Gå till innehåll

Problem vid FIXMBR (har testat Ubuntu)


rerundan

Recommended Posts

Jag skulle testa Ubuntu, men installationen fungerade inte. Fick bort hela Ubuntu-partitionen. Men när jag nu startar min PC så får jag upp två operativsystem som jag kan välja på: Windows XP och Ubuntu. Jag vill får bort Ubuntu från listan.

Kollade hur jag skulle göra. Startade recovery-skivan och skrev lösenordet. Jag skrev även FIXMBR, m m. Men jag kunde inte göra mer. Gjorde jag fel?

Jag har en hembyggd PC, AMD 64 x2 Dual 3800, Windows XP Professional.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag skulle testa Ubuntu, men installationen fungerade inte. Fick bort hela Ubuntu-partitionen. Men när jag nu startar min PC så får jag upp två operativsystem som jag kan välja på: Windows XP och Ubuntu. Jag vill får bort Ubuntu från listan.

Kollade hur jag skulle göra. Startade recovery-skivan och skrev lösenordet. Jag skrev även FIXMBR, m m. Men jag kunde inte göra mer. Gjorde jag fel?

Jag har en hembyggd PC, AMD 64 x2 Dual 3800, Windows XP Professional.

Hej rerundan!

Det ska nog gå bra de här och jag tror inte att du gjort något större misstag, visserligen har du tagit en liten risk genom kommandot fixmbr som skriver om startsektorn på hårddisken. Men ingen fara skedd sålänge det fortfarande är möjligt att starta och logga in i XP.

Varför du fortfarande kan se Ubunto på startskärmen bland inloggnings alt. beror antagligen på att den startvägen inte har tagits bort i XP's boot.ini fil.

Finns ett antal sätt man kan ändra detta på: Antingen öppna kommandotolken och köra kommandot bootcfg

( skriv bootcfg /? för fler alternativ). Eller öppna boot.ini filen med Notepad (filen finns i C:\ mappen) och heltenkelt bara radera de rader som hör samman med den tidigare Ubunto partitionen, se bara till att raderna för XP förblir intakta och inte ändras, därefter sparar du om filen innan du stänger Notepad. Om allt fungerat väl ska du nu efteråt bara kunna se XP på startskärmen :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är ingen expert, men OM ubuntu installerats efter windows är det inte risk att det ligger GRUB där istället för Windows boot meny?

(Men TS prova editera boot.ini, kan även tipsa om att se om den går att ändra genom, start -> kör -> msconfig (fast där kan du som minst

ställa tiden till 3 sekunder så den behöver du ändra till 0 i boot.ini manuellt.

Om du fortfarande vill prova Ubuntu kan jag rekommendera dig att använda Wubi som installerar hela ubuntu på en virituell hårddiskavbild och du behöver inte hålla på och skapa nya partitoner http://wubi-installer.org/.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...