Gå till innehåll

F-SECURE FSIS 2009/2010 - VISTA, (Windows Update)


Recommended Posts

Boot Loop uppträdde inte men annars så var det sig likt!

Jag ska inte behöva gå in i mitt system o radera systemfiler, "pending.xml", då F-Secure säger att programvaran är kompatibel, Vista/FSIS 2010.

I natt provade jag att installera MS uppdateringar, med följande resultat!

WU/Windows Vista Home Prem: Not able to install several updates through Windows Update (80071A30, 8007000B).

09-09-2009 11:45

Problembeskrivning: Skickat till MS Support!

Något är riktigt fel med Windows Update efter SP2. Ett krångel som pågår.

Naturligtvis har jag genom att använda SYSTEM ÅTERSTÄLLNING, installerat dessa viktiga uppdateringr.

Men PROBLEMET KVARSTÅR JU.

Felrapporter:

Säkerhetsuppdatering för Windows Format Runtime 11 för Windows Vista (KB968816)

Installationsdatum: ?2009-?09-?09 01:21

Installationsstatus: Misslyckades

Felinformation: Kod 80071A30

Uppdateringens typ: Viktig

Uppdatering för skräppostfiltret i Windows Mail [september 2009] (KB905866)

Installationsdatum: ?2009-?09-?09 01:11

Installationsstatus: Misslyckades

Felinformation: Kod 8007000B

Uppdateringens typ: Rekommenderas

Säkerhetsuppdatering för Windows Vista (KB967723)

Installationsdatum: ?2009-?09-?09 01:07

Installationsstatus: Misslyckades

Felinformation: Kod 8007000B

Uppdateringens typ: Viktig

Säkerhetsuppdatering för Windows Vista (KB970710)

Installationsdatum: ?2009-?09-?09 01:06

Installationsstatus: Misslyckades

Felinformation: Kod 8007000B

Uppdateringens typ: Viktig

Säkerhetsuppdatering för Jscript 5.8 för Windows Vista (KB971961)

Installationsdatum: ?2009-?09-?09 01:06

Installationsstatus: Misslyckades

Felinformation: Kod 8007000B

Uppdateringens typ: Viktig

Säkerhetsuppdatering för Windows Vista (KB973768)

Installationsdatum: ?2009-?09-?09 01:05

Installationsstatus: Misslyckades

Felinformation: Kod 8007000B

Uppdateringens typ: Viktig

Operativsystem: Windows Vista

Och här är svaret på mitt problem: Se nedan

WU/Windows Vista Home Prem: Not able to install several updates through Windows Update (80071A30, 8007000B) Felrapport till Microsoft idag 090909!

Hej Mats,

Detta är XX från Microsoft Personal Support.

Här bifogar jag instruktionerna som löser problemet med uppdateringar då F-Secure finns installerat.

Steg 1. Ställ in datorn för en så kallad Clean Boot.

1. Klicka på Start och skriv in MSCONFIG i fältet Påbörja sökning och klicka på Enter

2. Klicka på Första fliken.

3. Klicka sen på Selektiv start.

4. Bocka ur följande alternativ: Läs in autostartobjekt.

5. Klicka på Fliken: Tjänster

6. Bocka i följande alternativ: Dölj Alla Microsoft Tjänster.

7. Klicka på Inaktivera alla.

8. Klicka nu på Verkställ och OK.

9. Välj sedan att starta om datorn och följ steg 2.

Steg 2. Sök efter och installera uppdateringar.

Gå till Startmenyn och skriv Windows Update i rutan "Påbörja sökning". Tryck sedan på Enter.

Klicka på Sök efter uppdateringar i det övre vänstra hörnet.

Installera de hittade uppdateringarna.

Starta om datorn.

Upprepa detta steg tills du inte längre hittar några nya uppdateringar att installera. Gå då vidare till Steg 3.

Notera: Gå vidare till steg 3 oavsett om du kan installera uppdateringarna eller ej.

Steg 3. Återställ datorn till Normal Start.

