Jonado Postad September 29, 2009 Dela Postad September 29, 2009 Hej, Jag har sökt överallt utan att hitta någon lösning. Jag har Vista Home Basic, service pack 2. När jag klickar på Start/Kontrollpanelen får jag följande felmeddelande: Utforskaren har slutat att fungera (Windows söker efter en lösning på problemet) Utforskaren startas om När jag går in i Problemrapporteraren får jag följande besked: Produkt Utforskaren Problem Slutade fungera Datum 2009-09-25 19:10 Status Rapport har skickats Problemsignatur Händelsenamn: APPCRASH Programnamn: Explorer.EXE Programversion: 6.0.6002.18005 Programtidsstämpel: 49e01da5 Namn på felmodul: CTMLFX32.dll Modulens version: 1.0.4.0 Tidsstämpel för felmodul: 483f9682 Undantagskod: c0000005 Undantagsförskjutning: 000094c5 OS-version: 6.0.6002.2.2.0.768.2 Språkvariant-ID: 1053 Ytterligare information 1: 40d4 Ytterligare information 2: 4062ad41ec8067256aa4c5e2b56d3c79 Ytterligare information 3: 40d4 Ytterligare information 4: 4062ad41ec8067256aa4c5e2b56d3c79 Extra information om problemet Bucket-ID: 1253715536 Allt fungerade smidigt i ett par dagar och sedan flippade kontrollpanelen ur. Jag är osäker på sambanden eftersom jag nyligen inhandlade Vista och därmed höll på att installera massor av program och gjorde alla nödvändiga Windows-uppdateringar. Installerade även senaste Nvidia drivrutinen, i enhetshanteraren står det version 8.16.11.9062. Jag har Nvidia GeForce 7800 GTX. Någon vänlig själ som kan hjälpa mig? Lite surt att Vista krånglar redan efter några dagars användning. På min laptop har jag inga problem trots samma OS. /Jonas Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser Fler delningsalternativ...
si3rra Postad September 29, 2009 Dela Postad September 29, 2009 (redigerade) *missade helt filnamnet vilket gör inlägget ovikigt* Redigerad September 29, 2009 av si3rra Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser Fler delningsalternativ...
Cecilia Postad September 29, 2009 Dela Postad September 29, 2009 Om det inte hjälper så detta: Namn på felmodul: CTMLFX32.dll tyder på problem med en drivrutin från Creative för ljudkort. Jag hittade t ex denna tråd om ditt problem, om engelska är okej: http://forums.creative.com/t5/Sound-Blaste...18C9F2902C2ADE5 Men i princip så brukar en annan version av drivrutinen vara botemedlet. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser Fler delningsalternativ...
margrehte Postad September 29, 2009 Dela Postad September 29, 2009 Jag har nu fått ordning på datorn för 2 gången utan att kolla drivrutin för grafikkort,kört massor av virusprogram och dyligt utan att något hittas, så då kör jag 2 ggr defragg plus dator/verktyg laga fel i systemet och klickar i båda rutorna,vilket fungerat för mej. Vet alla att experiens skall uppdateras så fort ny programvara med drivrutin installerats som behövs i systemet. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser Fler delningsalternativ...
Jonado Postad September 30, 2009 Författare Dela Postad September 30, 2009 (redigerade) Tack för era svar! Jag börjar med att testa en äldre drivrutin. Testar 2.17.0007 först eftersom tråden som Cecilia länkade till menade att problemen började med 2.18. Återkommer med besked. Tack! (Har för övrigt haft två fullständiga kraschar sedan mitt förra inlägg, blåskärm bägge gångerna, hände aldrig med XP grrrr ) Redigerad September 30, 2009 av Jonado Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser Fler delningsalternativ...
Jonado Postad Oktober 2, 2009 Författare Dela Postad Oktober 2, 2009 Kontrollpanelen fungerar igen efter att jag gick tillbaks till en äldre drivrutin för ljudkortet. Däremot så har jag fortfarande kraschar (bluescreens). Kanske måste skapa ny tråd för det? Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser Fler delningsalternativ...
Recommended Posts
Delta i dialogen
Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.