Gå till innehåll

Tracking cookie (atdmt.com)


Stim

Recommended Posts

Får in en irriterande kaka (atdmt.com) i Windows som Norton varnar för och som klassar den som tracking cookie. Jag har i webbläsaren försökt blockerat atdmt.com, atdmt.txt samt passport.com men atdmt.txt kommer likt förbenat in.

I början dök den upp så fort webbläsaren öppnades men då jag blockerade passport.com fungerade ett tag och nu dyker den tydligen upp så fort Windows Live Messenger startas/loggar in på. Windows 7 verkar av någon anledning vara inställt för att ignorera den här blockeringen av kakan då alla andra kakor som vanligt går bra att blockera. Just den här vägrar blockeras och återkommer titt som tätt.

Hur man blir av med det och vad exakt är orsaken samt vad är den här kakan just tillförr?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Får in en irriterande kaka (atdmt.com) i Windows som Norton varnar för och som klassar den som tracking cookie. Jag har i webbläsaren försökt blockerat atdmt.com, atdmt.txt samt passport.com men atdmt.txt kommer likt förbenat in.

I början dök den upp så fort webbläsaren öppnades men då jag blockerade passport.com fungerade ett tag och nu dyker den tydligen upp så fort Windows Live Messenger startas/loggar in på. Windows 7 verkar av någon anledning vara inställt för att ignorera den här blockeringen av kakan då alla andra kakor som vanligt går bra att blockera. Just den här vägrar blockeras och återkommer titt som tätt.

Hur man blir av med det och vad exakt är orsaken samt vad är den här kakan just tillförr?

Googlade lite, kommer in via Hotmail o MSN! Från ett bolag som heter Atlas Solutions, vad den gör eller inte gör, ingen aning.

Men antagligen samlar den info om ditt webbanvändande!!

Här hittade jag ngt, men inte speciellt utförligt!

(http://forums.techguy.org/malware-removal-hijackthis-logs/432534-view-atdmt-com-spyware-removal.html)

Troligen kommer du åt den via regedit. Eller ngt Anti Spyware program!

Lycka till!

Mvh

Mats H

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du kan ju kolla exakt vilken domän det gäller genom att öppna cookie-filen i Anteckningar

Domänen är ju det jag skrev (atdmt.com). Av någon anledning beter den sig inte som "vanliga" kakor och återkommer titt som tätt fast man blockerar den. Undrar vad MS har för avtal med atdmt.com och vad kakan gör och inte gör. Norton Internet Security upptäcker den, tar bort, och när jag gör ny sökning (direkt efter) så är det samma visa, den upptäcker och tar bort, och så forsätter det.

Har googlat på saken och det verkar vara flera som får in skiten men har lika stora problem att hålla den borta från datorn.

Redigerad av Stim
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är riktigt att skräpet kommer från Windows Live-produkterna... det är bara en av ett antal fullständigt ovidkommande och irrelevanta kakor, som kommer direkt från Live-programmen. Jag har skrivit lite om detta tidigare, i nedanstående tråd!

Minns inte om jag lyckades blockera skiten, eftersom jag avinstallerade WLM för gott... kommer aldrig mer att ens titta åt det! Om jag överhuvudtaget lyckades blockera så var det med Hosts-filen... så det kan du testa!

http://www.alltomxp.se/forum/index.php/topic/18291-live-cookies/page__view__findpost__p__129619

Redigerad av e-son
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

@atdmt[2].txt

@bing[2].txt

@c.live[1].txt

@live[1].txt

@msn[1].txt

@windowsmarketplace[2].txt

@zune[2].txt

Dessa får jag in så fort jag startar IE.

I mappen C:\Users\användarnamn\AppData\Roaming\Microsoft\Windows\Cookies\Low

live.com är enda som inte är blockerad bland dessa och de andra som är det ska ju inte vara där. MS verkar medvetet försvåra för användare att blockera dessa kakor.

Redigerad av Stim
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

löste problemet nu och kakbruken är nu så ren som den ska vara.

Vad jag gjorde var att avinstallerade två saker men hann dessvärre inte lägga det på minnet men var något med "windows sign in assistant" och det andra jag tog bort minns jag inte alls nu bara för det. Men det fungerar nu som det ska och även med Windows Live Messenger.

På tal om WLM (med W7) så har jag annat litet problem dock men får ta det i ny tråd.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...