1. Klicka på Start och skriv in MSCONFIG i fältet Påbörja sökning och klicka på Enter

2. Klicka på Första fliken.

3. Klicka sen på Normal start.

4. Klicka nu på Verkställ och OK.

Lycka till!

Microsoft Customer Service and Support

Mvh

Mats H

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Boot Loop uppträdde inte men annars så var det sig likt!

Jag ska inte behöva gå in i mitt system o radera systemfiler, "pending.xml", då F-Secure säger att programvaran är kompatibel, Vista/FSIS 2010.

I natt provade jag att installera MS uppdateringar, med följande resultat!

WU/Windows Vista Home Prem: Not able to install several updates through Windows Update (80071A30, 8007000B).

09-09-2009 11:45

Problembeskrivning: Skickat till MS Support!

Något är riktigt fel med Windows Update efter SP2. Ett krångel som pågår.

Naturligtvis har jag genom att använda SYSTEM ÅTERSTÄLLNING, installerat dessa viktiga uppdateringr.

Men PROBLEMET KVARSTÅR JU.

Felrapporter:

Säkerhetsuppdatering för Windows Format Runtime 11 för Windows Vista (KB968816)

Installationsdatum: ?2009-?09-?09 01:21

Installationsstatus: Misslyckades

Felinformation: Kod 80071A30

Uppdateringens typ: Viktig

Uppdatering för skräppostfiltret i Windows Mail [september 2009] (KB905866)

Installationsdatum: ?2009-?09-?09 01:11

Installationsstatus: Misslyckades

Felinformation: Kod 8007000B

Uppdateringens typ: Rekommenderas

Säkerhetsuppdatering för Windows Vista (KB967723)

Installationsdatum: ?2009-?09-?09 01:07

Installationsstatus: Misslyckades

Felinformation: Kod 8007000B

Uppdateringens typ: Viktig

Säkerhetsuppdatering för Windows Vista (KB970710)

Installationsdatum: ?2009-?09-?09 01:06

Installationsstatus: Misslyckades

Felinformation: Kod 8007000B

Uppdateringens typ: Viktig

Säkerhetsuppdatering för Jscript 5.8 för Windows Vista (KB971961)

Installationsdatum: ?2009-?09-?09 01:06

Installationsstatus: Misslyckades

Felinformation: Kod 8007000B

Uppdateringens typ: Viktig

Säkerhetsuppdatering för Windows Vista (KB973768)

Installationsdatum: ?2009-?09-?09 01:05

Installationsstatus: Misslyckades

Felinformation: Kod 8007000B

Uppdateringens typ: Viktig

Operativsystem: Windows Vista

Och här är svaret på mitt problem: Se nedan

WU/Windows Vista Home Prem: Not able to install several updates through Windows Update (80071A30, 8007000B) Felrapport till Microsoft idag 090909!

Hej Mats,

Detta är XX från Microsoft Personal Support.

Här bifogar jag instruktionerna som löser problemet med uppdateringar då F-Secure finns installerat.

Steg 1. Ställ in datorn för en så kallad Clean Boot.

1. Klicka på Start och skriv in MSCONFIG i fältet Påbörja sökning och klicka på Enter

2. Klicka på Första fliken.

3. Klicka sen på Selektiv start.

4. Bocka ur följande alternativ: Läs in autostartobjekt.

5. Klicka på Fliken: Tjänster

6. Bocka i följande alternativ: Dölj Alla Microsoft Tjänster.

7. Klicka på Inaktivera alla.

8. Klicka nu på Verkställ och OK.

9. Välj sedan att starta om datorn och följ steg 2.

Steg 2. Sök efter och installera uppdateringar.

Gå till Startmenyn och skriv Windows Update i rutan "Påbörja sökning". Tryck sedan på Enter.

Klicka på Sök efter uppdateringar i det övre vänstra hörnet.

Installera de hittade uppdateringarna.

Starta om datorn.

Upprepa detta steg tills du inte längre hittar några nya uppdateringar att installera. Gå då vidare till Steg 3.

Notera: Gå vidare till steg 3 oavsett om du kan installera uppdateringarna eller ej.

Steg 3. Återställ datorn till Normal Start.

