Gå till innehåll

Låsta mappar


göte

Recommended Posts

Hej alla och God Fortsättning på det nya året

Om man i mappstrukturen går till C:\Dokuments & Settings så visas ikonen för denna mapp med ett hänglås på och

man kommer inte in i mappen utan det kommer upp ett felmeddelande som säger att den inte är tillgänglig. Varför och går det att åtgärda?

Om man går till C:\Användare\Det egna namnet\ så visas en del mappar som genvägar och även dessa är inte tillgängliga. Varför och går det att åtgärda?

Kan tillägga att jag kör det första Administratörskontot som skapas vid installationen och attt inga fler konton finns på datorn ännu

samt att mappalternativen är inställda så att dolda mappar och skyddade operativsystemfiler visas.

Kör Windows 7 Ultimate x64

MVH

Göte

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej alla och God Fortsättning på det nya året

Om man i mappstrukturen går till C:\Dokuments & Settings så visas ikonen för denna mapp med ett hänglås på och

man kommer inte in i mappen utan det kommer upp ett felmeddelande som säger att den inte är tillgänglig. Varför och går det att åtgärda?

Om man går till C:\Användare\Det egna namnet\ så visas en del mappar som genvägar och även dessa är inte tillgängliga. Varför och går det att åtgärda?

Kan tillägga att jag kör det första Administratörskontot som skapas vid installationen och attt inga fler konton finns på datorn ännu

samt att mappalternativen är inställda så att dolda mappar och skyddade operativsystemfiler visas.

Kör Windows 7 Ultimate x64

MVH

Göte

Jag tror att du finner svaret här!

http://www.alltomxp.se/forum/index.php/topic/19905-ny-paa-win-7-laasta-mappar/

Mvh

Mats H

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Japp, jag läste Stenis svar, problemet är bara att mitt virusprogram talade om att det hade hittat en Bloodhound i en sådan låst mapp.

Nu fixade det sig genom att den la viruset i karantän men det hade varit intressant att se om det fanns något i mappen

MVH

Göte

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Alla dessa låsta mappar är alltså länkar (genvägar) till andra mappar så allt innehåll finns i åtkomliga mappar även om det ibland kan vara lite besvärligt att hitta rätt mapp.

Exempelvis: C:\Dokuments & Settings är en länk till C:\Användare.

Så även om Norton visade sökvägen till den infekterade filen med hjälp av en "låst mapp" så går det ju att hitta igen mappen på ett annat sätt.

Kan du i Nortons logg/karantän hitta i vilken mapp den hittade filen den tog bort? I så fall kan vi ju se om det går att komma fram till var mappen ligger "på riktigt".

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan du i Nortons logg/karantän hitta i vilken mapp den hittade filen den tog bort? I så fall kan vi ju se om det går att komma fram till var mappen ligger "på riktigt".

Den här mapen angavs i karantänen

C:\Users\Mitt namn\AppData\Local\Microsoft\Windows\Temporary Internet Files\Low\Content.IE5\QQNNL752\

MVH

Göte

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är mappen för tillfälliga internetfiler, den mapp där Internet Explorer lägger webbsidor. Det innebär att du kom till någon skadlig webbsida skulle jag tro.

Du hittar mappen här:

C:\Användare\Mitt namn\AppData\Local\Microsoft\Windows\Temporary Internet Files

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Det är mappen för tillfälliga internetfiler, den mapp där Internet Explorer lägger webbsidor. Det innebär att du kom till någon skadlig webbsida skulle jag tro.

Du hittar mappen här:

C:\Användare\Mitt namn\AppData\Local\Microsoft\Windows\Temporary Internet Files

Tackar, har deletat den

/Göte

Sorry - fel av mig skall vara tömt den

Redigerad av göte
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...