Gå till innehåll

När släpps Windows 7 på MSDN i svensk, skarp version?


Kakmonster

Recommended Posts

Ämnet säger allt, antar jag :). Vet någon som har ordentlig insyn (alternativt kan göra en kvalificerad gissning) när den svenska "skarpa"/slutgiltiga versionen av Windows 7 i 64-bitarsutförande släpps på MSDN? Den engelska finns ju vad jag förstår redan ute, men jag vill ha den svenska.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ämnet säger allt, antar jag :). Vet någon som har ordentlig insyn (alternativt kan göra en kvalificerad gissning) när den svenska "skarpa"/slutgiltiga versionen av Windows 7 i 64-bitarsutförande släpps på MSDN? Den engelska finns ju vad jag förstår redan ute, men jag vill ha den svenska.

Tyvärr ingen aning men den har funnits tillgänglig för volymavtalskunder via MVLS cirka en vecka nu.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det låter ju bra. Har det hänt något nytt på MSDN de senaste dagarna? Finns svenska Windows 7 i 64-bitarsutförande på MSDN ännu? Isåfall, vilka av utgåvorna är det som finns där?

När jag var inne på Technet igår 27 augusti så hittade jag ingen svensk version där men däremot när jag gick in på mitt konto på Connect så fanns det under Betaprogrammet och ja, svenska versionen finns både i 32 och 64-bitars versioner.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ämnet säger allt, antar jag :). Vet någon som har ordentlig insyn (alternativt kan göra en kvalificerad gissning) när den svenska "skarpa"/slutgiltiga versionen av Windows 7 i 64-bitarsutförande släpps på MSDN?

Uppdatering:

Jag har själv inte tillgång till samma MSDN-gränssnitt som odenxt, utan något som tydligen kallas för MSDN Academic Alliance Software Center. Där ser det lite annorlunda ut, och följande finns nu att ladda ner:

  • Windows 7 Language Pack (x64) - DVD (Multilanguage) Windows
  • Windows 7 Professional (x64) - DVD (English) Windows
  • Windows 7 Ultimate RC (x64) - DVD Windows

Tyvärr står det ingenting alls om versioner ("builds") eller något som gör att man kan avgöra vad det egentligen är man laddar hem. Därför skulle jag behöva lite hjälp med några frågeställningar, om det går bra.

  1. Betyder "RC" (= Release Candidate") i "Windows 7 Ultimate RC" att det är en betaversion, och inte den skarpa versionen? Erbjuds man uppdateringar om man installerar den som gör att den blir en skarp version identisk med den man kommer att hitta i handeln/på OEM-skiva, eller kommer den att bli tidsbegränsad och sluta fungera efter X antal dagar?
  2. Om man laddar hem den engelska utgåvan av Windows 7 Professional, kommer man då att kunna använda det där språkpaketet ("Language Pack")? Om ja - betyder det att man får en "svensk utgåva" av Windows 7, eller kommer det i likhet med Windows XP:s MUI-paket fortfarande att finnas fundamentala skillnader under GUI:t? (som exempelvis att program-katalogen i den svenska MUI-versionen fortfarande heter "Program Files" och inte "Programs" och så vidare).
  3. Innehåller Windows 7 Professional något inbyggt Media Center, eller är det i likhet med Windows Vista Business "strippat" på hela den funktionen?

Alla svar välkomnas! :) Och perbear och odenxt, tack för er hjälp!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Betyder "RC" (= Release Candidate") i "Windows 7 Ultimate RC" att det är en betaversion, och inte den skarpa versionen?

Om man laddar hem den engelska utgåvan av Windows 7 Professional, kommer man då att kunna använda det där språkpaketet ("Language Pack")?

(som exempelvis att program-katalogen i den svenska MUI-versionen fortfarande heter "Program Files" och inte "Programs"

Erbjuds man uppdateringar

Innehåller Windows 7 Professional något inbyggt Media Center

Det är inte den skarpa versionen, utan den heter RTM (Release To Manufacturing).

Språkpaketet gäller bara Enterprise och Ultimate.

I ett svenskt Windows 7 Ultimate heter "Program Files" "Program Files".

"RC users will continue to receive updates until Windows 7 RC expires.

However, certain patches are supported for a limited period of time only.

Patches for Windows component: New security updates only, if any. Supported

until Windows 7 RTM release + 90 days. (Defender definition updates will

continue to flow down until RC expires, as far as I know)

Patches for Microsoft applications: RC users will continue to receive *all*

kinds of patches for Office, Visual Studio, etc. as they are offered from

Microsoft Update service, which is separate from Windows."