1. Klicka på Start och skriv in MSCONFIG i fältet Påbörja sökning och klicka på Enter

2. Klicka på Första fliken.

3. Klicka sen på Normal start.

4. Klicka nu på Verkställ och OK.

Lycka till!

Microsoft Customer Service and Support

Mvh

Mats H

Från F-Secure idag!

"Den lösningen som släpptes iförrgår hjälpte tyvärr inte och vi arbetar på att få en lösning på problemet."

Mvh

Mats H

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Från F-Secure idag!

"Den lösningen som släpptes iförrgår hjälpte tyvärr inte och vi arbetar på att få en lösning på problemet."

Mvh

Mats H

Från F-Secure igår:

"Vi håller på med en lösning för detta som bör komma under nästa vecka förhoppningsvis och tror de fått in den mesta information de behöver i Finland för att lösa detta problem."

Har på uppmaning av F-Secure även ominstallerat mitt program, då jag gick direkt från FSIS 2009 till FSIS 2010, genom att endast uppdatera FSIS 2009 till 2010, utan avinstallera FSIS 2009, (Helt, my mistake!), vilket man lätt skulle kunna få intrycket av när FSIS 2010 rullas upp, (borttagning av konflikter etc.), visas på skärmen), lämnas ett antal gamla filer kvar! De verkar att ha "etsat" sig in i hårddisken. Efter ngn timme av namnbyten och flyttning av rester, är de nu borta! Detta leder till att några av programfilerna inte laddas/kan laddas ned, se Inställningar/Övriga inställningar/Hämtningar. Där finns alla progam i F-Secure som installerats, samt de som misslyckats samt möjlighet att starta om hämtning av dem, även en loggfil att kika på i .txt format.

Installerat FSIS 2010, "clean install", vilket rekommenderas av mig, allt funkar utmärkt ännu.

Mvh

Mats H

Redigerad av Mats H
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Från F-Secure igår:

"Vi håller på med en lösning för detta som bör komma under nästa vecka förhoppningsvis och tror de fått in den mesta information de behöver i Finland för att lösa detta problem."

Har på uppmaning av F-Secure även ominstallerat mitt program, då jag gick direkt från FSIS 2009 till FSIS 2010, genom att endast uppdatera FSIS 2009 till 2010, utan avinstallera FSIS 2009, (Helt, my mistake!), vilket man lätt skulle kunna få intrycket av när FSIS 2010 rullas upp, (borttagning av konflikter etc.), visas på skärmen), lämnas ett antal gamla filer kvar! De verkar att ha "etsat" sig in i hårddisken. Efter ngn timme av namnbyten och flyttning av rester, är de nu borta! Detta leder till att några av programfilerna inte laddas/kan laddas ned, se Inställningar/Övriga inställningar/Hämtningar. Där finns alla progam i F-Secure som installerats, samt de som misslyckats samt möjlighet att starta om hämtning av dem, även en loggfil att kika på i .txt format.

Installerat FSIS 2010, "clean install", vilket rekommenderas av mig, allt funkar utmärkt ännu.

Mvh

Mats H

Hej!

Jag har samma jä-a problem med endless bootloop efter uppdateringar från Windows update. Jag kör F-secure från Telia och Vista home premium. Tror ni jag ska köra ovanstående "lösning" temporärt, att "avinstallera F-secure och sedan ladda ner alla updates? Annars fick jag detta svar från MS-support:

Hej Staffan,

Mitt namn är xxxxxx xxxxx och jag har tagit hand om ditt ärende här hos oss.

Ditt ärendenummer är 111174xxxxx.

Jag förstår av ditt ärende att när du slår på datorn så startar inte Windows Vista. Istället fastnar du på skärmen "Konfigurerar uppdateringar 3 av 3 - 0%".

Använder du F-Secure eller ett antivirusprogram från din Internet-leverantör, t.ex. Telia Säker Surf (som bygger på F-Secure)? Det är nämligen ett problem som vi sett rätt mycket av på senaste tiden. Det som händer är att antivirusprogrammet tror att en av uppdateringarna är ett virus och blockerar installationen. Därför kan Windows inte startas.

