Gå till innehåll

Uppgradera Vista Home Basic till W7?


zen-TAO

Recommended Posts

Hej.

Jag har kört den där "testen" för att se om min dator och dess innehåll klarar av en uppgradering till Windows 7.

Det gör den tydligen enligt testprotokollet. Några små saker att åtgärda bara.

Jag har försökt sätta mig in i det hela kring W7, men undrar ändå om det är värt allt "strul".

För jag kan inte tänka mig att en uppgradering går smärtfritt. Jag har kört Vista home basic 32-bit i

snart två och och det har ju tagit nästan hela den tiden att få det som jag "vill". Mycket fixande och trixande,

vilket ju alla Vista-användare känner till.

Det känns som att "ge upp" genom att uppgradera till ett nytt OS.

Så "dåligt" är faktiskt inte Vista när man väl lärt "känna" det.

Man får helt enkelt väga det positiva mot det negativa, precis som med allt annat.

I dagsläget - dåligt påläst - så anser jag dock att det negativa överväger för en uppgradering.

Men jag emotser tips från "de kunnige" på detta forum. Hjälp mig väga för och emot...

Ett alternativ jag däremot övervägt istället är att uppgradera min Vista-version.

Hälsningar

zentao

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ett alternativ jag däremot övervägt istället är att uppgradera min Vista-version.

Hälsningar

zentao

Synd om dig som bara fick Home Basic när du köpte/hyrde din dator. Enligt min mening borde du ha haft Home Premium som allra minst. Kanske dina problem startade med att du hade den enklaste Vista versionen?

Om du är datorvan tycker jag du skall ladda ner Virtual PC 2007 som är ett program som låter dig köra ett operativ och program under det operativet virtuellt. Det finns numera en 90 dagars utvärdering av Windows 7 Enterprise som man kan ladda ner och testa. Enterprise är i stort sett Ultimate versionsmässigt (alltså extra allt). Om du testar där så kan du under dessa 90 dagar (25 dagar till lanseringen) komma fram till om du känner för att göra bytet. Eftersom du har fixat och trixat med din Vista så kommer troligen Easy Transfer (finns i Vista OCH Windows 7) vara den funktion som du har mest nytta av vid installationen av det nya OS.

I övrigt bör du kolla in just det här forumet, vad vi har skrivit om W7 under betatestningen, RC, och nu senast RTM.

Om du sedan efter prövotiden inte fastnar för W7 av någon anledning så bör du använda Upgrade Anytime för att få en bättre Vistaversion. Men jag tror att NÄR du testat W7 så är du övertgad om att även din dator ffungerar bättre med W7.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag befinner mej i samma situation som du zen-Tao dvs funderar hit och dit. Anledningen till att jag har home basic är att jag inte behöver mer än basläggande funktioner,och irriterar mej på massor av program som finns men inte behövs, dock så uppgraderade jag till home premium på en dator i hopp om mindre strul och ja home premium gjorde mycket gott för datorn då jag uppdaterade med nätverket igång, nu har SP1-SP2 installerats i datorn,fortfarande kan det strula som nu,då jag klickar på kontrollpanelen så kommer ruta upp att den inte hittas, och ändå är kontrollpanelen där när rutan försvunnit, har vi home basic så kan vi uppgradera till motsvarande för windows 7 . Jag skall försöka vänta tills ny dator behöver inhandlas och blir då windows 7.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har Vista Home Premium på den här datorn som är drygt ett år. I våras så installerade jag Windows 7 beta, följt av RC när den kom, virtuellt så jag har kört båda. Visst är Windows 7 lite bättre, lite avslipade hörn mm, men inte så mycket att jag är intresserad av ta jobbet med att uppgradera Vista.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...