Gå till innehåll

Youtube-stöd i TV


Recommended Posts

Har haft en Samsung-TV med DLNA och Interntet@TV i några veckor. Youtube finns i Internet@TV, men har inte den högsta kvalitén, riktigt dålig kvalité faktiskt. Kan ju säga att jag kör med WLAN (802.11n) och avståndet till routern är ca 10 meter med en del väggar i vägen. Laptopen streamar Youtube i HD-kvalitet utan problem och kör 802.11n från samma plats som TV:n. DLNA som används för att titta på filmer/musik/bilder som ligger på en dator eller server funkar ganska bra. Inga problem att streama filmer på 0,7 MB/s (5,6 Mbit/s, 720p), men 1,2MB/s (9,6 Mbit/s, 1080p) laggar. Jag har inte testat att köra med nätverkskabel, så då kanske det fungerar bättre. DTS-ljud funkar inte så man måste byta codec med något program i datorn.

På CES igår presenterade Samsung en uppgraderad version av Internet@TV. Den största nyheten är en programbutik, så förhoppningsvis kommer det bli bättre kvalité med en ny fräsch app för Youtube. Andra apps kanske kommer bli alla play-tjänster (SVT play, TV4 play mm) och får man dröma lite även Voddler. Om vi som redan har Internet@tv får en uppgradering till den nya vet jag inte.

Har du planer på HD-film tycker jag man ska vänta med Bluray-spelare för att se vad som händer med Voddler, som ska släppa en egen box. Man ska alltså kunna titta på full-HD-filmer utan Blurayskivor.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

smiley.gifsmiley.gif

Har haft en Samsung-TV med DLNA och Interntet@TV i några veckor. Youtube finns i Internet@TV, men har inte den högsta kvalitén, riktigt dålig kvalité faktiskt. Kan ju säga att jag kör med WLAN (802.11n) och avståndet till routern är ca 10 meter med en del väggar i vägen. Laptopen streamar Youtube i HD-kvalitet utan problem och kör 802.11n från samma plats som TV:n. DLNA som används för att titta på filmer/musik/bilder som ligger på en dator eller server funkar ganska bra. Inga problem att streama filmer på 0,7 MB/s (5,6 Mbit/s, 720p), men 1,2MB/s (9,6 Mbit/s, 1080p) laggar. Jag har inte testat att köra med nätverkskabel, så då kanske det fungerar bättre. DTS-ljud funkar inte så man måste byta codec med något program i datorn.

På CES igår presenterade Samsung en uppgraderad version av Internet@TV. Den största nyheten är en programbutik, så förhoppningsvis kommer det bli bättre kvalité med en ny fräsch app för Youtube. Andra apps kanske kommer bli alla play-tjänster (SVT play, TV4 play mm) och får man dröma lite även Voddler. Om vi som redan har Internet@tv får en uppgradering till den nya vet jag inte.

Har du planer på HD-film tycker jag man ska vänta med Bluray-spelare för att se vad som händer med Voddler, som ska släppa en egen box. Man ska alltså kunna titta på full-HD-filmer utan Blurayskivor.

Så det finns alltså inget stöd för HD-materialet på youtube ännu? Hur är navigering och så? Har bara sett det som finns på led-tv.se.

Det kanske kommer i det nya som du pratar om.

Just det verkar otroligt intressant med fler streamingtjänster. Tycker det är konstigt man inte kan streama 1080p-materialet för dig. Jag har iofs problem som en liten ponny med att streama sådant material över nätverket till min dator. Har ändå också en 11n accesspunkt, linksys t.om.

Vore ju gött att slippa kabeln.

Får se vad framtiden har att utvisa. Hade du rekommenderat den till mig?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Chille har spanat lite på allt det där nya de släppte på CES nu. Shit va det kommer bli fint.

Tror du det kommer funka på de gamla internet@tv. Jag kanske bör vänta tills de där apparaterna finns i butik.

Har inget emot att lägga en slant bara det är bra grejer. Kidsen lär ju gilla spel och om svt play och det kommer som du säger

är jag helt såld. Haru hittat någon videodemo eller så på samsung apps? har googlat ihjäl mig efter det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag hoppas att det kommer en uppgradering av firmwaren, dels för att få Internet@TV 2.0, dels få en bättre hastighet men även för att slippa alla buggar. Ibland kan man inte sätta igång DLNA, ibland fungerar inte filmerna mm. Skulle även gärna vilja ha möjligheten att köra DTS. Med största sannolikhet kommer det finnas en del buggar även i nya Internet@TV, så jag skulle avvakta lite och se vad det blir för reaktioner om detta.

När det gäller Youtube så finns det en meny med bl.a. de senaste, populäraste och högst rankade filmerna, och sökfunktion. Man söker genom att använda ett skärmtangentbord och navigerar med hjälp av upp/ner/vänster/höger vilket gör inmatning mycket långsam. Jag hade hoppats på någon slags T9-funktion.

Det här med Samsung apps ser mycket bra ut, men jag tror det kommer ta ett tag innan det finns bra apps och att resten som t.ex. DLNA är stabilare. Just nu tror jag att Samsung apps testas internt på Samsung, så någon demo finns nog inte. Jag skulle avvakta med att köpa en TV med Internet@TV 2.0 och se hur utvecklingen går. Jag ska nog kontakta Samsung och se om de har några planer på Internet@TV 2.0 i de äldre modellerna (de som finns ute nu) och om det kommer några förbättringar när det gäller mediaspelaren och DLNA, för det känns inte riktigt som att man har fått det man har betalat för.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...