Det här är ett känt problem med F-Secure och många av Internet-leverantörernas varianter av programmet. Det uppstår inte med andra antivirusprogram.

Om du har F-Secure eller en variant av det installerat så är det möjligt att du kan nå en tillfällig lösning på problemet, och komma tillbaka in i Windows genom att fullfölja stegen nedan.

OBS!!! För en permanent lösning på detta problem behöver du kontakta tillverkaren.

Här nedan hittar du instruktioner som kan hjälpa dig komma in i Windows igen.

Steg1 kräver att du kommer åt de reparationsverktyg som vanligtvis finns på installationsskivan för Vista.

OBS! Om ditt Windows kom förinstallerat på datorn när du köpte den så är det möjligt att du inte har fått med en installationsskiva, eller att datortillverkaren har gjort ändringar i denna så att instruktionerna i Steg1 inte passar.

Du kan i så fall testa att trycka F8 upprepade gånger (ca 1-2ggr per sekund) medan datorn startar och se om du har ett alternativ "Reparera datorn" (eller liknade) i den meny som kommer upp. Om detta inte fungerar kan du kontakta din datortillverkare för instruktioner på hur man kommer åt Kommandotolken på just din dator.

Steg 1. Radera Pending.xml

Starta datorn med din Windows skiva i läsaren.

När du ser texten "Tryck valfri tangent för att starta från skivan." trycker du på valfri tangent.

Välj Svenska som språk och tangentbordslayout och klicka på Nästa.

Välj alternativet att Reparera datorn nere till vänster.

Vänta medan datorn söker efter Windowsinstallationer och klicka sedan på Nästa.

Klicka på Kommandotolk.

Du kommer då till ett svart fönster med vit text.

Här skriver du in: del c:\windows\winsxs\pending.xml och trycker på Enter.

Stäng Kommandotolken och starta om datorn.

Steg 2. Låt datorn starta i Normal Start.

Texten "Konfigurerar uppdateringar 3 av 3" kommer att komma upp men försvinner efter ett par minuter och du kan då logga in i Windows.

Steg 3. Ställ in datorn för en så kallad Clean Boot.

1. Klicka på Start och skriv in MSCONFIG i fältet Påbörja sökning och klicka på Enter

2. Klicka på Första fliken.

3. Klicka sen på Selektiv start.

4. Bocka ur följande alternativ: Läs in autostart objekt.

5. Klicka på Fliken : Tjänster

6. Bocka i följande alternativ: Dölj Alla Microsoft Tjänster.

7. Klicka på Inaktivera alla.

8. Klicka nu på Verkställ och OK.

9. Välj sedan att starta om datorn och följ steg 4.

Steg 4. Sök efter och installera uppdateringar.

Gå till Startmenyn och skriv Windows Update i rutan "Påbörja sökning". Tryck sedan på Enter.

Klicka på Sök efter uppdateringar i det övre vänstra hörnet.

Installera de hittade uppdateringarna.

Starta om datorn.

Upprepa detta steg tills du inte längre hittar några nya uppdateringar att installera. Gå då vidare till Steg 5.

Steg 5. Återställ datorn till Normal Start.

1. Klicka på Start och skriv in MSCONFIG i fältet Påbörja sökning och klicka på Enter

2. Klicka på Första fliken.

3. Klicka sen på Normal start.

4. Klicka nu på Verkställ och OK.

Steg 6. Verifiera att problemet är löst.

Starta om datorn för att kontrollera att problemet med "Konfigurerar uppdateringar" inte kommer tillbaka.

Var vänlig svara på det här mailet och berätta hur det har gått, om problemet är löst eller om vi behöver fortsätta felsöka.

Jag har inte provat deras lösning ännu, då jag läst på flera ställen att Radera Pending.xml-filen inte hjälper.....

Jag kom tillbaks till Windows genom systemåterställning denna gång..förra gången så gick inte det utan jag var tvungen att göra en fabriksåterställning från Dell.

