Gå till innehåll

Windows 7 & Gadget's


Goran_P

Recommended Posts

Hejsan

Jag kör tv Windows7 RC, 64bit. Det har fungerat bra.

För en tid sedan slutade mina gadgets att fungera, jag hade lagt upp klockan och kalendern.

Jag har på olika sätt försökt att få tillbaks dem, kan i nuläget inte ens få upp översikten över de gadgets som finns att använda.

Har någon ett tips på orsak, vad jag ska leta efter, etc.

Mvh

GP

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hejsan

Jag kör tv Windows7 RC, 64bit. Det har fungerat bra.

För en tid sedan slutade mina gadgets att fungera, jag hade lagt upp klockan och kalendern.

Jag har på olika sätt försökt att få tillbaks dem, kan i nuläget inte ens få upp översikten över de gadgets som finns att använda.

Har någon ett tips på orsak, vad jag ska leta efter, etc.

Mvh

GP

har du slagit av UAC

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Helt korrekt.

Högerklickar jag på skirvbordet och väljer gadget's "snurrar" pekaren en stund, sedan upphör det. Det finns andra sätt att försöka öppna skrivbordgadets, bl.a från kontrollpanelen. Inte heller där händer det något... Förbryllande.

Jag kan inte påminna mig att jag har stängt av något, som skulle kunna få sådana effekter.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Helt korrekt.

Högerklickar jag på skirvbordet och väljer gadget's "snurrar" pekaren en stund, sedan upphör det. Det finns andra sätt att försöka öppna skrivbordgadets, bl.a från kontrollpanelen. Inte heller där händer det något... Förbryllande.

Jag kan inte påminna mig att jag har stängt av något, som skulle kunna få sådana effekter.

Kolla via Kontrollpanelen/användarkonto/Ändra inställningar för User Account Control

läste någonstans att Gadget utgår ifall UAC är av

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

UAC är inställd på standardnivån, dvs nummer 3, näst högsta.

Jag har just nu provatt att stänga avden, starta om (för att aktivera ändringen, och därefter återställt till nivå 3 igen.

ingen förändring.

Fråga, vet någon vilket program som styr gadgets, och var instäälningsdata för vilka gadgets som är valda, deras inställningar etc.

Min tanke är att skräpdata har kommit in någonstans och därigenom blockerar funktionen.

Alt. har jag installerat något som stör gadgetsfunktionen, det är ju oxo intressant att veta för framtiden...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

letade lite runt hittade

citat:

Here are the instructions for the Clock gadget- uncertain if it is the one, if it is not, just replace the instances with the Gadget that the issues occur on.

Basically, go to the Program Files/Windows Sidebar/Gadgets/Clock.Gadget directory. Now select all the files in that directory (Ctrl+A), right-click, Send To>Compressed (zipped) Folder. A message box will tell you it cannot create the Compressed Folder here, and asks you if you would like to place it on the desktop instead, Select "yes". Now go to the desktop, it has probably made a file called "drag.zip", rename the entire name (including file extension) to "Clock.gadget", it will ask you if you are sure you wish to change the entire name, and you answer "yes".

Now you have basically recompiled the original installer, just double-click on your newly-created "Clock.gadget" file, and it will ask you if you wish to install. A few clicks later and you are back in business.

I know it kind of looks complex, but it is very, very easy.

Let us know if this assists you or if further assistance is needed involving this process.

http://social.answers.microsoft.com/Forums/en-US/w7desktop/thread/2f9e53a9-39cf-429f-b02d-0effe022b0c2

värt att testa

Redigerad av boxxen
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har provat de senaste tipsen i tur och ordning, tyvärr utan att komma framåt.

- Att skicka filer till komprimerad fil, gick inte direkt, fick göra på annat sätt ...

-- Efter namnändring fick jag meddelande om att filen inte kunde användas (?)

- har provat med att stänga av visningen av skrivbordsgafgets och senare tillbaks utan någon synbar förändring.

Det som gör mig mest nyfiken är varför det har blivit så. Just nu känns det som att en installation av RTM är det mest logiska. Det ska oxo ske, (den ligger i mitt skåp).

Dock vill jag helst lösa existerande problem INNAN ominstallation för att få kunskapen.

Finns det något annat som jag kan kolla. Med all sannolikhet är det här programmet beroende av något annat, som kan ha förändrat sig. Men vad ??

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har provat de senaste tipsen i tur och ordning, tyvärr utan att komma framåt.

- Att skicka filer till komprimerad fil, gick inte direkt, fick göra på annat sätt ...

-- Efter namnändring fick jag meddelande om att filen inte kunde användas (?)

- har provat med att stänga av visningen av skrivbordsgafgets och senare tillbaks utan någon synbar förändring.

Det som gör mig mest nyfiken är varför det har blivit så. Just nu känns det som att en installation av RTM är det mest logiska. Det ska oxo ske, (den ligger i mitt skåp).

Dock vill jag helst lösa existerande problem INNAN ominstallation för att få kunskapen.

Finns det något annat som jag kan kolla. Med all sannolikhet är det här programmet beroende av något annat, som kan ha förändrat sig. Men vad ??

http://support.microsoft.com/kb/963010

fix gadget för vista , nu är ju win7 till grunden liknade vista, möjligen kan denna fix reda upp gadget.

ej testat själv

en bra länk att lägga i favoriter

https://fixit.support.microsoft.com/reporting/?gssnb=1

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 5 månader senare...
Postad (redigerade)

Denna tråden verkade död men hade en passande rubrik så jag lånar den.

När man pekar på gadgets som ligger på skrivbordet så dyker det upp små "knappar" vid sidan av gadgeten för att stänga, flytta osv. Det är ju fruktansvärt fult och gör att det känns som att gadgeten hänger ovanpå skrivbordet istället för att vara en integrerad del. Dessutom är det irriterande med "blinkandet" som uppstår om man har gadgetar som ligger så man ofta drar pekaren över dem.

Min fråga är då, går det att stänga av så dessa totalt meningslösa "knappar" inte visas?

Registerhack e-son? :)

Redigerad av Nicklas
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...