Gå till innehåll

Html problem


Gabriel82

Recommended Posts

Hej!

Håller på att expandera min hemsida http://www.blasjon.com på övriga språk som engelska och tyska till att börja med. OCh har som test försökt mig på en sida som finns under http://www.blasjon.com/language.php. Där användaren ska få välja språk och detta fungerar. Men nu vill jag att andvändaren ska komma automatiskt till det valda språket även när bara www.blasjon.com skrivs. När denna version blir skarp så ska man skriva www.blasjon.com och komma till språksidan först och sedan klickar man på språket och då lagras detta så vill man ha exempelvis engelska så blir det så när du skriver in www.blasjon.com nästa gång. GÅr detta att göra med coockies eller? HUr skapar man isådanafall detta?. Sidan http://www.blasjon.com/language.php är programmerad i php med kakor för att se om allt fungerar. Ofarlig kaka meddelar endast andvändaren när de var online senast men kommer inte finnas med på skarpa versionen.

Tacksam på svar.

MVH Gabriel

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du funderat på en "scriptsida" som besökaren kommer först till, och sedan slussas vidare beroende på det språk som används lokalt?

Javascript exempel:

<script LANGUAGE="JavaScript"> 
<!-- Begin 
if (navigator.appName == 'Netscape') 
var language = navigator.language; 
else 
var language = navigator.browserLanguage; 
if (language.indexOf('en') > -1) document.location.href = 'english.html'; 
else if (language.indexOf('de') > -1) document.location.href = 'german.html'; 
else if (language.indexOf('it') > -1) document.location.href = 'italian.html'; 
else 
document.location.href = 'defaultpage.html'; 
// End --> 
</script> 

PHP script exempel... eftersom jag inte kan php, skickar jag ett script från nätet.

php_language_detection.txt

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den bifogade exemplet var inget bra exempel Venoms och skulle inte fungera rakt av. Han har så att man redan kan välja språk så att nån språkfil antagligen laddas in efter val man gör. Men som jag förstår det så vill han valet automatiskt görs nästa gång och då är kakor bästa.

Kan skriva ihop något enkelt senare (ont om tid just nu) som kan användas och som kan moddas vidare efter din egen sida. Men tillvägagångssättet är att först kolla om kakan finns med till exempel en if-sats och laddar in valda språket. Finns den inte så sätts kakan (om något språkval görs) och därefter laddar in språkfilen, annars ladda in default språket.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

PHP är bättre än javascript för ändamålet, men som sagt tidigare så kan jag inte det.. php alltså, så det får Stim hjälpa dig med.

Det var ändå bara ett förslag på hur man kan lösa problemet.. Lycka till

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

Vad menar du med kodsnutt?

Mina sidor är index.html för den svenska sidan men ska ändras till blasjon.com/indexs.html, engelska blasjon.com/indexeng.html, tyska blasjon.com/indextysk.html

Dessa sidor är inte klara ännu under uppbyggnad. indexeng.html finns redan men under utveckling.

MVH Gabriel

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Glöm det för jag ser nu att du inte laddar in nån språkfil vilket jag fick för mig att du gjorde utan tydligen bara länkade till en html sida bara, till exempel om man klikar på engelska så skickas man till indexeng.html.

Hur som, den lösning jag hade fungerar då inte som det är tänkt (om du inte är ändrar om en del på sidan).

Men jag ska se om jag kan fixa till nåt på lite annat sätt istället när jag får mer tid. Återkommer.

Redigerad av Stim
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Här är ett annat förslag..

Eftersom det antagligen är besvärligt att överätta alla sidor till alla andra språk, föreslår jag att du bara använder en svensk sida som "default" och redirectar till en engelsk sida om det inte är svenska som gäller...

Nu vet jag inte om du vill ha kakorna var, isf får du bygga vidare på Stims förslag, annars kan du titta på detta enkla, men funktionsdugliga förslag till index.php sida.

skapa en sida och klistra in följande.. döp till index.php

<?php 
function comefrom()
{
$lang = $_SERVER['HTTP_ACCEPT_LANGUAGE'];
if (substr($lang, 0, 2) == 'sv')
{
header("Location: sve.htm");
} else {
header("Location: eng.htm");
}  
}

comefrom()

?>

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...