Gå till innehåll

Blue screen Hp mini crash dump Vista


rizzla

Recommended Posts

Blåskärm, minidump crach är något som håller på att göra mig vansinnig. För två år sedan köpte jag min hpdator och det medföljande vista...Jag har alltid varit noga med att ha de senaste drivrutinerna, de senaste säkerhetsuppdateringarna, de senaste programuppdateringarna och att ha bra antivirus, rootkitsskydd, spionskydd och brandväggar men det är ingen lätt sak med vista, eller kan det vara hpdatorn....? Varje gång ett nytt program, varje gång en ny uppdatering ska in på datorn, vare sig der är windows eget update eller hp:s eget update eller programvarans update så händer det, mini crash dump, blåskärm med vit text, omstart efter omstart...så har det varit i dessa två år blandat med ett antal ominstallationer och systemåterställningar. Tröstlöst öde! Läst rad efter rad på olika forum, läst guider, provat olika experters råd , rön och tips.Nu har jag testat windows 7 både som beta och som rc på en annan partion utan ett enda missöde i dryga året. Så naturligtvis har jag förbokat den riktiga sjuan också, för efter två års gråa hårtussar överallt i datorns omgivning kan förhoppningsvis snart vara ett minne blott! Jag har kört det mesta i programvara på datorer men aldrig varit med om något så eländigt som dessa två årens huvudbry, undrar faktiskt om inte problemet ligger i man liksom försökt "limma fast" operativsystemet i datorn, om ni förstår vad jag menar, tanken var väl att man bara skulle kunna köra just den här vistan på den här datorn , varken mer eller mindre, och absolut inget annat, men eftersom det visade sig vara en bristfällig vara, så krävdes en massa uppdateringar av både dumpar och säkerhetsbrister samt andra programuppdateringar och tillbehör, och då blev det som att försöka laga ett sönderfruset betonggolv, det går bara inte! Eller är det någon som haft samma problem och lyckats få det att verkligen fungera i praktiken? :blink:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Blåskärm, minidump crach är något som håller på att göra mig vansinnig. För två år sedan köpte jag min hpdator och det medföljande vista...Jag har alltid varit noga med att ha de senaste drivrutinerna, de senaste säkerhetsuppdateringarna, de senaste programuppdateringarna och att ha bra antivirus, rootkitsskydd, spionskydd och brandväggar men det är ingen lätt sak med vista, eller kan det vara hpdatorn....? Varje gång ett nytt program, varje gång en ny uppdatering ska in på datorn, vare sig der är windows eget update eller hp:s eget update eller programvarans update så händer det, mini crash dump, blåskärm med vit text, omstart efter omstart...så har det varit i dessa två år blandat med ett antal ominstallationer och systemåterställningar. Tröstlöst öde! Läst rad efter rad på olika forum, läst guider, provat olika experters råd , rön och tips.Nu har jag testat windows 7 både som beta och som rc på en annan partion utan ett enda missöde i dryga året. Så naturligtvis har jag förbokat den riktiga sjuan också, för efter två års gråa hårtussar överallt i datorns omgivning kan förhoppningsvis snart vara ett minne blott! Jag har kört det mesta i programvara på datorer men aldrig varit med om något så eländigt som dessa två årens huvudbry, undrar faktiskt om inte problemet ligger i man liksom försökt "limma fast" operativsystemet i datorn, om ni förstår vad jag menar, tanken var väl att man bara skulle kunna köra just den här vistan på den här datorn , varken mer eller mindre, och absolut inget annat, men eftersom det visade sig vara en bristfällig vara, så krävdes en massa uppdateringar av både dumpar och säkerhetsbrister samt andra programuppdateringar och tillbehör, och då blev det som att försöka laga ett sönderfruset betonggolv, det går bara inte! Eller är det någon som haft samma problem och lyckats få det att verkligen fungera i praktiken? :blink:

Håller med dej, så ska det ju absolut inte vara.

Jag liksom du väntar på Windows 7 från HP, för jag är lika less på dessa BSOD's som du.

Men jag håller med föregående om att, kolla vad det står i denna ruta BSOD "Bluescreen of death"

Kan ge en hint om vad som strular.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Håller med dej, så ska det ju absolut inte vara.

Jag liksom du väntar på Windows 7 från HP, för jag är lika less på dessa BSOD's som du.

Men jag håller med föregående om att, kolla vad det står i denna ruta BSOD "Bluescreen of death"

Kan ge en hint om vad som strular.

Jag hittade en länk som lämpligt nog i deras "reklam" heter microsft fix it: http://answers.microsoft.com/sv-se/windows...ult(en-us).aspx Sida upp, sida ned med liknande problem oavsett datortillverkare och problemen finns tydligen i liknande varianter inte bara med vista servicepack 1 utan nu också med servicepack 2.

Den lösning som jag tycker verkar fungera bäst när det inträffar (oftast vid stora installationer som är uppdelade i tre steg) är att 1) Skapa en återställningspunkt när du hämtat paketet men innan du återstartar.

2) När bluescreen och omstarter skett ett par gånger och inget verkar fungera, gå till felsäker läge och fortsätt packa upp installationen där. Antingen fungerar det och uppdateringen blir klar eller så återställs datorn utan att installationen blir klar men man kan iallafall använda datorn och rädda det man eventuellt inte har tidigare backup på, tex bankid som man kan exportera till usbminne och sedan får man ta sig en funderare på om man ska byta operativsystem eller inte. Roligare saker finns ju än att stup i kvarten återställa systemet pga säkerhetsuppdateringar. :rolleyes:

P.s För den som vill så finns här matnyttiga länkar http://neosmart.net/wiki/display/EBCD/Reco...er+with+EasyBCD

http://neosmart.net/wiki/display/EBCD/Reco...er+from+the+DVD

D.s

Redigerad av rizzla
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jajamen, den är bra och likaså den här

http://www.techerator.com/2009/08/fix-wind...indows-updates/

Det är ju så att jag är allt annat än ensam om de här problemen.och jag har läst massor av sidor, hittat många tips och lärt mig mycket. Jag vill också berätta att jag vid senaste ominstallationen inte startade upp mitt norton antivirus och brandväggspaketet förän efter att insatallerat hela det digra paketet med uppdateringar från windows update,dryga 100 olika, inklusive servicepaketen 1 och 2. Slump kanske men inte ett enda missöde, inte en enda mini crashdump och ingen blåskärm... B)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...