Gå till innehåll

Välja ett bra program från Listan?


Recommended Posts

Jag har just varit hos en av mina grannar och skulle installera gårdagens Windows uppdateringar!

Eftersom min käre granne kör AVAST Free 4.18, så tänkte jag på en av mina andra grannar, med samma virusprogram, som släppte in AnitVirusPro 2010=Trojan.

Installerade därför Malwarebytes, och hittade 4472 infektioner!!! ILLA, men nu botad!

Uppdaterade sedan Adobe Reader, SKYPE, och Windows XP.

Att välja ngt från Anti Virusprogram listan som finns här i Forumet, utan att känna till några andra än, AVG 8.5, eller IOBit 360, känns lite svårt.

Förslag på ngt med brandvägg, realtidskydd och rootkit, skulle vara bra. Tänkte nämligen rekommendera att byta ut AVAST!

Mvh

Mats H

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om det ska vara ett gratis antivirusprogram så har Avast och Antivir bra resultat i tester. Men man klarar sig inte med bara antivirusprogram utan det behövs andra program också. Antispionprogram brukar de ju kallas på svenska men det är ju lite missvisande nu för tiden, anti-malware kallas de på engelska och de fyller ju i där antivirusprogrammen har svårt. MBAM, a-squared och SUPERAntiSpyware är sådana.

Avast och Antivir innehåller realtidsskydd och rootkitskydd även i gratisvarianterna.

Sedan finns det ju andra typer av säkerhetsprogram som är bra på att förhindra att något kommer in. Jag har en del tips på min webbsida http://ceblstockholm.googlepages.com/home .

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om det ska vara ett gratis antivirusprogram så har Avast och Antivir bra resultat i tester. Men man klarar sig inte med bara antivirusprogram utan det behövs andra program också. Antispionprogram brukar de ju kallas på svenska men det är ju lite missvisande nu för tiden, anti-malware kallas de på engelska och de fyller ju i där antivirusprogrammen har svårt. MBAM, a-squared och SUPERAntiSpyware är sådana.

Avast och Antivir innehåller realtidsskydd och rootkitskydd även i gratisvarianterna.

Sedan finns det ju andra typer av säkerhetsprogram som är bra på att förhindra att något kommer in. Jag har en del tips på min webbsida http://ceblstockholm.googlepages.com/home .

MBAM, installerade jag som tur är!! Ett måste verkar det som!

Knepigt att det släpper in så mycket då! Tror att jag ska posta loggen imorgon kväll, för skojs skull!

Kanske som PC Guiden säger, MS Security Essentials kunde vara ngt!

Mvh o tack!

Mats H

Redigerad av Mats H
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

MS Security Essentials är ju så nytt så det har ju inte varit med i några stora tester än vad jag vet. Det står så lite på http://www.microsoft.com/Security_Essentials/ så det framgår ju inte vad för sorts skydd som ingår när det gäller rootkit, mejl, surfning, chattprogram etc så det är svårt att veta hur bra det skyddar. Det ersätter knappast ett "anti-malware"-program i alla fall. Och oavsett antivirusprogram så är det ju bra med hosts-fil och WOT som förhindrar att man över huvud taget kommer till kända skadliga webbplatser.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Förslag på ngt med brandvägg, realtidskydd och rootkit, skulle vara bra.

Finns endast tre gratisprogram som har AV och brandvägg:

  • Comodo Internet Security
  • FortiClient Endpoint Security Suite Standard Edition
  • SecureIT Free Edition 2009

Av dessa har jag endast erfarenhet av första alternativet, som jag har använt i ett år. Proaktivt skydd är vad jag förlitar mig på. Också de bästa reaktiva (detekterande) skydden är för dåliga, men kan fungera som komplement till brandvägg och HIPS. Inte minst gäller detta för oss som använder Windows XP. Vista och 7 x64 med UAC har ju mycket bättre inbyggd säkerhet. (Jag gillar dock inte UAC i Vista, för primitivt och dumt (kan ej konfigureras, kommer inte ihåg mina val) för min smak.)

Att surfa med webbläsaren i en sandlåda, t.ex. Sandboxie, är ett effektivt sätt att förbättra säkerheten. Se här hur det fungerar:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Finns endast tre gratisprogram som har AV och brandvägg:

  • Comodo Internet Security
  • FortiClient Endpoint Security Suite Standard Edition
  • SecureIT Free Edition 2009

Av dessa har jag endast erfarenhet av första alternativet, som jag har använt i ett år. Proaktivt skydd är vad jag förlitar mig på. Också de bästa reaktiva (detekterande) skydden är för dåliga, men kan fungera som komplement till brandvägg och HIPS. Inte minst gäller detta för oss som använder Windows XP. Vista och 7 x64 med UAC har ju mycket bättre inbyggd säkerhet. (Jag gillar dock inte UAC i Vista, för primitivt och dumt (kan ej konfigureras, kommer inte ihåg mina val) för min smak.)

Att surfa med webbläsaren i en sandlåda, t.ex. Sandboxie, är ett effektivt sätt att förbättra säkerheten. Se här hur det fungerar:

Tack för förslag, ska tbx, i kväll och göra klart detta!

Ska läsa på om de olika alternativen som föreslagits.

Tack!!

Mvh

Mats H

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...