Mkt tacksam för hjälp :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

Jag har samma jä-a problem med endless bootloop efter uppdateringar från Windows update. Jag kör F-secure från Telia och Vista home premium. Tror ni jag ska köra ovanstående "lösning" temporärt, att "avinstallera F-secure och sedan ladda ner alla updates? Annars fick jag detta svar från MS-support:

Jag har inte provat deras lösning ännu, då jag läst på flera ställen att Radera Pending.xml-filen inte hjälper.....

Jag kom tillbaks till Windows genom systemåterställning denna gång..förra gången så gick inte det utan jag var tvungen att göra en fabriksåterställning från Dell.

Mkt tacksam för hjälp :)

Har du lyckats komma ur loopen och åter har access till windows, så kan du absolut avinstallera F-secure temporärt medan du installerar aktuella uppdateringar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du lyckats komma ur loopen och åter har access till windows, så kan du absolut avinstallera F-secure temporärt medan du installerar aktuella uppdateringar.

Ingen sk. "Boot Loop"! uppträder.

Kommer att stänga ned F-Secure helt och hållet nästa gången, via CCleaner eller MS Config, om inte deras "fix" kommit, så att man kan testa!

MVh

Mats H

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

Jag har samma jä-a problem med endless bootloop efter uppdateringar från Windows update. Jag kör F-secure från Telia och Vista home premium. Tror ni jag ska köra ovanstående "lösning" temporärt, att "avinstallera F-secure och sedan ladda ner alla updates? Annars fick jag detta svar från MS-support:

Hej Staffan,

Mitt namn är xxxxxx xxxxx och jag har tagit hand om ditt ärende här hos oss.

Ditt ärendenummer är 111174xxxxx.

Jag förstår av ditt ärende att när du slår på datorn så startar inte Windows Vista. Istället fastnar du på skärmen "Konfigurerar uppdateringar 3 av 3 - 0%".

Använder du F-Secure eller ett antivirusprogram från din Internet-leverantör, t.ex. Telia Säker Surf (som bygger på F-Secure)? Det är nämligen ett problem som vi sett rätt mycket av på senaste tiden. Det som händer är att antivirusprogrammet tror att en av uppdateringarna är ett virus och blockerar installationen. Därför kan Windows inte startas.

Det här är ett känt problem med F-Secure och många av Internet-leverantörernas varianter av programmet. Det uppstår inte med andra antivirusprogram.

Om du har F-Secure eller en variant av det installerat så är det möjligt att du kan nå en tillfällig lösning på problemet, och komma tillbaka in i Windows genom att fullfölja stegen nedan.

OBS!!! För en permanent lösning på detta problem behöver du kontakta tillverkaren.

Här nedan hittar du instruktioner som kan hjälpa dig komma in i Windows igen.

Steg1 kräver att du kommer åt de reparationsverktyg som vanligtvis finns på installationsskivan för Vista.

OBS! Om ditt Windows kom förinstallerat på datorn när du köpte den så är det möjligt att du inte har fått med en installationsskiva, eller att datortillverkaren har gjort ändringar i denna så att instruktionerna i Steg1 inte passar.

Du kan i så fall testa att trycka F8 upprepade gånger (ca 1-2ggr per sekund) medan datorn startar och se om du har ett alternativ "Reparera datorn" (eller liknade) i den meny som kommer upp. Om detta inte fungerar kan du kontakta din datortillverkare för instruktioner på hur man kommer åt Kommandotolken på just din dator.

Steg 1. Radera Pending.xml

Starta datorn med din Windows skiva i läsaren.

När du ser texten "Tryck valfri tangent för att starta från skivan." trycker du på valfri tangent.

Välj Svenska som språk och tangentbordslayout och klicka på Nästa.

Välj alternativet att Reparera datorn nere till vänster.

Vänta medan datorn söker efter Windowsinstallationer och klicka sedan på Nästa.

Klicka på Kommandotolk.

Du kommer då till ett svart fönster med vit text.

Här skriver du in: del c:\windows\winsxs\pending.xml och trycker på Enter.

Stäng Kommandotolken och starta om datorn.

Steg 2. Låt datorn starta i Normal Start.

