Gå till innehåll

Dumpanalys - hittar inte dumpfilen


andreas72

Recommended Posts

Hej,

Jag råkade nyss ut för att datorn startade med en blåskärm efter att ha varit i hibernate. Jag hittade då guiden för att analysera dumpar här:

http://www.tipsomvista.se/guider/95-felsoekning-hardvara-och-drivrutiner/428-felsoek-och-ta-reda-pa-vad-windowskraschen-beror-pa.html

Dock kan jag inte hitta någon dumpfil MEMORY.DMP. När datorn startade om efter kraschen kom det upp två alternativ med något i stil med att "1. Återställning av systemet till en tidigare tidpunkt misslyckades, vill du försöka igen?" samt "2. Radera all återställningsdata och fortsätt till startmenyn". Jag valde alternativ 2. Innebär detta att dumpfilen raderas också?

Mvh

Andreas

Redigerad av andreas72
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dock kan jag inte hitta någon dumpfil MEMORY.DMP.

Kontrollera inställningarna...! Högerklick på "Dator" och välj Egenskaper/Avancerade systeminställningar/Avancerat... Inställningar under "Start och återställning"

Kan hända du letar efter "fel" fil!

"Liten minnesdumpning" = %SystemRoot%\Minidump

"Dumpning av kernellminnet" = %SystemRoot%\MEMORY.DMP

post-1936-1263530509,52_thumb.png

Jag valde alternativ 2. Innebär detta att dumpfilen raderas också?

Skulle inte tro det!

Sen är det också så, att man måste ha en aktiv växlingsfil (Pagefile.sys) på systemdisken för att dumpfunktionen skall fungera. Har du stängt av eller flyttat växlingsfilen så får du ingen dumpfil över huvud taget.

Redigerad av e-son
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du kan prova om dumpfunktionen fungerar genom att framkalla en krash manuellt. Det är inget farligt... bara en forcerad blåskärm!

För att det skall vara möjligt att framkalla krashen så måste du importera nedanstående registertillägg (.reg-fil bifogad), sen starta om datorn!

När du startat om håller du ner höger [Ctrl] och trycker 2 gånger på [scrLk]=ScrollLock. Detta skall framkalla blåskärm och efter omstarten bör du hitta en MEMORY.DMP, om allt fungerar!

CrashOnCtrlScroll.reg

Windows Registry Editor Version 5.00

[HKEY_LOCAL_MACHINE\System\CurrentControlSet\Services\i8042prt\Parameters]
"CrashOnCtrlScroll"=dword:00000001

[HKEY_LOCAL_MACHINE\System\CurrentControlSet\Services\kbdhid\Parameters]
"CrashOnCtrlScroll"=dword:00000001

Edit:

Du kan även prova att slå över dumpinställningarna till "minidump"... kanske det går bättre!

Redigerad av e-son
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...