Gå till innehåll

Trasslig Win


skate_1986

Recommended Posts

För att sammanfatta mig kort så har jag trassel med Win Xp sp2. Felet är då att när jag ska öppna o skriva ut pdf filer (med reader 9.0.1) så hänger det sig, sen så får jag ett meddelande om att programmet "Spooler Sub Systems App" har stött på ett problem & avslutas. Hur jag än försöker så kommer jag inte ur detta. Jag hade tidigare försökt att skriva ut ett textdokumet (pdf) och det var efter detta som allt rasade. Nu så ligger detta dokument kvar i skrivarens minne, och så fort jag skrivet ut något så kommer detta ut. Även mitt Office 2003 har laggt av totalt. Jag kan starta programmet normalt men om jag vill skriva eller ändra typsnitt eller något annat så hänger sig programmet. Jag har Win xp sp2 Swe- 5.1.2600 (xpsp_sp2_rtm.040803-2158). Jag har försökt att ta hem de senaste uppdateringarna från Win uppdate, men har inte fullfört detta. Ska jag ta hem den nya Win installer? Jag har däremot inte lyckats få hem Sp 3 (nya), men däremot ISO filen. Hur ska jag göra för att få sp 3? Jag har Nero v.6 (någonting med Ultra edition). Ska man göra något särskilt med iso filen?

Kommer min pixmaskrivare att vara kompatibel med sp 3? Modellen är ip4600. Jag försökte att köra in cd skivan på redan existerande operativ,men det vart bara strul med detta. Första gången så hängde sig installationen, andra så köpte inte win detta. Jag fick bara ett felmeddelande om att det vart ett fel vid installationen, och sen hände inget mer. Jag har även en Hp Deskjet D 1560 installerad. För den som vill skicka gärna ett privat mess till mig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej

Vi börjar med att fråga lite, vilken XP har du, home eller pro?

Sedan undrar jag, är du datorvan? Med det menar jag bara att på vilken nivå ska jag förklara de olika stegen när vi söker oss genom dina problem. Man kan förklara till en helt ovan, ganska van och proffs. Känner du till något om systemfiler?

Tala också gärna om vilken dator du har, märke och modell, minne cpu etc, då är det lättare med ev drivrutiner.

Redigerad av Venoms
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej

Vi börjar med att fråga lite, vilken XP har du, home eller pro?

Sedan undrar jag, är du datorvan? Med det menar jag bara att på vilken nivå ska jag förklara de olika stegen när vi söker oss genom dina problem. Man kan förklara till en helt ovan, ganska van och proffs. Känner du till något om systemfiler?

Tala också gärna om vilken dator du har, märke och modell, minne cpu etc, då är det lättare med ev drivrutiner.

Svaret på vilket xp jag har så är det Pro vi pratar om.

Svaret på nästa fråga ang mina datakunskaper så är de medelmåttiga. Jag kan använda enkla och basic saker, men inte på expertnivå.

Datorn vi pratar om e ett lösbygge.

I burken så sitter det

1. Moderkort märke Asrock, modell- P4S61. Okänt hur gamla drivrutinerna e.

2. HDD- märke Hitachi & Seagate. Funkar ok.

3. Dvd-cd brännare/ läsare. Märke Nec (sony) modell- ND 3550 (dual layer & sk. R9 skivor). Ganska gamla drivrutiner. Vet att jag har uppdaterat detta en gång.

4. Grafik. N-vida Fx 5700LE. ganksa gamla drivrutiner. Funkar ändock.

5. Ljudkort. Soundblaster Live. Modell- SB0410. Funkar med drivrtiner från skivan.

6. Nätverkskort- 3Com. Gammalt men fungernade.

Det sista som jag undrar över är vad gör programmet Spooler SubSystems? Kommer Sp 3 att lösa mina problem? Ska jag bränna ut Iso filen? Hur gör man? Jag har redan laggt om Win 1 gång tidigare dvs att jag är inne på min 3 gång. Fast jag vet att det var trassel att installera om detta,och fick be en som kan mer om detta om hjälp. På något sett så totalvägrade burken att köpa det vanliga sättet att installera på. Man fick helt enkelt gå bakvägen dvs att jag startade upp Win normalt och gick sedan in i installationsprogrammet (minns inte riktigt hur). Befarar att det kan bli samma sak igen. Kan det då vara så att moderkortet strular, och därför blir resultatet så?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Svaret på vilket xp jag har så är det Pro vi pratar om.

Svaret på nästa fråga ang mina datakunskaper så är de medelmåttiga. Jag kan använda enkla och basic saker, men inte på expertnivå.

Datorn vi pratar om e ett lösbygge.

I burken så sitter det

1. Moderkort märke Asrock, modell- P4S61. Okänt hur gamla drivrutinerna e.

2. HDD- märke Hitachi & Seagate. Funkar ok.

3. Dvd-cd brännare/ läsare. Märke Nec (sony) modell- ND 3550 (dual layer & sk. R9 skivor). Ganska gamla drivrutiner. Vet att jag har uppdaterat detta en gång.

4. Grafik. N-vida Fx 5700LE. ganksa gamla drivrutiner. Funkar ändock.

5. Ljudkort. Soundblaster Live. Modell- SB0410. Funkar med drivrtiner från skivan.

6. Nätverkskort- 3Com. Gammalt men fungernade.

Det sista som jag undrar över är vad gör programmet Spooler SubSystems? Kommer Sp 3 att lösa mina problem? Ska jag bränna ut Iso filen? Hur gör man? Jag har redan laggt om Win 1 gång tidigare dvs att jag är inne på min 3 gång. Fast jag vet att det var trassel att installera om detta,och fick be en som kan mer om detta om hjälp. På något sett så totalvägrade burken att köpa det vanliga sättet att installera på. Man fick helt enkelt gå bakvägen dvs att jag startade upp Win normalt och gick sedan in i installationsprogrammet (minns inte riktigt hur). Befarar att det kan bli samma sak igen. Kan det då vara så att moderkortet strular, och därför blir resultatet så?

Packa upp SP3.iso med winrar och installera SP3 den vägen. Skulle rekommendera att avinstallera Adobe Reader och ominstallera igen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag svarade på tråden ang mina win problem.

Jag glömde nämna att det är en Intel P4 3.0 Ht med socket 478. Ram= 1 st DDR 400 512 Mb, 184 pin. Konstigt nog så har moderkortet stöd för PC2100 & 2700. Jag använder dock inte dessa.

Jag klistrar in det du pm'ade mig...

Nu så, Spooler SubSystems är en tjänst som används vid utskrifter... den ska vara igång annars fungerar inte dina skrivare.

Start - Kör, skriv: services.msc

Leta efter Print Spooler, den ska vara på "Automatiskt" och startad.

Hur mycket plats har du kvar på hårddisken, och har du rensat med t.ex Ccleaner för att rensa ut onödiga filer från datorn?

Ccleaner

Var noga då du installerar så att du avmarkerar "Yahoo toolbar"

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...