Texten "Konfigurerar uppdateringar 3 av 3" kommer att komma upp men försvinner efter ett par minuter och du kan då logga in i Windows.

Steg 3. Ställ in datorn för en så kallad Clean Boot.

1. Klicka på Start och skriv in MSCONFIG i fältet Påbörja sökning och klicka på Enter

2. Klicka på Första fliken.

3. Klicka sen på Selektiv start.

4. Bocka ur följande alternativ: Läs in autostart objekt.

5. Klicka på Fliken : Tjänster

6. Bocka i följande alternativ: Dölj Alla Microsoft Tjänster.

7. Klicka på Inaktivera alla.

8. Klicka nu på Verkställ och OK.

9. Välj sedan att starta om datorn och följ steg 4.

Steg 4. Sök efter och installera uppdateringar.

Gå till Startmenyn och skriv Windows Update i rutan "Påbörja sökning". Tryck sedan på Enter.

Klicka på Sök efter uppdateringar i det övre vänstra hörnet.

Installera de hittade uppdateringarna.

Starta om datorn.

Upprepa detta steg tills du inte längre hittar några nya uppdateringar att installera. Gå då vidare till Steg 5.

Steg 5. Återställ datorn till Normal Start.

1. Klicka på Start och skriv in MSCONFIG i fältet Påbörja sökning och klicka på Enter

2. Klicka på Första fliken.

3. Klicka sen på Normal start.

4. Klicka nu på Verkställ och OK.

Steg 6. Verifiera att problemet är löst.

Starta om datorn för att kontrollera att problemet med "Konfigurerar uppdateringar" inte kommer tillbaka.

Var vänlig svara på det här mailet och berätta hur det har gått, om problemet är löst eller om vi behöver fortsätta felsöka.

Jag har inte provat deras lösning ännu, då jag läst på flera ställen att Radera Pending.xml-filen inte hjälper.....

Jag kom tillbaks till Windows genom systemåterställning denna gång..förra gången så gick inte det utan jag var tvungen att göra en fabriksåterställning från Dell.

Mkt tacksam för hjälp :)

Hej!

Som jag skrivit tidigare om detta,

Denna procedur, är en bättre att följa!

Att börja ta bort "systemfiler" ska alltid vara det absolut sista man gör.

En SW leverantör ska ta ansvar för sin produkt, gäller båda MS o F-Secure, tycker inte om sådant, ta bort den filen osv.

De lever på att SÄLJA sina produker! Nog om detta!

Jag rekommenderar denna lösning oxå från MS: (finns oxå högre upp i tråden)!

Mvh

Mats H

WU/Windows Vista Home Prem: Not able to install several updates through Windows Update (80071A30, 8007000B) Felrapport till Microsoft idag 090909!

Hej Mats,

Detta är XX från Microsoft Personal Support.

Här bifogar jag instruktionerna som löser problemet med uppdateringar då F-Secure finns installerat.

Steg 1. Ställ in datorn för en så kallad Clean Boot.

1. Klicka på Start och skriv in MSCONFIG i fältet Påbörja sökning och klicka på Enter

2. Klicka på Första fliken.

3. Klicka sen på Selektiv start.

4. Bocka ur följande alternativ: Läs in autostartobjekt.

5. Klicka på Fliken: Tjänster

6. Bocka i följande alternativ: Dölj Alla Microsoft Tjänster.

7. Klicka på Inaktivera alla.

8. Klicka nu på Verkställ och OK.

9. Välj sedan att starta om datorn och följ steg 2.

Steg 2. Sök efter och installera uppdateringar.

Gå till Startmenyn och skriv Windows Update i rutan "Påbörja sökning". Tryck sedan på Enter.

Klicka på Sök efter uppdateringar i det övre vänstra hörnet.

Installera de hittade uppdateringarna.

Starta om datorn.

Upprepa detta steg tills du inte längre hittar några nya uppdateringar att installera. Gå då vidare till Steg 3.

Notera: Gå vidare till steg 3 oavsett om du kan installera uppdateringarna eller ej.

Steg 3. Återställ datorn till Normal Start.

