Gå till innehåll

Installera 3.e partsdrivisar för grafik UTAN att windows 7 installerar sina egna


gusgez

Recommended Posts

när jag installerar intels egna drivrutiner för mitt integrerade grafikkort skriver windows 7 över dessa efter en omstart. måste ha intels egna drivrutiner för att tex voddler ska lira.

hur gör jag för att windows 7 inte ska leta i sin egna drivrutinsbas och skriva över intels drivisar för grafiken?

mitt grafikkort ligger på ett intel 855 GME moderkort

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har aldrig hört talas om att drivrutiner återgår automatiskt, utan systemåterställning. Installeras drivrutinen verkligen korrekt? Drivrutinen ska finnas i C:\Windows\System32\DriverStore\FileRepository och den ska vara angiven om du kollar på drivrutinsinformation för grafikkortet i Enhetshanteraren. Om allt är som det ska, vilken drivrutin använder den som standard?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det där har jag också råkat ut för. I mitt fall var det ljudkortet, installationen var i två steg. Ta bort det gamla och sedan omstart, vid omstarten upptäckte w7 att drivrutiner saknades, och installerade snällt sina gamla från windows update. Enklaste åtgärden var att ta bort kontakten från nätverks kortet. Men funktionen automatisk uppdatering finns nog på kontrollpanelen, så man kan även stänga av där. Glöm bara inte att aktivera den igen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det där har jag också råkat ut för. I mitt fall var det ljudkortet, installationen var i två steg. Ta bort det gamla och sedan omstart, vid omstarten upptäckte w7 att drivrutiner saknades, och installerade snällt sina gamla från windows update. Enklaste åtgärden var att ta bort kontakten från nätverks kortet. Men funktionen automatisk uppdatering finns nog på kontrollpanelen, så man kan även stänga av där. Glöm bara inte att aktivera den igen.

aha...fast problemet är inte att den plockar ner några drivisar från nätet utan den plockar från sin egen databas med drivisar...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har aldrig hört talas om att drivrutiner återgår automatiskt, utan systemåterställning. Installeras drivrutinen verkligen korrekt? Drivrutinen ska finnas i C:\Windows\System32\DriverStore\FileRepository och den ska vara angiven om du kollar på drivrutinsinformation för grafikkortet i Enhetshanteraren. Om allt är som det ska, vilken drivrutin använder den som standard?

w7 säger att dom installeras korrekt.. men efter en omstart vill w7 installera sina drivisar över intels...

så den använder w7 egna drivisar för grafiken...

hur göra?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har aldrig hört talas om att drivrutiner återgår automatiskt, utan systemåterställning. Installeras drivrutinen verkligen korrekt? Drivrutinen ska finnas i C:\Windows\System32\DriverStore\FileRepository och den ska vara angiven om du kollar på drivrutinsinformation för grafikkortet i Enhetshanteraren. Om allt är som det ska, vilken drivrutin använder den som standard?

mot vilken mapp (i C:\Windows\System32\DriverStore\FileRepository) exakt, letar w7 i när den ska installera drivisar för grafiken?

om man kanske kunde tömma den mappen på w7 egna och byta ut dessa mot intels?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du tar reda på vilken drivrutin som används genom att ta Egenskaper på grafikkortet i Enhetshanteraren och välja fliken drivrutin och sedan information. Då ser du direkt vilken drivrutin som används för tillfället.

jo precis, men då ser jag inte var ifrån dom togs...vilken mapp (i C:\Windows\System32\DriverStore\FileRepository) ...utan bara drivrutinerna som används för tillfället...

vill ju helst tömma den specifika w7 grafikkorts mappen under C:\Windows\System32\DriverStore\FileRepository för att kasta in intels egna där. så w7 endast kan plocka dom vid en installation av grafikkortet...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du ser filnamnen för drivrutinen i Enhetshanteraren och söker då upp alla filer med det namnet i FileRepository och hittar då antagligen två alternativ. Du kan sedan kolla versionsnummer och datum på filerna och matcha mot vad det står för datum och version på drivrutinen i Enhetshanteraren. Då vet du vilken du kan ta bort :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du ser filnamnen för drivrutinen i Enhetshanteraren och söker då upp alla filer med det namnet i FileRepository och hittar då antagligen två alternativ. Du kan sedan kolla versionsnummer och datum på filerna och matcha mot vad det står för datum och version på drivrutinen i Enhetshanteraren. Då vet du vilken du kan ta bort :)

detta står under det nyinstallerade intel grafikkortet efter installation;

Den här enheten har stoppats eftersom ett problem har rapporterats. (Kod 43)

Drivrutinerna för den här enheten kommer att avinstalleras när datorn startas om. Eventuella ändringar du gör i enheten kommer inte att sparas.

Du måste starta om datorn för att ändringarna du gjort ska börja gälla.

förslag?

(Tack för all hjälp hittills iallafall!) ;-)

PS. sen nu när jag försöker lägga in filerna från intel i C:\Windows\System32\DriverStore\FileRepository\display.inf_x86_neutral_36353e26d7770ebb där den (vgapnp.sys) drivrutinen som w7 använder ligger så får jag upp att jag inte har behörighet. När jag sedan försöker ändra behörigheten för den mappen så är alla alternativ grådassiga, dvs ej valbara.

Har även testat detta... http://windows7forums.com/windows-7-hardware/751-video-compatibility-intel-852gm-852gme-855gm-855gme.html#post3027

felq.jpg

fel2.jpg

Redigerad av gusgez
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok, nu börjar vi komma något på spåren! Vgapnp.sys är standard-VGA-drivrutinen och den ska vi inte byta ut, då kommer det att gå riktigt illa. Jag utgick från att det var tal om Windows 7-drivrutiner men inser nu och efter lite egna sökningar på Intels sajt att du försöker installera grafikdrivrutinerna för XP. Detta förklarar att det inte går så bra som det borde :)

Enligt instruktionerna nedan, vad händer då du installerar drivrutinen i felsäkert läge. Är det då du får felmeddelandet med kod 43?

1) downloading latest drivers (v14.19.50) for XP from Intel's site and extracting them to a separate folder

2) booting W7 in the safe mode

3) Device Manager -> Video Adapter (VGA compatible) -> Properties

4) Driver -> Update driver -> Browse -> Let me pick -> Display adapters -> Have disk -> give path to "win2000" folder of the extracted driver

5) After you get error about driver installation, in Device Manager click on "Scan for new hardware"

6) Boot your W7 in "Disable driver signing enforcement" mode

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...