Gå till innehåll

Win7-Handelsbanken


Gäst fjamsetramsa

Recommended Posts

Gäst fjamsetramsa
Beskriv gärna mer utförligt vad problemet är och eventuella felkoder eller felmeddelanden samt vad det är för kortläsare. Tack så mycket!

Det är den nya kortläsaren som hb skickade ut...själva läsaren funkar men det är på aktiveringssidan på hb som inte accepterar win7 och explorer 8...har mailat hb så vi får se vad dom säger...det är ju inte så att man kan ladda ner säkerhetsprogrammet o köra kompabilitetsläge..det gamla systemet funkade på win 7 med certifikatet på datorn..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är den nya kortläsaren som hb skickade ut...själva läsaren funkar men det är på aktiveringssidan på hb som inte accepterar win7 och explorer 8...har mailat hb så vi får se vad dom säger...det är ju inte så att man kan ladda ner säkerhetsprogrammet o köra kompabilitetsläge..det gamla systemet funkade på win 7 med certifikatet på datorn..

Det här skall vi följa. Jag får nog göra en test på min bärbara mot SEB. Likadant borde nog de som har Nordea och andra banker med dosor göra och sedan redovisa här.

I första läget tror jag att det är IE som är boven - eller rättare sagt att Handelsbanken inte har hängt med i svängarna och inte uppdaterat sidan att känna igen IE8. Om det fungerade med IE 7 så bör du kanske testa med att göra sidan IE7-kompatibel. Och har du testat om det fungerar med någon annan webbläsare i W7?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst fjamsetramsa
Det här skall vi följa. Jag får nog göra en test på min bärbara mot SEB. Likadant borde nog de som har Nordea och andra banker med dosor göra och sedan redovisa här.

I första läget tror jag att det är IE som är boven - eller rättare sagt att Handelsbanken inte har hängt med i svängarna och inte uppdaterat sidan att känna igen IE8. Om det fungerade med IE 7 så bör du kanske testa med att göra sidan IE7-kompatibel. Och har du testat om det fungerar med någon annan webbläsare i W7?

Nej har inte provat med annan webläsare eftersom det klagades på nt 6.1 med...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst fjamsetramsa
Ok, om den klagar på NT6.1 kan du lura den att tro att den är NT6.0, läs detta http://www.theexperienceblog.com/2009/06/0...-browser-or-os/

Tänk på att allt detaljer om problemet är viktigt för att snabbt eller över huvud taget nå en lösning ;)

Man installerar säkerhetsprogrammet och lägger in certifikat..så långt funkar det...när man sen ska aktivera säkerhetskoden så klagar den på nt 6.1 och explorer 8..är ju som sagt inget program man kan ladda ner o fibbla med...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Antagligen så är det webbsidan som känner av att du har NT6.1 och IE8 och därför blockerar dig. Om du då modifierar den så kallade user agent-strängen så kan den rapportera sig som NT6.0 och IE7 för Handelsbankens webbapplikation och du kan då tillåtas att komma in. Välj något av alternativen på http://www.enhanceie.com/ua.aspx

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst fjamsetramsa
Antagligen så är det webbsidan som känner av att du har NT6.1 och IE8 och därför blockerar dig. Om du då modifierar den så kallade user agent-strängen så kan den rapportera sig som NT6.0 och IE7 för Handelsbankens webbapplikation och du kan då tillåtas att komma in. Välj något av alternativen på http://www.enhanceie.com/ua.aspx

ska prova när jag har lite mer tid o rapporterar resultatet..

du menar man ska köra den regfilen?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst fjamsetramsa

Kommit en bit på vägen men kortläsaren installeras ej..blir utropstecken o drivrutinen från hb funkar ej i kompabilitetsläge...går ej heller o packa upp den filen o tvångsinstallera...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kommit en bit på vägen men kortläsaren installeras ej..blir utropstecken o drivrutinen från hb funkar ej i kompabilitetsläge...går ej heller o packa upp den filen o tvångsinstallera...

Hej!

Har samma fenomen som Du! Det jag då får göra, är att logga in med kortläsare utan sladd(USB). Eller avsluta W7 och starta om Vistan, för att kunna ansluta kortläsaren med sladd(USB).

I och med att ett av alternativen fungerar, så har jag ej brytt mig om detta så mycket. Men visst är det lättsamt att bara trycka in kortet och knappa in koden. Men som sagt, det går bra utan sladd också.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst fjamsetramsa
Hej!

Har samma fenomen som Du! Det jag då får göra, är att logga in med kortläsare utan sladd(USB). Eller avsluta W7 och starta om Vistan, för att kunna ansluta kortläsaren med sladd(USB).

I och med att ett av alternativen fungerar, så har jag ej brytt mig om detta så mycket. Men visst är det lättsamt att bara trycka in kortet och knappa in koden. Men som sagt, det går bra utan sladd också.

Ja utan sladd går men det är lite krångligare o tar längre tid..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst fjamsetramsa
Okej, om problemet är att drivrutinerna inte installeras är mitt tips inte till hjälp. Det vore dock intressant att få höra vad Handelsbanken har att säga, posta gärna tillbaka om ni hör något från dem!

Det ska jag göra om det blir ngn lösning...fick precis svar från hb att dom inte stödjer win7 eftersom det är en beta..o sen skulle dom fundera på det när det väl släpps....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det ska jag göra om det blir ngn lösning...fick precis svar från hb att dom inte stödjer win7 eftersom det är en beta..o sen skulle dom fundera på det när det väl släpps....

Jag hoppas att du informerade dom om att Windows 7 är klart och att det släpps imorgon, om äm bara till vissa men ändå!?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Likadant borde nog de som har Nordea och andra banker med dosor göra och sedan redovisa här.

Har Nordea och dess nya kortläsare/Windows 7 RC och allt fungerar perfekt. Använder dock inte webbläsaren IE8.

//Malou

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst fjamsetramsa
Jag hoppas att du informerade dom om att Windows 7 är klart och att det släpps imorgon, om äm bara till vissa men ändå!?

Jodå...berättade jag kör rtm...och att många får det imorgon:)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jodå...berättade jag kör rtm...och att många får det imorgon:)

Ett litet PS: Skulle vara intressant att se när bankerna accepterar W7 och släpper sina ceritifikat och drivrutiner. Detta från dagens datum! Skulle inte förvåna mig om det tar minst 6 månader. DS: :angry:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Antagligen så är det webbsidan som känner av att du har NT6.1 och IE8 och därför blockerar dig. Om du då modifierar den så kallade user agent-strängen så kan den rapportera sig som NT6.0 och IE7 för Handelsbankens webbapplikation och du kan då tillåtas att komma in. Välj något av alternativen på http://www.enhanceie.com/ua.aspx

Tack för tipset Stenis! UAPick är ju ett fullständigt lysande tillägg! I´m impressed! :D

http://www.enhanceie.com/ietoys/uapick.asp

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst fjamsetramsa

Nu funkar det:) Men fråga mej inte hur f-n jag gjorde..laddade ner drivrutinen från hb till datorn och installerade och avinstallerade ett antal gånger med många omstarter...ändrade även filen till kompabilitet med vista sp1...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst fjamsetramsa
Nu funkar det:) Men fråga mej inte hur f-n jag gjorde..laddade ner drivrutinen från hb till datorn och installerade och avinstallerade ett antal gånger med många omstarter...ändrade även filen till kompabilitet med vista sp1...

Och körde Stenis regfil...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...