Gå till innehåll

Vista x64 "småfryser"


Nirvasher

Recommended Posts

Hej!

Skrev för ett tag sedan en tråd om ett nytt datorköp, det blev en ny HP-dator, med Windows Vista (Home Premium) x64.

Införskaffade den igår, och har hållt på tills i morse med att uppdatera allt som finns att uppdatera. Och är vad jag kan se, klar nu (SP 2 installerat).

Specs.:

http://h10010.www1.hp.com/wwpc/se/sv/ho/WF...3cfbad7973296c6

Allting uppdaterat, dubbelkollat, stängt av Windows Defender, stängt av SmartMenu (som använde rätt mycket RAM) och inte kört något flash på ett tag, men ändå uppstår "småfrysningar" vid vissa tillfällen. Väldigt svårt att se vad som orsakar det, men eftersom jag inte alls har något som helst förtroende över Nortons produkter, har jag vissa misstankar om att det är denna som är boven som helt plötsligt drar resurser när den ska kolla efter uppdateringar. Då jag upplevt detta tidigare från Norton-produkter.

För övrigt är detta det enda som jag hittat i felloggen:

WMI (uppkommer med jämna mellanrum i felloggen) med felet;

Event filter with query "SELECT * FROM __InstanceModificationEvent WITHIN 60 WHERE TargetInstance ISA "Win32_Processor" AND TargetInstance.LoadPercentage > 99" could not be reactivated in namespace "//./root/CIMV2" because of error 0x80041003. Events cannot be delivered through this filter until the problem is corrected.

Och;

.NET Runtime Optimization Service (uppkom bara i morse):

.NET Runtime Optimization Service (clr_optimization_v2.0.50727_64) - Failed to execute command from the offline queue: uninstall "ServiceModelReg, Version=3.0.0.0, Culture=Neutral, PublicKeyToken=b03f5f7f11d50a3a, processorArchitecture=msil" /NoDependencies . The error returned was Error: The specified assembly is not installed.

Samt upptäckt detta som ligger enbart som en varning ang. ESENT:

wlcomm (4688) C:\Users\Frezze\AppData\Local\Microsoft\Windows Live Contacts\{c895b712-ba85-4830-9eb4-7a56853e8f0c}\: En begäran om att skriva 8192 (0x00002000) byte till filen C:\Users\Frezze\AppData\Local\Microsoft\Windows Live Contacts\{c895b712-ba85-4830-9eb4-7a56853e8f0c}\DBStore\contacts.edb vid förskjutning 2981888 (0x00000000002d8000) lyckades, men tog onormalt lång tid (i 5328 sekunder) för att betjänas av operativsystemet. Dessutom tog det onormalt lång tid att betjäna 0 andra I/O-begäranden efter att det senaste meddelande om detta problem loggades för 9541 sekunder sedan. Detta beror antagligen på fel i maskinvaran. Kontakta maskinvarutillverkaren för ytterligare hjälp med att lösa problemet.

Både Vista och 64-bits teknologi är nytt för mig, så ni får väldigt gärna komma med lite råd här. :)

Tack på förhand!

Redigerad av Frezze
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 månader senare...

Nu drar jag upp min gamla tråd. Men vet ni, problemet var så enkelt att denna nya datorn har inbyggt trådlöst nätverkskort, och eftersom min mus använder frekvensen 2.4 GHz, vilket också Wifi gör, så stör det ut musen.

Lösningen blev att skaffa en förlängningskabel så att mottagaren kom närmare musen, och helt plötsligt försvann de här "småfrysningarna". Frågan är dock varför man använder sig utav samma frekvensband som wifi till datormöss? Känns ju riktigt tokigt!

Tråden är därmed löst. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...