Gå till innehåll

inaktiviera program som startar automatiskt.


norea

Recommended Posts

Inne i Windows defender kan man inaktiviera program som starar automatiskt vid datorstart. Jag har gjort det med bla MSN. Men de flesta programmen går inte att göra något åt, knappen inaktivera är inte tryckbar. Hur gör jag då? Tex har jag HP digital imagin som inte går att avaktivera, och den tar jättemycket kraft när man kollar i cpu listan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Start -> kör -> och skriv "msconfig" (utan "")

Där finns en flik som heter "Autostart" där kan du klicka ur automatiskt startande program.

Men som alltid när man ändrar saker med systemet så var försiktig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så här brukar jag själv göra och samtidigt för att minska risken för att onödiga problem inte ska uppstå i program som vill starta.

Först använder jag ett program som kontrollerar vilka program som finns i Autostartmappen ( I vissa fall så finns där gömda saker som inte syns om man t.ex manuellt öppnar Autostartmappen) Därför är det bra att köra exempelvis Autoruns ifrån Sysinternals som visar i stort sett allt som laddas vid start på datorn inkl andra filer än bara program.

I första hand ska man använda dessa verktyg msconfig, autoruns med flera enbart i undersökande syfte.

När man vill ändra eller neka en applikation till att starta så bör man göra detta via berört program istället.

För övrigt så finns det möjlighet till att överblicka startande applikationer innuti många moderna skyddsprogram

bl.a Windows Defender, och det börjar bli lite av standard att den funktionen ingår.

Då det gäller HP så skulle jag tänka mig att det handlar bara om en "genväg" som programmet självt har placerat i Autostartmappen och denna kan du enkelt bara ta bort ifrån mappen så kommer inte just den processen att starta samtidigt med Windows mer. Vill du därefter starta programmet manuellt så går detta utmärkt via Alla program och programmappen.

Redigerad av Opptokoppter
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så här brukar jag själv göra och samtidigt för att minska risken för att onödiga problem inte ska uppstå i program som vill starta.

Först använder jag ett program som kontrollerar vilka program som finns i Autostartmappen ( I vissa fall så finns där gömda saker som inte syns om man t.ex manuellt öppnar Autostartmappen) Därför är det bra att köra exempelvis Autoruns ifrån Sysinternals som visar i stort sett allt som laddas vid start på datorn inkl andra filer än bara program.

I första hand ska man använda dessa verktyg msconfig, autoruns med flera enbart i undersökande syfte.

När man vill ändra eller neka en applikation till att starta så bör man göra detta via berört program istället.

För övrigt så finns det möjlighet till att överblicka startande applikationer innuti många moderna skyddsprogram

bl.a Windows Defender, och det börjar bli lite av standard att den funktionen ingår.

Då det gäller HP så skulle jag tänka mig att det handlar bara om en "genväg" som programmet självt har placerat i Autostartmappen och denna kan du enkelt bara ta bort ifrån mappen så kommer inte just den processen att starta samtidigt med Windows mer. Vill du därefter starta programmet manuellt så går detta utmärkt via Alla program och programmappen.

CCleaner har en funktion som utför detta! Under verktyg/Uppstart, kan man hantera alla uppstartsprogram på ett enkelt och överskådligt sätt!

Mvh

Mats H

Redigerad av Mats H
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

CCleaner har en funktion som utför detta! Under verktyg/Uppstart, kan man hantera alla uppstartsprogram på ett enkelt och överskådligt sätt!

Mvh

Mats H

Hej Mats!

Stämmer bra de som du nämner. Bara & trycka på Verktygs knappen till vänster så når man en fin översikt på uppstart.

Tycker personligen att CCleaner är ett av de enklaste och vettigaste program som tagits fram för Windows gällande vardagligt underhåll på datorer.

Lättanvänt och smidigt :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...