1. Klicka på Start och skriv in MSCONFIG i fältet Påbörja sökning och klicka på Enter

2. Klicka på Första fliken.

3. Klicka sen på Normal start.

4. Klicka nu på Verkställ och OK.

Lycka till!

Microsoft Customer Service and Support

Mvh

Mats H

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du lyckats komma ur loopen och åter har access till windows, så kan du absolut avinstallera F-secure temporärt medan du installerar aktuella uppdateringar.

Tackar så mkt :) ! Men vad händer då nästa uppdatering kommer...? Vågar man ha på Windows update (automatiskt hämtning & install), innan F-secure "frågan" är löst...? :(

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tackar så mkt :) ! Men vad händer då nästa uppdatering kommer...? Vågar man ha på Windows update (automatiskt hämtning & install), innan F-secure "frågan" är löst...? :(

Du kan ju tillfälligt sätta updatefunktionen på "Sök efter uppdateringar men låt mig välja...", tills F-secure har löst sina problem!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du kan ju tillfälligt sätta updatefunktionen på "Sök efter uppdateringar men låt mig välja...", tills F-secure har löst sina problem!

Instämmer helt!

Det bästa läget!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Detta är XX från Microsoft Personal Support.

Här bifogar jag instruktionerna som löser problemet med uppdateringar då F-Secure finns installerat.

Steg 1. Ställ in datorn för en så kallad Clean Boot.

1. Klicka på Start och skriv in MSCONFIG i fältet Påbörja sökning och klicka på Enter

2. Klicka på Första fliken.

3. Klicka sen på Selektiv start.

4. Bocka ur följande alternativ: Läs in autostartobjekt.

5. Klicka på Fliken: Tjänster

6. Bocka i följande alternativ: Dölj Alla Microsoft Tjänster.

7. Klicka på Inaktivera alla.

8. Klicka nu på Verkställ och OK.

9. Välj sedan att starta om datorn och följ steg 2.

Steg 2. Sök efter och installera uppdateringar.

Gå till Startmenyn och skriv Windows Update i rutan "Påbörja sökning". Tryck sedan på Enter.

Klicka på Sök efter uppdateringar i det övre vänstra hörnet.

Installera de hittade uppdateringarna.

Starta om datorn.

Upprepa detta steg tills du inte längre hittar några nya uppdateringar att installera. Gå då vidare till Steg 3.

Notera: Gå vidare till steg 3 oavsett om du kan installera uppdateringarna eller ej.

Steg 3. Återställ datorn till Normal Start.

1. Klicka på Start och skriv in MSCONFIG i fältet Påbörja sökning och klicka på Enter

2. Klicka på Första fliken.

3. Klicka sen på Normal start.

4. Klicka nu på Verkställ och OK.

Lycka till!

Microsoft Customer Service and Support

Mvh

Mats H

Perfekt, lösningen funka för mig med. Återigen..ett stort tack.

Lite konstiga saker hände ändå...Programmet Rocketdock startade med 2 st "banderoller" högst upp, ovanpå varandra, med olika innehåll (genvägar)...och Vista sidpanelen kom inte upp automatiskt som innan. Kanske upptäcker mer saker senare..... ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Perfekt, lösningen funka för mig med. Återigen..ett stort tack.

Lite konstiga saker hände ändå...Programmet Rocketdock startade med 2 st "banderoller" högst upp, ovanpå varandra, med olika innehåll (genvägar)...och Vista sidpanelen kom inte upp automatiskt som innan. Kanske upptäcker mer saker senare..... ;)

KUL!

Låt oss nu hoppas att F-Secure kommer med en lösning inom en snar framtid.

Jag tänker ligga på dem, om det nu hjälper!

(Om du har CCleaner installerat, kan du kolla Windows Sidebar genom Verktyg/Uppstart och se om om C:\Program Files\Widows Sidebar\sidebar.exe/autorun är aktiverat, om inte kan du göra det där. Ska då bli aktiverat vid nästa omstart.

Rocketdock känner jag inte till.)

Mvh

Mats H

Redigerad av Mats H
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Steg 1. Ställ in datorn för en så kallad Clean Boot.

