Gå till innehåll

Live-cookies


Recommended Posts

livecookies.png

Efter att ha användt Windows Live Mail ett tag, har jag upptäckt att det räcker att man startar programmet så pruttar det våldsamt i kakburken. Om jag startar Live Mail med en helt tom cookie-mapp, ser det ut som på min bild efteråt, oavsett om jag har användt någon av programmets funktioner eller ej. Dessa cookies går överhuvudtaget inte att blockera, åtminstone inte via cookiehanteringen eller hosts-filen.

Jo, jag vet att cookies inte är "farliga", men dom kan vara ett integritetsproblem och i det här fallet betecknas dessutom en av dom (atdmt) som spycookie av div. anti-program, och jag har valt att inte tillåta cookies "by default" i min dator. Gör man det, så upptäcker man snabbt hur oerhört få cookies som egentligen är nödvändiga... om ens några.

När det gäller liveprogrammen kan jag ha en viss förståelse för en eller möjligen ett par av dessa cookies, men vad gör atdmt, bing, msn, windowsmarketplace och zune i min dator, bara för att jag kollar mailen?

Jag kommer garanterat att sluta använda Live Mail precis som jag hela tiden har ratat alla andra Live-produkter, men det hade ändå varit intressant att få lite synpunkter på detta, samt att få reda på om någon känner till ett sätt att blockera detta Microsoft-avfall?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

år det i Vin7 du menar eller!

jag har startat live Mail ett antal gånger nu, men i min cookiesmapp fins det nada!

Jag kör visserligen Vista på bruksmaskinen, men du är nog i fel mapp! ;)

C:\Users\Användarnamn\AppData\Roaming\Microsoft\Windows\Cookies

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Visst verkar dom här kakorna onödiga men att dom skulle vara integritetskränkade förstår jag inte. Webbläsarkakor kan ju vara kränkande mot integriteten på det sättet att man kan gå in och läsa vilka sidor man varit på och deras tillhörande inställningar och även knäcka sessioner, men även detta kan man ju hindra genom att städa efter sig med "Ta bort känslig information".

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Visst verkar dom här kakorna onödiga men att dom skulle vara integritetskränkade förstår jag inte. Webbläsarkakor kan ju vara kränkande mot integriteten på det sättet att man kan gå in och läsa vilka sidor man varit på och deras tillhörande inställningar och även knäcka sessioner, men även detta kan man ju hindra genom att städa efter sig med "Ta bort känslig information".

Man skall inte behöva "städa" för att slippa sådant här. Cookies kan vara bra i vissa lägen, men detta uppfattar jag som missbruk. Efter att nu ha konfat Mozilla Thunderbird med exakt samma mailkonton och samma inställningar, kan jag bara konstatera att ingen av dessa cookies hade det minsta med mina mailkonton eller dess funktioner att göra... och då pratar vi både Gmail-, Hotmail- och LiveMail-konton!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Undrar vad programmet gör, utöver att sända/ta emot e-post, och vilka portar det använder. :unsure: Man kanske slipper kakorna om man endast tillåtet programmet att använda nödvändiga ”e-postportar”, vanligen 110, 25, 143, 995, 465.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Undrar vad programmet gör, utöver att sända/ta emot e-post, och vilka portar det använder. :unsure: Man kanske slipper kakorna om man endast tillåtet programmet att använda nödvändiga e-postportar, vanligen 110, 25, 143, 995, 465.

Kanske det... jag har tröttnat och avinstallerat skiten...! Ännu mer stärkt i min uppfattning att om Liveprogrammen hade kommit från någon annan än Microsoft, hade det troligen betecknats som spyware!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men hallå stopp där nu. Nu går vi tillbaka till praktiken och flyter inte omkring.

Vad vet vi? Vi vet att Liveprodukterna skapar onödiga kakor.

Vad är en kaka? En textfil.

Vad betyder detta? Att Liveprodukterna sparar textfiler på din dator.

Vad innehåller textfilerna? Är det loggar av personliga saker? Nej, jag har kollar genom dem.

Så vad betyder detta i praktiken? Liveprodukterna sparar temporära textfiler på datorn och dessa filer innehåller inget personligt.

Ett spyware hade definitivt inte sparat personliga loggar som klara textfiler i en känd mapp. Snare hade loggarna sparats i en konstig mapp, krypterat och inte som textfiler.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

×
×
  • Skapa nytt...