Gå till innehåll

Windows 7 utan IE/WMP


e-son

Recommended Posts

Jag gillar ju att experimentera med Windows, för att se vad som är möjligt och vad som INTE är det. Nu fick jag för mig att avaktivera IE 8, för att se hur stora problem jag skulle få om jag väljer att enbart köra någon av konkurenterna. Eftersom jag tidigare har valt att avaktivera WMP, så hade jag mina aningar om hur det skulle komma att se ut... och mycket riktigt! Som en grinig och bortskämd barnunge väljer Microsoft att att göra det väldigt svårt för den som vill välja en annan webläsare... åtminstone i den RTM som jag har fått. Kanske blir det annorlunda i den version som nu snart kommer att distribueras via handeln... det vill jag låta vara osagt!

Visst, vi som sitter och pillar med datorer på mer eller mindre heltid klarar av det, men "Svensson" möts av ett gränsnitt som helt och hållet verkar sakna sådana nödvändigheter som dom viktiga webprotokollen. Avaktivera IE 8 och sätt igång med att försöka få någon annan webläsare som standard, så förstår du vad jag menar.

Jag började med att gå till "Standardprogram/Ange dina standardprogram"... där var det naturligtvis tomt... någon möjlighet att ange standardwebläsare existerar överhuvudtaget inte!

Nästa anhalt blev "Standardprogram/Associera en filtyp eller ett protokoll...". Scrollar ner till botten för att peka på någon webläsare när det gäller dom vanliga webprotokollen, htm, html o.s.v... dom protokollen FINNS helt helt plötsligt inte! :o Däremot hittar jag i princip allt som går att associera med Office Outlook... jo, jag hade visst installerat Office ja...! :rolleyes:

Nästa försök blir i formatlistan... jo jag hittar htm, html där, associerat med "Okänt program"... trots att jag "surfat runt" med ett flertal läsare, efter jag avaktiverade IE.

I gränssnittet till en av läsarna hittar jag i alla fall en knapp som tydligen skall göra just den läsaren til standard... i skrivande stund kan jag inte svära på att dettta verkligen är sant. Jag skyndar mig istället tillbaka till "Standardprogram/Associera en filtyp eller ett protokoll..."... webprotokollen existerar fortfarande inte! :angry:

Redigerad av e-son
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Detta är ett område jag inte utforskat och RTM är RTM det vill säga det är den versionen som kommer att släppas om ett par veckor. Frågan är dock hur det ser ut med valet av webbläsare som Microsoft talat om tidigare, får se om den löser problematiken. Något annat vore mycket märkligt!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur det ser ut när W7 äntligen släpps, kan så klart inte jag heller spekulera i, men jag kan säga, att efter en kvälls pillande ooch provsurfande, har jag fortfarande inte lyckats få någon standardwebläsare. D.v.s... närhelst jag klickar på en hyperlänk i random applikation, så får jag svaret att det inte finns någon webläsare. Dock skall sägas att det inte är några problem att surfa... bara jag öppnar webläsaren först!

Alla försök att öppna en länk i RSS-läsare, mail-klient, m.m, är fullständigt fruktlösa. Men, men... jag är en envis jäkel... så ge inte upp! Det SKALL gå! :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

detta skall inte ses som kritik eller ett ifrågasättande utan bara en fundering i syfte att lära sig mera.

Idag har jag IE8 och FF3-5 installerat men har ju FF som standard browser, då väljer jag ju bara att klicka i att FF skall vara standard när jag installerar den, varför funkar inte det på samma sätt om man avinstallerar IE?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

detta skall inte ses som kritik eller ett ifrågasättande utan bara en fundering i syfte att lära sig mera.

Idag har jag IE8 och FF3-5 installerat men har ju FF som standard browser, då väljer jag ju bara att klicka i att FF skall vara standard när jag installerar den, varför funkar inte det på samma sätt om man avinstallerar IE?

Faen vet... även jag gör detta i "utbildningssyfte"! Som läget är just nu, så har jag ingen läsare installerad överhuvudtaget, utan kör enbart med fristående, portabla varianter bara för att se vad som sker. Återkommer med vidare experiment!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu har jag INSTALLERAT en av mina webläsare... problemet är borta!

Tidigare körde jag enbart med dom portabla versionerna av webläsarna, och tydligen får man då samma problem, med associationerna, som jag tidigare har varit inne på angående mailklienter... det blir mer eller mindre omöjligt att få till en fullt fungerande association!

När jag nu gjorde en full installation var det faktiskt inga konstigheter... dock måste jag fortfarande ställa mig frågande till varför man inte på ett enkelt sätt kan använda fristående applikationer på samma sätt... åtminstone inte utan avancerat hackande!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bra fråga, jag tycker allt som har med filassociationer sedan Vista ändra allt är mer eller mindre knöligt. I XP var det bara att klicka i men inte nu längre. Jag har väldiga problem med att få Winamp att ta över alla filerna (även nu i Windows 7). Playlistfilerna m3u bl.a. vägrar den ta, får bara upp att det är en winamp-playlist och Okänt program på den. Men det här handlade inte om Winamp men det är en väldigt intresant fråga hur det kan var så knöligt bara för man inte väljer en viss "sorts" program... fristående eller inte...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bra fråga, jag tycker allt som har med filassociationer sedan Vista ändra allt är mer eller mindre knöligt. I XP var det bara att klicka i men inte nu längre. Jag har väldiga problem med att få Winamp att ta över alla filerna (även nu i Windows 7). Playlistfilerna m3u bl.a. vägrar den ta, får bara upp att det är en winamp-playlist och Okänt program på den. Men det här handlade inte om Winamp men det är en väldigt intresant fråga hur det kan var så knöligt bara för man inte väljer en viss "sorts" program... fristående eller inte...

Jo, jag fick ungefär samma problem när jag avaktiverade WMP... svårt att få till associationerna för mediafiler alltså.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...