1. Klicka på Start och skriv in MSCONFIG i fältet Påbörja sökning och klicka på Enter

2. Klicka på Första fliken.

3. Klicka sen på Selektiv start.

4. Bocka ur följande alternativ: Läs in autostartobjekt.

5. Klicka på Fliken: Tjänster

6. Bocka i följande alternativ: Dölj Alla Microsoft Tjänster.

7. Klicka på Inaktivera alla.

8. Klicka nu på Verkställ och OK.

9. Välj sedan att starta om datorn och följ steg 2.

Steg 2. Sök efter och installera uppdateringar.

Gå till Startmenyn och skriv Windows Update i rutan "Påbörja sökning". Tryck sedan på Enter.

Klicka på Sök efter uppdateringar i det övre vänstra hörnet.

Installera de hittade uppdateringarna.

Starta om datorn.

Upprepa detta steg tills du inte längre hittar några nya uppdateringar att installera. Gå då vidare till Steg 3.

Notera: Gå vidare till steg 3 oavsett om du kan installera uppdateringarna eller ej.

Steg 3. Återställ datorn till Normal Start.

1. Klicka på Start och skriv in MSCONFIG i fältet Påbörja sökning och klicka på Enter

2. Klicka på Första fliken.

3. Klicka sen på Normal start.

4. Klicka nu på Verkställ och OK.

Lycka till!

Microsoft Customer Service and Support

Mvh

Mats H

Verkar vara ett återkommande problem så detta tips borde sparas under fliken Tips & Trick och Guider.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Verkar vara ett återkommande problem så detta tips borde sparas under fliken Tips & Trick och Guider.

Ja, kanske en god ide, men dock endast temporärt. F-Secure jobbar på en lösning, efter vad de sagt till mig.

Jag återkommer å snart jag tagit reda på, eller fått mera info!

Mvh

Mats H

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Pust!!! Windows Update hittade 7 nya updateringar idag...bara att börja om igen då....Hoppas det funkar lika bra idag med ovanstående lösning som igår...det borde det väl...?

Lycka till, klart att det går bra!

Mvh

Mats H

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

Även jag har via supporthjälp fått en del tips på hur uppdateringarna skulle uppdateras.

Men turligt nog så behövde jag inte gå in och mickla med detta, för i samma veva som jag höll på att göra en clean boot, så startade min dator om och vips så uppdaterades mitt F-secure som finns i Telia Säker Surf och alla uppdateringar installerades. Dessutom så återkom alla mina "borttappade" program och verktyg av sig själv!!

Jag har nu alltså både fungerande uppdateringar och även åtkomst till kommandotolken, diskdefragmenteraren, säkerhetskopiering på plats av sig självt. Hur det nu gick till....... på något sätt måste F-secure och uppdateringsproblematiken ha ett finger med i spelet, eller...??

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

Även jag har via supporthjälp fått en del tips på hur uppdateringarna skulle uppdateras.

Men turligt nog så behövde jag inte gå in och mickla med detta, för i samma veva som jag höll på att göra en clean boot, så startade min dator om och vips så uppdaterades mitt F-secure som finns i Telia Säker Surf och alla uppdateringar installerades. Dessutom så återkom alla mina "borttappade" program och verktyg av sig själv!!

Jag har nu alltså både fungerande uppdateringar och även åtkomst till kommandotolken, diskdefragmenteraren, säkerhetskopiering på plats av sig självt. Hur det nu gick till....... på något sätt måste F-secure och uppdateringsproblematiken ha ett finger med i spelet, eller...??

Hej!

Följande uppdateringar kom idag från F-Secure!

F-Secure Scanner Manager Update kl. 13.01

F-Secure Aquarius Update kl. 15.05

F-Secure Hydra Update kl. 15.05

F-Secure Gemini Update kl. 17.05

De säger att "fixen" finns med här!

Hoppas nu att allt ska fungera!

Tack för visat intresse!

Mvh

Mats H

Redigerad av Mats H
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst
Detta ämne är nu stängt för ytterligare svar.
×
×
  • Skapa nytt...