Gå till innehåll

Flasha Bios


Recommended Posts

Hejsan, har en Laptop Acer Aspire 7530g. Den hade en förinstallerad vista som jag har tagit bort och istället

installerat Windows 7 Ultimate. Från Acers hemsida tog jag hem Bios-uppdatering som heter ZY5_3344.exe.

I readme texten så står det bara klicka på filen och uppdatera bios. När jag gör så så slutar det med

Failed to update bios image Error code -1

Nu har jag sökt i timmar om info om denna error code -1. och kan inte hitta något om den vare sig på Acers

eller Phoneix hemsida. Phoneix är ju tillverkaren av detta bios. Det bios jag har nu är 3337 och skulle ju vilja få in det nya 3344.

Vet någon något om detta, hoppas på hjälp. Vänlig Häls Nybörjare

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

-1 är troligen bara en allmän felkod som bara betyder att det misslyckades.

Du kan se om det kanske går bättre att uppdatera BIOS om du stänger av så mycket program som möjligt, inklusive antivirusprogram och andra säkerhetsprogram. Om du har möjligheten så kan det ju också vara bra att högerklicka på filen och välj Kör som administratör. Det är också möjligt att programmet fungerar bättre i något kompatibilitetsläge.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du datorn ansluten till elnätet när du försöker göra uppdateringen?

Oftast så tilltås man inte göra bios uppdateringar om datorn körs på batteri.

Kolla också i bios ifall det finns något flashnings skydd som kanske är aktiverat på datorn

Typ "BIOS flash memory read only" eller liknande.

Prova även att lägga uppdateringsfilen (.exe) direkt på c:\ och kör den som administratör därifrån, så

undviks ju alla rättighetsproblem alt problem med sökvägar.

Redigerad av si3rra
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hejsan, har en Laptop Acer Aspire 7530g. Den hade en förinstallerad vista som jag har tagit bort och istället

installerat Windows 7 Ultimate. Från Acers hemsida tog jag hem Bios-uppdatering som heter ZY5_3344.exe.

I readme texten så står det bara klicka på filen och uppdatera bios. När jag gör så så slutar det med

Failed to update bios image Error code -1

Nu har jag sökt i timmar om info om denna error code -1. och kan inte hitta något om den vare sig på Acers

eller Phoneix hemsida. Phoneix är ju tillverkaren av detta bios. Det bios jag har nu är 3337 och skulle ju vilja få in det nya 3344.

Vet någon något om detta, hoppas på hjälp. Vänlig Häls Nybörjare

Ang. uppdate av BIOS. När man hämtar upgradering så är det ju en *.exe-fil, men det brukar även vara 1 eller några *.bin-filer som följer med. Så brukar det dock vara hos min uppgrad. Har Du bara *.exe, eller både *.exe och någon *.bin???

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hejsan och tack för era svar, Jag har bara en exe.fil men med den så finns det en mapp som heter dos. Och i den så finns det också en exe.ffil men den ser lite annorlunda ut.

När man klickar på den så öppnas kommamdo tolken , men det blir failed där också.

Varfför finns det en dos mapp med?.

Ska prova era förslag.

Svårt detta tycker jag, MvH Nybörjare

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varfför finns det en dos mapp med?.

Det är ganska vanligt att man kan uppdatera (flasha om) BIOS genom att starta datorn från en diskett. På disketten ligger det DOS-program så den mappen har kanske med en sådan typ av uppdatering att göra.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...