Gå till innehåll

Vista -dator till Win7 hemgrupp?


Hans42

Recommended Posts

Av vad jag tror mig veta så går det inte att ansluta andra operativsystem till Windows 7 hemgrupp, men däremot så kan du ansluta och dela mappar och filer precis som tidigare.

Se till att LLDP är installerat på XP. Gemensamt för xp och vista är att du måste skapa ett speciellt "share"konto på varje W7 maskin.

På varje Windows 7 maskin som är med i Hemgruppen

Steg 1. Gå in i Användarkonton och skapa ett nytt konto t.ex "Share" eller "Utdelat", tilldela ett lösenord som du kommer ihåg (bör ej vara blankt).

Skapa en Standard Användare eller vanlig eller vad det nu står...

När du gjort det, ska du logga ut och logga på som den användare du just skapat (Share), för att alla delar ska ställa sig i ordning.

Logga ut igen och logga på om vanligt.

På Vista datorer

Klicka på Start -> Nätverk, dubbelklicka på den dator du vill ansluta till. När den vill ha inloggningsnamn, skriv det kontot du skapade på W7 maskinen.. (Share) och lösenordet.

Vill du inte skriva lösenord varje gång, markera rutan, spara mitt lösenord...

Klicka på den utdelade katalogen du vill komma in i.

Om du ofta går till samma katalog, kan du "släpa" den till vänster sida, och släppa den under "Favoriter". Nu kommer du alltid åt den från dina favoriter.

Det var det... Hoppas att du löser det nu.

Om du har en skrivare ansluten till din Hemgrupp, kan du ansluta den till din vistadator också.

Om det är någon med xp... säg till så fortsätter vi lite till.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Tack för svar! Låter ju relativt enkelt. Men samtifigt börjar man ju på att fundera på att uppgradera min laptop till W7, Jag har två andra datorer härhemma med W7och det är ju väldigt behändigt att samköra de två som har W7.

------------

Nu har jag testat ditt förslag, Det fungerar alldeles utmärkt! Tack så mycket!!! :)

Redigerad av Hans42
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...