Gå till innehåll

Lagligt att tanka filmer från play sidor ex. Svt Play?


Recommended Posts

Har en liknande fråga. Om det är en hemsida som streamar filmer som t ex youtube fast filmer som precis släppt på bio osv som t ex icefilms.info.. Begår jag brott om jag sätter mig och kollar film genom den hemsidan?

i så fall hur begår jag brottet?

Aldrig förstått det riktigt

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varför kan jag inte ladda ner och spara klipp och program?

Våra avtal med upphovsmannaorganisationerna och andra rättighetsinneahvare tillåter inte att du laddar ner och sparar klipp och program. Kontakta gärna organisationen Copyswede för mer detaljerade svar angående upphovsrätt.

www.copyswede.se (extern länk)

Får jag använda SVT Play för att visa program och klipp för stora grupper, t.ex. i ett klassrum, i ett undervisningssammanhang?

SVT Play kan användas i ett klassrum, t.ex. av en klass i grund- och gymnasieskolan, förutsatt att det är fråga om en helt sluten krets elever och man inte laddar ner eller sparar kopior på t.ex. datorn. Det är dock inte tillåtet att använda SVT Play i förvärvsverksamhet och inför en större sluten krets.

mvh

t

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är det lagligt att tanka ner filmer från SVT Play?

andra frågan är om ja skulle skriva en guide och publicera den på forum och hemsidor där jag förklarar hur man gör, är det lagligt?

Tack på förhand!

SVTs webbsida kan du bl. a. läsa:

SVT:s material:

Texter, bilder, grafik, ljud och annat material som du får tillgång till på svt.se skyddas av upphovsrättslagen (SFS 1960:729). Det innebär bl.a. att du inte får lagra eller kopiera sådant material annat än för ditt privata bruk. Det innebär vidare att du inte får göra sådant material tillgängligt för allmänheten genom att framföra, försälja, uthyra, utlåna eller på annat sätt sprida eller visa (t.ex. på en egen hemsida) materialet utan tillstånd från den som har upphovsrätt till materialet. Det publicerade materialet får dock återges, helt eller delvis enligt citaträtten, under förutsättning att källan anges. Däremot får inte bilder och grafik användas utan tillstånd från rättighetsinnehavaren. Mångfaldigande i kommersiellt syfte är inte tillåtet.

Det säger väl allt...

Det om att skriva en guide, så finns det inga hinder så länge du inte kopierar från andra eller gör något som är olagligt.

Redigerad av Sir_N
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

så att skriva en guide och instruera andra hur man begår brott mot upphosrättslagen är inget brott i sig? Är bara nyfiken ..... har ingen åsikt i om nedladdning är olagligt eller ej

SVTs webbsida kan du bl. a. läsa:

Det säger väl allt...

Det om att skriva en guide, så finns det inga hinder så länge du inte kopierar från andra eller gör något som är olagligt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

så att skriva en guide och instruera andra hur man begår brott mot upphosrättslagen är inget brott i sig? Är bara nyfiken ..... har ingen åsikt i om nedladdning är olagligt eller ej

Att instruera till hur man begår ett brott mot upphovsrätten kan vara ett brott i sig, nämligen stämpling/uppvigling/medhjälp till brott mot upphovsrättslagen. Någon äger ju materialet och har kanske sålt visningsrättigheterna till ett visst medium och jag kan tro att det finns ett visst intresse i att den som betalat för dessa rättigheter och inte vill att dess material laddas ner eller kommer på avvägar någon annanstans.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

tack för alla svar, jag skrev ihop detta...

LÄNK BORTTAGEN!

Bryter jag mot någon lag, tekniken att ladda hem videoklipp borde ju inte vara förbjuden för om du ser ett icke upphovsrättsskyddat klipp på någon hemsida så är det ju fullt lagligt att ladda hem de klippet.

Redigerad av Stenis
Länk borttagen
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

tack för alla svar, jag skrev ihop detta...

LÄNK BORTTAGEN!

Bryter jag mot någon lag, tekniken att ladda hem videoklipp borde ju inte vara förbjuden för om du ser ett icke upphovsrättsskyddat klipp på någon hemsida så är det ju fullt lagligt att ladda hem de klippet.

Ett verk, oavsett målning, bild, ljud eller film vad det nu må vara är alltid skyddat av upphovsrätt såvida inte upphovsrättsinnehavaren klart och tydligt medgett att verket får användas fritt. Dock får man aldrig använda dett verk isf på det sätt att andra kan tro att det är ditt eget. En oskriven regel säger att oavsett vilket så bör man gärna ange källhänvisning.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...