Gå till innehåll

Reservdel


Recommended Posts

Ett tips om "utgångna" delar.

Vi har en router till vårat bredband. Vi delar på en lina till två datorer. Då har vi en D-link, Di 604. Den får nätström av en liten switchad batterieleminator. Det är bara så att dessa eleminatorer är den svagaste länken i hela systemet. Två stycken har gått sönder under en 5-årsperiod. Routrarna håller dock. När den senaste eleminatorn gick sönder häromdagen sökte jag efter nya, och om det gick att köpa eleminatorn separat. Jo, det gick. Till ett pris över 400 kr! (Jag vill minnas att det var på Dustin jag såg priset?) Jag tittade då i ELFA, och fann till min häpnad en passande för 170 kr inkl moms! ELFA är ju annars inte kända för något lågpris direkt.

Routern tycks inte säljas längre om jag förstog det rätt? Därför passar dom på att ta ut priset med råge på en batterieleminator som reservdel.

Så om ni kommer i en liknande situation, med en fungerande router, men ingen spänningsförsörjning, kolla i ELFA. Katalognumret är: 69-688-05 och den kostar som sagt 170 kr med moms. (ELFA:s priser skrivs alltid utan moms eftersom dom huvudsakligen är inriktade på att sälja till andra firmor.)

ELFA:s eleminator är dessutom på 3 Ampere, medan originalet bara är på 2 Ampere. Kanske ligger förklaringen där på att den inte håller måttet?

Dessutom är den medföljande sladdkontakten av rätt storlek till routern. Den går att polvända, så kolla att + är i centrumhylsan och jord på yttersidan.

Ni som nu bor långt från någon ELFA-butik, kan ju kolla upp vad priset blir om ni skall betala frakt också. Det kanske lönar sig ändå? En eleminator väger ca 150 gram. Det är möjligt att liknande och jämförbara finns på andra håll också, Clasisjön, Kjell & co, Condrad m.fl. Men denna hittade jag som en enkel lösning på mitt problem.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...