Gå till innehåll

Bootar om efter avstängning Win7 RC


Gnaget2

Recommended Posts

Hej.

Har haft ett småjobbigt problem en tid.

Kör Win 7 Rc x64 (7100) på ett hemmabygge och varje gång jag klickar start->Stäng av så stängs datorn av men den är bara avstängd 1-2 sekunder och sen bootar den upp igen. Det var inte så har på betan (7000) och inte heller första tiden med RC´n utan det uppkom någon gång i somras.

någon som känner igen detta problem? Har googlat en del på detta å tydligen rätt vanligt förekommande på XP maskiner men inte hittat någon med samma problem i win7?

har kollat i BIOS att inget skall få slå på datorn och även vart inne i enhetshnateraren och sett till att nätverkskort, mus, t-bord inte får väcka datorn från viloläge, kan inte hitta vad det beror på så jag chanser med att någon hör sitter på svaret.

tack på förhand.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

den står på "stäng av" så inte det som är felet...

ok... då är det nog trots allt något som väcker den. Använder du strömsparläget? Om inte kan du prova att stänga av det... starta kommandotolken som Administratör och skriv/klistra in powercfg /hibernate off... då skall du få fram den gamla "Vila"-knappen istället. Ångrar du dig är det bara att skriva powercfg /hibernate on i kommandotolken istället!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

hade en xp-dator som gjorde så

det visade sig bero på att jag hade bytt till en annan slot för nätverkskortet

direkt jag satte tilbaka nätverkskortet på den ursprungliga platsen så var problemet borta

tub

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

tack, skall kolla i loggen å se om den ger ngt tips så fort jag kommer hem från jobbet.

Har aldrig provat att köra Sleep eller Hibernate på just denna burk så jag vet inte om det ger samma resultat men skall testa.

Har inte ändrat någon HW i burken sedan jag köpte/byggde om den i mars,

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du skriver att problemet uppstått i somras, har du möjligtvis installerat någon ny drivrutin då som kan orsaka problemet?

Inte medvetet, skall vara om WU uppdatrat någon drivis till något men kan inte se att så skall vara fallet. Dock verkar det som att jag löst problemet. Jag ändrade så att "Starta om" var default värdet på knappen som visas när man skall stänga av och sen bytte tillbaka till "stäng av" och sen verkar problemet ha försvunnit,

Verkar som om den länkade till fel sak, dvs att den pekade på starta om fast det stod stäng av men att det blev rätt igen efter att jag ändrade.

tack alla för tips å råd iaf

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...