Gå till innehåll

Nyinstallation inför byte av modem ?


margrehte

Recommended Posts

Sorry men jag måste störa er igen, jag har nu problem med magen och huvudet surrar som en bikupa av alla tankar framotillbaka, med tanke på egna erfarenheter + allt jag läst om datastrul på diverse sajter så är det inte konstigt alls.Har skrivit ihop en lista att följa inför bytet till Telia smart, och trots deras support/inställningar så kommer jag hela tiden tillbaka till att det bästa är, nollställa båda datorer först, och köra installation utan nätverk...

1.Skrivaren som jag installerade igår funkar, men enligt loggbok så är mycket fel.Fråga: då 2 dator skall dela skrivare så efterfrågas namnet på datorn och det skulle då vara samma namn på båda datorer, innebär det att vid installation av dator så sätter jag samma namn på båda datorer ?

2.Möjligheten finns köra allt trådlöst men det ger mej kalla kårar, datorerna står så det är en gipsvägg emellan, fast eller trådlöst ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har bytt modem och router flera gånger utan att behöva ändra något särskilt i datorn så jag förstår inte varför du ska installera om Windows för att du ska byta modem och router.

1. Datorer ska ha olika namn så att de inte blandas ihop.

2. En gipsvägg är inget större problem för trådlösa nätverk, till skillnad från betongväggar. Även om man normalt kör trådlöst så har man ju alltid möjligheten att koppla en nätverkskabel så det är ju inte fråga om "antingen eller" utan om "både och". Konfiguration av en router ska man göra med en dator som är kopplad via nätverkskabel för att undvika problem.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack Cecilia. Jag förstod för sent att jag var otydlig, installera windows utan nätverk,sen installera nätverk menade jag, under arbetet med att få skrivaren rätt installerad och sen försöka få delat nätverk så har jag stött på, ja jag vet inte hur många inställningar, så ganska rörigt i datorerna nu, och IE 8 strular på båda, tänkte det skulle underlätta både för installation av nätverk och skrivare om båda datorerna hade samma inställningar + även i adminstrativa tjänster, sen finns ju filer kvar efter annan skrivare som kan strula till det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tackar niger och bockar,mår bättre nu, trots allt jobb som ligger framför mej så blir nog bäst så, och då jag även har en lurig känsla att otyg finns i 1 dator, comodo/antispyware har rensat och även snott filer tex från skrivaren,har ingen lust köra grejen med HIJACK och övrigt då det ändå brukar sluta med nyinstallation...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Samma användarnamn och lösenord på alla datorer

Det är alltid bra att ha exakt samma användarnamn och lösenord på alla datorerna du ska koppla dig till och komma åt saker på. Windows försöker alltid att autentisera mot en utdelad resurs som det konto man är inloggad som och det är då en klar fördel att ha samma användarnamn och lösenord på alla datorerna.

Detta hitta jag i "tipsomvista" och även står det " inget blankt lösenord om du skall använda nätverksresurser " behöver jag bry mej om detta ?

Efter att försökt installera Telia-smart på 3 olika sätt så konstaterades att det är fel på låddan, nu är en ny på väg och jag vet inte hur jag skall göra,

1. Behålla nuvarande splitter och då bara koppla bort nätverket från routern till Telia-smart ? datorn på eller ej ?

2.Börja från början med att koppla loss allt, vänta en timme och sen sätta i Thomsons splitter och övrigt ? datorn på eller ej ?

Att jag frågar beror på känslan jag fick att misslyckas ett sätt att installera så händer något i lådan som förstör ytterligare försök till installation.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ditt första stycke gäller när man ska få till ett lokalt nätverk där datorer kommer åt varandras filer. Det är inte nödvändigt och har absolut inget att göra med internetanslutningen.

Tyvärr så har jag lite svårt att förstå dina frågor så det blir lite gissning.

När man byter router/gateway så är det bra att under 20 minuter inte ha något modem/gateway anslutet till telefonjacket. När man efter det startar allt så är det bra om datorerna är avstängda och sedan börjar man med att sätta på modem/gateway och när det är helt igång efter ett par minuter så sätter man på datorerna. Om det inte står något annorlunda i installationsanvisningen, för de är ju förstås bäst på att veta hur man ska göra just i ditt fall.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack och det kör jag på. Det var ju i samband med att jag ville att datorerna skulle dela på en skrivare som det uppenbarades att på grund av inkompatibel router så gack det icke, efter sök på nätet så bidde det Telia-smart vilket jag hoppas skall lösa bekymret,

för att dela skrivaren fick jag ju först aktivera delning dvs skapa hemnätverk, fick även känsla att något stoppar delning av skrivare på grund av att säkerheten inte är tillräcklig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...