Gå till innehåll

Avinstallera SP2 utvärderingsversion


LasseD

Recommended Posts

I likhet med någon i en tidigare tråd vill jag avinstallera VISTA SP2 utvärderingsversion. MS säger på sina supportsidor att den inte kommer att fungera efter april 2010 och att jag MÅSTE avinstallera före detta datum.

Eftersom storebror säger så följer jag deras beskrivning och startar avinstallationen. Efter "Steg 1" kommer då ett meddelande om att "delar av servicepacken INTE kan avinstalleras men att nytt försök skall göras efter omstart". Efter omstart meddelas att det inte gick att avinstallera nu heller så hela SP2 kommer att återinstalleras. Detta upprepas några gånger.

Så nu sitter jag här fortfarande med "utvärderingsversionen" (det står så prydligt skrivet på skrivbordet) och undrar vad som kommer att hända i april 2010. Eller var det kanske 1 april 2010 det skulle hända något?

Någon som har något förslag om vad som hänt och ev lösning?

Lasse

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag förstår inte riktigt, utvärderingsversion av SP2, finns det? SP2 är ju gratis och bör installeras av alla som har en äkta licens av Windows Vista. Med andra ord om du har en äkta Vista licens ska du väl kunna köra vidare med SP2 och om du inte har en äkta Vista licens så ser jag inte riktigt varför du plötsligt fått moraliska betänkligheter och inte vill cracka SP2 också. Detta är ingen uppmaning att köra piratversioner utan bara ett konstaterande av läget.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har sopat upp en dator med exakt samma problem... kompisen installerade SP2 när det släpptes i Beta. Han fick stora svårigheter att avinstallera det. Det jag började med var att försöka installera den officiella, som e-son länkar till, ovanpå den befintliga men det blev så mycket strul så det blev en ominstallation av hela systemet... Vista och SP2 helt fräscht.

Nu hade kompisen en massa annan dynga i datorn som säkert ställde till det på andra håll.... men symptomen vid avinstallationen av Prerelease SP2 var exakt samma.

Försök att installera SP2 ovanpå den Beta du har... men förbered dig på att det kan kladda. Ta backup på filer och dokument innan!!!

Mange

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Just det, Mange. Det var vad jag förstått skulle kunna hända när jag googlat runt. Och därför jag inte velat testa med att installera rakt rakt över med den gällande versionen. Undrar vad som kan hända i maj om man låter bli att avinstallera betan... enl MS " support.microsoft.com/kb/948465 " lär det i alla fall vara nödvändigt att avinstallera den.

Lasse

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...