Gå till innehåll

XP -> W7


Jack Bauer

Recommended Posts

Fick detta mailet från M$ idag:

"Hej Mikael,

Tack för att du kontaktade Microsoft Kundservice.

Du kommer kunna uppgradera från XP till Windows 7, dvs. att du kommer kunna använda dig utav den billigare uppgraderingslicensen, däremot kommer du behöva göra själva installationen som en "clean install", vilket betyder att du behöver säkerhetsspara filer och program som ifall du gjorde en vanlig nyinstallation.

Har du några ytterligare frågor så är du givetvis välkommen att höra av dig till oss igen.

Med vänliga hälsningar

Microsoft AB

Johanna

Swedish Microsoft Customer Service

Tel. 08 - 5599 0000

Fax. 08 -750 51 58

E-mail: norcstse@microsoft.com

Information: http://www.microsoft.se/kundservice"

Tänkte att det kunde vara bra att veta,om det är någon som har XP idag,

och som funderar på att uppgradera till W7.

Man sparar ju lite pengar på att köpa uppgraderingsskivan istället för fullversionen.

(Fast de vill säkert att man skall köpa fullversionen istället,men de gör nog såhär

för att få över XP-användarna till W7).

Är det någon som provat att installera direkt från XP till W7?

Är det bara att stoppa i skivan,och välja formatera som man gjorde med XP?

Har allt viktigt sparat på USB-minnet,så det sparar ju lite tid.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lysande initiativ!

Bra att vi fick klarhet i detta... snyggt jobbat!

Vad gäller uppgraderingen... Ja, det är bara att boota på skivan och starta installationen. Formatteringsmöjligheter osv kommer att bli tydliga under processens gång. Har inte själv provat från XP... men det ska inte spela någon roll.

Mange

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lysande initiativ!

Bra att vi fick klarhet i detta... snyggt jobbat!

Vad gäller uppgraderingen... Ja, det är bara att boota på skivan och starta installationen. Formatteringsmöjligheter osv kommer att bli tydliga under processens gång. Har inte själv provat från XP... men det ska inte spela någon roll.

Mange

Tnx för berömmet :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tycker det känns roligt att även dom med lite äldre hårdvara ska kunna uppgradera från XP till WIN7 utan att förlora hastighet på operativ systemet. För om jag fattat saken rätt klår eller körs Win 7 minst lika bra och snabbt på en dator med några år på nacken som XP

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nja... inget jag personligen kan borga för. Men däremot kan jag påvisa att det kommer garanterat gå bättre än om du skulle ha gjort samma uppgradaring till Vista från XP.

Har förvisso läst att ditt påstående är riktigt... men som sagt: det är inget jag har egen erfarenhet av.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är det bara att stoppa i skivan,och välja formatera som man gjorde med XP?

Ja. Avancerad installation. Formatera.

Har allt viktigt sparat på USB-minnet,så det sparar ju lite tid.

Annars kan du faktiskt göra en överföring av inställningar med Easy Transfer. Det rekommenderas av Microsoft. Men har inställningarna ingen betydelse eller om du skall testa med 64-bitars så är kopiering eller backup av viktiga filer/dokument det enda du behöver tänka på.

Jag uppdaterade en gammal Optiplex från 2002 från XP (med dualboot och Ubuntu) till beta W7 utan problem. Har sedan prövat med att göra installationer av läckta versioner med varierande resultat men har nu en RTM på just den datorn - återigen med avancerad (Clean) installation.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tycker det känns roligt att även dom med lite äldre hårdvara ska kunna uppgradera från XP till WIN7 utan att förlora hastighet på operativ systemet. För om jag fattat saken rätt klår eller körs Win 7 minst lika bra och snabbt på en dator med några år på nacken som XP

Jo men jag hottade upp min Optiplex från 2002 med så mycket minne datorn klarade (2 GB). Den mår mycket bra.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fick detta mailet från M$ idag:

"Hej Mikael,

Tack för att du kontaktade Microsoft Kundservice.

Du kommer kunna uppgradera från XP till Windows 7, dvs. att du kommer kunna använda dig utav den billigare uppgraderingslicensen, däremot kommer du behöva göra själva installationen som en "clean install", vilket betyder att du behöver säkerhetsspara filer och program som ifall du gjorde en vanlig nyinstallation.

Har du några ytterligare frågor så är du givetvis välkommen att höra av dig till oss igen.

Med vänliga hälsningar

Microsoft AB

Johanna

Swedish Microsoft Customer Service

Tel. 08 - 5599 0000

Fax. 08 -750 51 58

E-mail: norcstse@microsoft.com

Information: http://www.microsoft.se/kundservice"

Härligt!

Tack för din information, den är uppskattad!

//Mickilina

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 veckor senare...

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...