Gå till innehåll

Ny router


Recommended Posts

Postad (redigerade)

Hej,

ska köpa en ny router (DIR-855) från D-Link och det jag undrar är om jag måste ha USB stickan (DWA-160) från D-Link för att kunna använda routern om jag ska köra trådlöst? Eller om den bara gör det bättre, och i såfall vad?

D-Link DIR-855:

http://www.dlink.se/cs/Satellite?c=Product...-SE%2FDLWrapper

D-Link DWA-160:

http://www.dlink.se/cs/Satellite?c=Product...-SE%2FDLWrapper

Redigerad av T@wo
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Valet är ditt Se till att nätverkskortet (antingen det är internt eller USB-anslutet) stöder IEEE802.11n om du vill få högsta möjliga fart. B) Vidare tycks 5 GHz vara bättre än 2,4.

Hur kollar jag upp om mitt nätverkskort klarar av IEEE802.11n? Gäller det bara trådlöst eller måste en dator med kabelanslutning också ha stöd för det?

Om jag nu köper den här USB stickan (D-Link DWA-160) så fungerar väll den som ett slags nätverkskort?

Saken är den att vi har tre datorer hemma, två stationära och en bärbar. Den bärbara har trådlöst, den ena stationära har trådlöst och den andra stationära har kabelanslutning. Läste på D-Links hemsida att när man bor i ett grannkvarter så kan grannarnas trådlösa bredband störa våra "bredbandssignaler" och eftersom dom flesta kör på 2,4GHz så har jag tänkt att koppla upp våra två datorer mot 5GHz istället eftersom det är ett jäkla gnäll här hemma över att bredbandet bryts hela tiden... (Själv kör jag med sladd).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur kollar jag upp om mitt nätverkskort klarar av IEEE802.11n? Gäller det bara trådlöst eller måste en dator med kabelanslutning också ha stöd för det?

Det framgår av specifikationerna. Äldre nätverkskort stöder inte denna standard. Det är en standard för trådlös anslutning.

Om jag nu köper den här USB stickan (D-Link DWA-160) så fungerar väll den som ett slags nätverkskort?

Ja.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...