Media Center så vitt jag kan se.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för svaret, Japanmannen :). Det är lite lustigt att man lägger ut språkpaketet i till synes skarp version när man inte samtidigt lägger ut Ultimate-versionen i motsvarande version, men men. Nu vet jag iallafall bättre, och jag bockar och bugar för hjälpen! :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är lite lustigt att man lägger ut språkpaketet i till synes skarp version när man inte samtidigt lägger ut Ultimate-versionen i motsvarande version, men men.

Språkpakten kom redan första dagarna i augusti.

Svenska RTM kan inte vara långt borta nu.

För några dagar sedan kom t.ex. de olika finska Windows 7 varianterna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Svenska RTM kan inte vara långt borta nu.

Aha, betyder det att svenska RTM varken har kommit för Windows 7 Professional eller Windows 7 Ultimate ännu? Och att det inte finns någon svensk RTM ute ännu, och att det enda sättet att just nu få Windows 7 RTM på svenska är att använda den engelska versionen med språkpaketet som släpptes i början av augusti? Eller missförstår jag dig? :o

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Aha, betyder det att svenska RTM varken har kommit för Windows 7 Professional eller Windows 7 Ultimate ännu? Och att det inte finns någon svensk RTM ute ännu, och att det enda sättet att just nu få Windows 7 RTM på svenska är att använda den engelska versionen med språkpaketet som släpptes i början av augusti?

Jag skulle ha lagt till att svenska RTM inte finns på TechNet och MSDN ännu. Alla språkversioner av Windows 7 är RTM. De som var antagna till Microsofts Windows 7 International Beta Program har fått sina svenska RTM. Vill du i dag ha Windows 7 RTM på svenska och inte var med i det programmet, så får du installera den engelska versionen och lägga på svenskt språkpaket. Detta gäller Enterprise och Ultimate.

Jag kan inte tidsplanen för när allt blir tillgängligt på MSDN för den som har en MSDN Academic Alliance Software Center.

Sedan igår har de danska och norska versionerna av Windows 7 (Ultimate, Enterprise, Professional, Home Premium, Home Basic och Starter) blivit tillgängliga på TechNet och MSDN.

Nu är det bara svenska + några andra språk som saknas.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag skulle ha lagt till att svenska RTM inte finns på TechNet och MSDN ännu.[...]

Återigen, tack så mycket för det väldigt utförliga och glasklara svaret, Japanmannen. Du skulle förmodligen bli en väldigt duktig trafikpilot eller flygtrafikledare (om du inte redan är det) :). Ditt svar är väldigt uttömmande och jag har faktiskt inga fler frågor alls - nu är det med andra ord bara att avvakta och kanske förbereda installation genom att bränna ut backupkopior på det material som skall migreras över till Windows 7 (jag föredrar omformatering och en "ren" installation). Tack för all din hjälp!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

...nu är det med andra ord bara att avvakta !

Jag vet inte vad som gäller just din MSDN prenumeration, men för den som har ett MSDN-abonnemang (utan tillägg) så finns nu följande SKUs av Windows 7 på svenska från och med 29 augusti. Samma på TechNet.

Enterprise (x64 och x86)

Ultimate (x64 och x86)

Professional (x64 och x86)

Home Premium (x64 och x86)

Home Basic (x86)

Home Starter (x86)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag vet inte vad som gäller just din MSDN prenumeration, men för den som har ett MSDN-abonnemang (utan tillägg) så finns nu följande SKUs av Windows 7 på svenska från och med 29 augusti. Samma på TechNet.

Tyvärr finns endast den engelska Windows 7 Professional (x64 och x86) fortfarande (och inga andra utgåvor av Windows 7 överhuvudtaget, så jag frågade Pellesoft om när den svenska versionen väntas dyka upp. Svaret blev att Microsoft inte längre lägger ut andra Windows-versioner än de amerikanska på MSDN-AA :(.

Därför får jag ändra min frågeställning: hur ordnar man enklast svenskt installationsmedium av Windows 7 Professional om man har laglig rätt till själva nyckeln? Det finns ju en massa obskyra nedladdningskällor att använda, men då det aldrig går att utesluta att dessa alternativ också innebär en massa trojaner och virus är de av praktiska skäl uteslutna. Med andra ord - hur går jag smidigast vidare?

En fråga till: På MSDN-AA finns som sagt inte Ultimate, men följande filer finns däremot:

  • Windows 7 Professional (x64) - DVD (English)
  • Windows 7 Professional (x86) - DVD (English)
  • Windows 7 Language Pack (x64) - DVD (Multilanguage)
  • Windows 7 Language Pack (x86) - DVD (Multilanguage)

Jag får inte riktigt det här att gå ihop. Varför lägger Microsoft ut Language Pack om det inte går att använda med Professional? För det gör det väl inte?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...