andreas72 Posted January 14, 2010 Share Posted January 14, 2010 (edited) Hej, Jag råkade nyss ut för att datorn startade med en blåskärm efter att ha varit i hibernate. Jag hittade då guiden för att analysera dumpar här: http://www.tipsomvista.se/guider/95-felsoekning-hardvara-och-drivrutiner/428-felsoek-och-ta-reda-pa-vad-windowskraschen-beror-pa.html Dock kan jag inte hitta någon dumpfil MEMORY.DMP. När datorn startade om efter kraschen kom det upp två alternativ med något i stil med att "1. Återställning av systemet till en tidigare tidpunkt misslyckades, vill du försöka igen?" samt "2. Radera all återställningsdata och fortsätt till startmenyn". Jag valde alternativ 2. Innebär detta att dumpfilen raderas också? Mvh Andreas Edited January 14, 2010 by andreas72 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
e-son Posted January 15, 2010 Share Posted January 15, 2010 (edited) Dock kan jag inte hitta någon dumpfil MEMORY.DMP. Kontrollera inställningarna...! Högerklick på "Dator" och välj Egenskaper/Avancerade systeminställningar/Avancerat... Inställningar under "Start och återställning" Kan hända du letar efter "fel" fil! "Liten minnesdumpning" = %SystemRoot%\Minidump "Dumpning av kernellminnet" = %SystemRoot%\MEMORY.DMP Jag valde alternativ 2. Innebär detta att dumpfilen raderas också? Skulle inte tro det! Sen är det också så, att man måste ha en aktiv växlingsfil (Pagefile.sys) på systemdisken för att dumpfunktionen skall fungera. Har du stängt av eller flyttat växlingsfilen så får du ingen dumpfil över huvud taget. Edited January 15, 2010 by e-son Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
andreas72 Posted January 15, 2010 Author Share Posted January 15, 2010 (edited) Hej, Jag gick in på inställningarna du hänvisade till och där såg det ut enligt bifogad bild. Som synes så bör filen heta MEMORY.DMP, men jag hittar ingen sådan fil. // Andreas Edited January 15, 2010 by andreas72 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
andreas72 Posted January 16, 2010 Author Share Posted January 16, 2010 Som tillägg till förra inlägget kan nämnas att jag inte har ändrat några inställningar angående växlingsfilen utan dessa är som de är default i Vista Ultimate. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
e-son Posted January 16, 2010 Share Posted January 16, 2010 (edited) Du kan prova om dumpfunktionen fungerar genom att framkalla en krash manuellt. Det är inget farligt... bara en forcerad blåskärm! För att det skall vara möjligt att framkalla krashen så måste du importera nedanstående registertillägg (.reg-fil bifogad), sen starta om datorn! När du startat om håller du ner höger [Ctrl] och trycker 2 gånger på [scrLk]=ScrollLock. Detta skall framkalla blåskärm och efter omstarten bör du hitta en MEMORY.DMP, om allt fungerar! CrashOnCtrlScroll.reg Windows Registry Editor Version 5.00 [HKEY_LOCAL_MACHINE\System\CurrentControlSet\Services\i8042prt\Parameters] "CrashOnCtrlScroll"=dword:00000001 [HKEY_LOCAL_MACHINE\System\CurrentControlSet\Services\kbdhid\Parameters] "CrashOnCtrlScroll"=dword:00000001 Edit: Du kan även prova att slå över dumpinställningarna till "minidump"... kanske det går bättre! Edited January 17, 2010 by e-son Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts