Gå till innehåll

chkdsk i Windows 7


e-son

Recommended Posts

Det ska komma patch snart men det är inte critical issue och då menas proriteras inte

Det beror ju på vad man räknar som kritiskt. Jag har precis konstaterat att en korrupt disk var orsaken till att en burk bar sig mycket underligt åt, för att till slut vägra boota. Hade jag kunnat köra chkdsk, så hade jag förmodligen kunnat konstatera detta fel för flera dagar sedan... mer kritiskt än så kan det knappast bli... inte för mig i alla fall! :angry:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det beror ju på vad man räknar som kritiskt. Jag har precis konstaterat att en korrupt disk var orsaken till att en burk bar sig mycket underligt åt, för att till slut vägra boota. Hade jag kunnat köra chkdsk, så hade jag förmodligen kunnat konstatera detta fel för flera dagar sedan... mer kritiskt än så kan det knappast bli... inte för mig i alla fall! :angry:

Ha ha ha det blir så ibland, den räknas inte som kritisk for att chkdsk är inte klassad som en pro applikation utan en illusion till pro apps.

Den kommer inte radera filer och du kan kära den på systen disk utan problem det är bara icke system dyskar som drabbas

Redigerad av Adrian_se
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Microsoft har redan klargjort att detta är "by design" och det kommer således inte att komma någon fix.

Se http://blogs.msdn.com/e7/archive/2009/08/10/what-we-do-with-a-bug-report.aspx för detaljerad information om detta.

Innebär alltså att MS skiter fullständigt i att chkdsk inte fungerar...! Varför överhuvudtaget låta skräpet vara kvar då?

Bara att försöka få tag i något 3:e-partsprogram alltså.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Innebär alltså att MS skiter fullständigt i att chkdsk inte fungerar...! Varför överhuvudtaget låta skräpet vara kvar då?

Bara att försöka få tag i något 3:e-partsprogram alltså.

Det kommer fix i sp1

Jag jobbar på DELL som SERVER TEKNIKER och vad jag vet chkdsk är inte rekommenderat som värktyg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Innebär alltså att MS skiter fullständigt i att chkdsk inte fungerar...! Varför överhuvudtaget låta skräpet vara kvar då?

Bara att försöka få tag i något 3:e-partsprogram alltså.

Nja, som de skriver så har de fokuserat på att få jobbet gjort så snabbt som möjligt istället för att minimera minnesanvändningen. Eftersom det körs manuellt av användaren vid enstaka tillfällen så är det helt ok skulle jag vilja påstå.

They too were unable to reproduce the crash and from their perspective the memory usage was by design and was a specific Windows 7 change for this scenario (the /r flag grabs an exclusive lock and repairs a disk and so our assumption is you’d really like the disk to be fixed before you do more stuff on the machine, an assumption validated by several subsequent third party blog posts on this topic).
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nja, som de skriver så har de fokuserat på att få jobbet gjort så snabbt som möjligt istället för att minimera minnesanvändningen. Eftersom det körs manuellt av användaren vid enstaka tillfällen så är det helt ok skulle jag vilja påstå.

Nu vet jag inte riktigt om vi har missuppfattat varandra kanske, men jag lyckas alltså inte köra chkdsk överhuvudtaget, på en lagringsdisk... den fyller ram och sen är det stopp. Som tidigare inlägg påskiner, så går det naturligtvis bra att köra på systemdisk... detta sker ju "off windows". MITT problem var dock att jag hade en korrupt lagringsdisk, och när jag skulle kolla den så kom jag aldrig längre än till typ 10%... sen var det error! Hur skulle detta kunna vara "helt ok"?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu vet jag inte riktigt om vi har missuppfattat varandra kanske, men jag lyckas alltså inte köra chkdsk överhuvudtaget, på en lagringsdisk... den fyller ram och sen är det stopp. Som tidigare inlägg påskiner, så går det naturligtvis bra att köra på systemdisk... detta sker ju "off windows". MITT problem var dock att jag hade en korrupt lagringsdisk, och när jag skulle kolla den så kom jag aldrig längre än till typ 10%... sen var det error! Hur skulle detta kunna vara "helt ok"?

Definitivt en missuppfattning från min sida, sorry! Självklart ska programmet gå att köra och om det inte gör det är det ett fel någon stans. Intressant i sådana fall är om det går bra att köra chkdsk på disken från något annat OS om du har tillgång till flera OS?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Definitivt en missuppfattning från min sida, sorry! Självklart ska programmet gå att köra och om det inte gör det är det ett fel någon stans. Intressant i sådana fall är om det går bra att köra chkdsk på disken från något annat OS om du har tillgång till flera OS?

Jo, jag har väl tillgång till det jag väljer! Har dock ingen större lust att skilja just denna disk från huvudsystemet... skall testa om det går att köra i ett virtuellt system till att börja med. Nästa steg måste ju bli en annan burk, med "nonW7"

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo, jag har väl tillgång till det jag väljer! Har dock ingen större lust att skilja just denna disk från huvudsystemet... skall testa om det går att köra i ett virtuellt system till att börja med. Nästa steg måste ju bli en annan burk, med "nonW7"

Om du lyckas återskapa det eller få det att fungera med något annat OS så kan det vara intressant att bugga det, jag har lagt upp en ny funktion för rapportering av buggar http://www.alltomxp....x.php/tracker/. Tanken är att dels jag deokumenterar de buggar jag stöter på men även att alla användare ska kunna rapportera en bugg, som jag kan rapportera vidare till Microsoft om det finns anledning

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du lyckas återskapa det eller få det att fungera med något annat OS så kan det vara intressant att bugga det, jag har lagt upp en ny funktion för rapportering av buggar http://www.alltomxp.se/forum/index.php/tracker/. Tanken är att dels jag deokumenterar de buggar jag stöter på men även att alla användare ska kunna rapportera en bugg, som jag kan rapportera vidare till Microsoft om det finns anledning :)

Jo, det är noterat... skall se vad jag kan få fram! Återskapa är inga problem... det sker i alla W7-system jag testat hittills... det går helt enkelt inte att köra chkdsk på en "icke systemdisk" utan att ramminnet "flödar över".

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...