Kontrollpanelen fungerar inte


Jonado
 Share

Recommended Posts

Hej,

Jag har sökt överallt utan att hitta någon lösning. Jag har Vista Home Basic, service pack 2.

När jag klickar på Start/Kontrollpanelen får jag följande felmeddelande:

Utforskaren har slutat att fungera (Windows söker efter en lösning på problemet)

Utforskaren startas om

När jag går in i Problemrapporteraren får jag följande besked:

Produkt

Utforskaren

Problem

Slutade fungera

Datum

2009-09-25 19:10

Status

Rapport har skickats

Problemsignatur

Händelsenamn: APPCRASH

Programnamn: Explorer.EXE

Programversion: 6.0.6002.18005

Programtidsstämpel: 49e01da5

Namn på felmodul: CTMLFX32.dll

Modulens version: 1.0.4.0

Tidsstämpel för felmodul: 483f9682

Undantagskod: c0000005

Undantagsförskjutning: 000094c5

OS-version: 6.0.6002.2.2.0.768.2

Språkvariant-ID: 1053

Ytterligare information 1: 40d4

Ytterligare information 2: 4062ad41ec8067256aa4c5e2b56d3c79

Ytterligare information 3: 40d4

Ytterligare information 4: 4062ad41ec8067256aa4c5e2b56d3c79

Extra information om problemet

Bucket-ID: 1253715536

Allt fungerade smidigt i ett par dagar och sedan flippade kontrollpanelen ur. Jag är osäker på sambanden eftersom jag nyligen inhandlade Vista och därmed höll på att installera massor av program och gjorde alla nödvändiga Windows-uppdateringar. Installerade även senaste Nvidia drivrutinen, i enhetshanteraren står det version 8.16.11.9062. Jag har Nvidia GeForce 7800 GTX.

Någon vänlig själ som kan hjälpa mig? Lite surt att Vista krånglar redan efter några dagars användning. På min laptop har jag inga problem trots samma OS.

/Jonas

Link to comment
Share on other sites

Om det inte hjälper så detta:

Namn på felmodul: CTMLFX32.dll

tyder på problem med en drivrutin från Creative för ljudkort. Jag hittade t ex denna tråd om ditt problem, om engelska är okej:

http://forums.creative.com/t5/Sound-Blaste...18C9F2902C2ADE5

Men i princip så brukar en annan version av drivrutinen vara botemedlet.

Link to comment
Share on other sites

Jag har nu fått ordning på datorn för 2 gången utan att kolla drivrutin för grafikkort,kört massor av virusprogram och dyligt utan att något hittas, så då kör jag 2 ggr defragg plus dator/verktyg laga fel i systemet och klickar i båda rutorna,vilket fungerat för mej. Vet alla att experiens skall uppdateras så fort ny programvara med drivrutin installerats som behövs i systemet.

Link to comment
Share on other sites

Tack för era svar! Jag börjar med att testa en äldre drivrutin. Testar 2.17.0007 först eftersom tråden som Cecilia länkade till menade att problemen började med 2.18. Återkommer med besked. Tack!

(Har för övrigt haft två fullständiga kraschar sedan mitt förra inlägg, blåskärm bägge gångerna, hände aldrig med XP grrrr )

Edited by Jonado
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
 Share