turion 64, Opteron, Phenom 64 X3 och Phenom 64 X4

Intel 80386, även känd som i386 eller bara 386, [1] var en 32-bitars mikroprocessor som införts av Intel 1985. De första versionerna hade 275.000 transistorer och användes som den centralenhet (CPU) i många persondatorer och arbetsstationer. Eftersom den ursprungliga genomförandet av 32-bitars förlängningar av 8086 arkitektur, 80386 instruction set, programplaneringsmodellen och binära kodningar är fortfarande den gemensamma nämnaren för alla 32-bitars x86-processorer. Detta kallas x86, IA-32, eller i386-arkitekturen, beroende på sammanhang

Wikipedia copypaste :lol:

Detta svarar ju inte på frågan om mapparna. Skulle mer tro det är temporära mappar från typ uppdateringar osv. Kanske temporära mappar från papperskorgen eller nått?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skulle mer tro det är temporära mappar från typ uppdateringar osv. Kanske temporära mappar från papperskorgen eller nått?

Det är just vad det är... tempmappar från uppdateringar alltså, servicepackar och liknande. Bara att ta bort... inget som behövs!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Malou

Hej!

Då det inte rör sig om systemrensning gällande eventuell infekterad dator så har jag flyttat tråden till forumskategorin => Allmänna säkerhetsfrågor- och diskussioner <= där tråden passar bättre ;)

//Malou

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok, sorry om jag hamnade i fel forum i från början. Men jag visste inte vart jag skulle vända mig.

Men enl. E-son så skall mitt problem inte vara ett problem utan " tempmappar från uppdateringar, servicepackar och liknande. Bara att ta bort... inget som behövs!"

Så sagt och gjort ,nu är mappar borta utom en som jag inte får bort då den är tydligen skrivskyddad. Har bockat bort skrivskyddet och provat att

igen med att ta bort mappen utan resultat. Men får väl lösa detta på något annat sätt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Malou

Hej Jomest!

Ok, sorry om jag hamnade i fel forum i från början. Men jag visste inte vart jag skulle vända mig.

Ingen fara. Inte alltid så lätt att veta var man skall posta någonstans i forumet sådant som kan hända vem som helst ;)

//Malou

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så sagt och gjort ,nu är mappar borta utom en som jag inte får bort då den är tydligen skrivskyddad. Har bockat bort skrivskyddet och provat att

igen med att ta bort mappen utan resultat. Men får väl lösa detta på något annat sätt.

Du måste troligen ta över ägarskapet, och tilldela dig själv fullständiga rättigheter på mappen för att kunna ta bort den. Ibland räcker det att logga in i felsäkert läge! Ett annat sätt är att boota upp datorn på någon boot/live-CD och därifrån ta bort skräpet!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan man inte bara köra systemrensning eller vad det heter? Då slipper man ju hålla på o fippla med filerna manuellt. Typ högerklicka på hårddisken du vill rensa och Egenskaper och typ Diskrensning.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan man inte bara köra systemrensning eller vad det heter? Då slipper man ju hålla på o fippla med filerna manuellt. Typ högerklicka på hårddisken du vill rensa och Egenskaper och typ Diskrensning.

Det kan möjligen ta bort några enstaka filer... mapparna med större delen av innehållet blir dock kvar! Frågan är varför dom överhuvudtaget lämnas kvar... dom har ju liksom spelat ut sin roll!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har samma mappar och min fundering är om de inte tillkommit efter att jag installerat windows 7 64-bit. Jag har installerat både xp och windows 7 på samma dator. De ligger dock på en annan partition är windows 7 och varför det är så har jag ingen aning om. Jag har inte försökt ta bort dom.

Jag har också en som heter $WINDOWS.~BT som är på 1.57 GB och som jag också tror tillkommit med windows 7.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...