Gå till innehåll

Internetproblem!


kiruna_ante

Recommended Posts

Hej!

Har nu uppdaterat till windows 7 från vista och sen dess har jag haft stora problem med mitt internet! Det är en bärbar hp som är några år gammal å vista följde med färdiginstallerad i lådan.. Har testat installerat de senaste drivrutinerna till trådlösa kortet men dock inte hjälp :(

någon som vet hur jag kan fixa de?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

har ADSL med router.. spelar de någon roll på leverantör? har iaf 2mb/s ner enligt bredbandskollen.se och har inte haft några större problem med msn messenger innan me vista än som jag har nu.. som att trådlösa är ostabil men fungerar bra me våran andra bärbara som är xp..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

har ADSL med router.. spelar de någon roll på leverantör? har iaf 2mb/s ner enligt bredbandskollen.se och har inte haft några större problem med msn messenger innan me vista än som jag har nu.. som att trådlösa är ostabil men fungerar bra me våran andra bärbara som är xp..

Nä, jag kollade bara vilket InterNet Du körde på. ADSL? Har Ni inte fiber där uppe? :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Måste ändå be dig förklara på vilket sätt det känns ostabilt?!

Förlorar du kontakten med routern? dålig signalstyrka? eller går det långsamt?

jag förlorar inte kontakten med routern och det är ganska bra signalstyrka, men går långsamt och inte heller fram hela tiden till olika sidor.. när jag tex skriver med någon på msn messenger så kan jag få flera meddelanden samtidigt på chatten och alla meddelanden går inte iväg.. går inte heller att kolla klipp på svt.se som det har gått innan..

Och ja, vi har fiber här uppe men inte till alla byar runt omkring som jag kanske befinner mej i nu..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej! Hoppar in här i tråden om det är okej, jag har nämligen samma problem. Datorn (Windows 7) vill inte ansluta till internet, trots att det står att det finns tillgängliga nätverk. Vi har trådlöst internet med router och något som heter d-link, kan vara samma sak med jag är inte säker. Det har fungerat tidigare så jag har ingen aning om varför det helt plötsligt slutade. Jag har provat uppdatera nätverkskortet och att återställa datorn, så ifall jag klickat på något klantigt borde det vara återställt nu... Någon som har ett tips på vad man kan göra?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej! Hoppar in här i tråden om det är okej, jag har nämligen samma problem. Datorn (Windows 7) vill inte ansluta till internet, trots att det står att det finns tillgängliga nätverk. Vi har trådlöst internet med router och något som heter d-link, kan vara samma sak med jag är inte säker. Det har fungerat tidigare så jag har ingen aning om varför det helt plötsligt slutade. Jag har provat uppdatera nätverkskortet och att återställa datorn, så ifall jag klickat på något klantigt borde det vara återställt nu... Någon som har ett tips på vad man kan göra?

de är dock inte detta problem jag har då jag är uppkopplad till routern men det är själva internet som är segt men okej för mej att du låna den iaf..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jag förlorar inte kontakten med routern och det är ganska bra signalstyrka, men går långsamt och inte heller fram hela tiden till olika sidor.. när jag tex skriver med någon på msn messenger så kan jag få flera meddelanden samtidigt på chatten och alla meddelanden går inte iväg.. går inte heller att kolla klipp på svt.se som det har gått innan..

Och ja, vi har fiber här uppe men inte till alla byar runt omkring som jag kanske befinner mej i nu..

OK! Kan var ett problem efter veckans snö/storm, & att det blivit något chall i detta? Avvakta till i morgon och återkom, skulle det fortsätta, skall JAG HJÄLPA DIG! ;) PS: Har kontakter: :D PS:

Redigerad av Sunshine
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om inte annat kan ni alltid passa på att prova starta om era routrar så länge och se om detta göra någon skillnad :)

Bra si3rra! Om det inte fungerar, ta ur strömtillförseln till modemet ca: 5-10 minuter. Starta sedan om och kolla om det blir bättre?! Om inte, tag kontakt med leverantören och be dom kolla anslutningen på INET!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

problemet tror jag inte ligger på routern och internetkontakten för jag har fortfarande en bärbar datorn med xp som fungerar utan problem! det ligger någonstans i windows 7 vilket jag är helt säker på.. för på bärbara datorn med xp kan jag stå på samma ställe som datorn med windows 7 å ha trådlöst utan problem som finns i windows 7! har nollställt routern två ggr redan så det är inte där..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

problemet tror jag inte ligger på routern och internetkontakten för jag har fortfarande en bärbar datorn med xp som fungerar utan problem! det ligger någonstans i windows 7 vilket jag är helt säker på.. för på bärbara datorn med xp kan jag stå på samma ställe som datorn med windows 7 å ha trådlöst utan problem som finns i windows 7! har nollställt routern två ggr redan så det är inte där..

Exakt problemet ligger på win7 hos Microsoft men de vägrar erkänna det, för jag var på många engelska forum, och oj om du ser hur många som har samma problem som du och jag har att ibland kan jag ej gå in och spela spel på king com och vissa sidor går så tröggt och detta har aldrig hänt med xp utan bara med windows7 och jag har prövat allt allt som finns, bytta router ändra inställningar och allt annat men det verkar inte hjälpa,

någon som kan / vet eller ge nåt råd ?

tack.

Redigerad av Eva 22
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Till samtliga som har detta problem och upplever att Windows 7 på ngt sätt går trögare, eller inte alls.

Vilka versioner av Windows 7 är det fråga om? Vilka Säkerhetsprogram använder ni?

Kontrollerat antalet portar/kanaler på den trådlösa routern? http://www.omwlan.se/artiklar/installation/Planera-foer-ett-traadloest-naetverk.aspx

Testat nätet för störningar, "jitter", med t.ex. Ping Plotter??

Har ni provat att koppla upp anslutna med kabel direkt till ert bredbandsmodem, el. injector? Kopplat bort den trådlösa routern.

Skrivit felrapporter till Microsoft, och om ni fått svar, vad är svaret?

Ytterligare ett tips, på engelska!

http:/www.sevenforums.com/tutorials/18203-internet-troubleshooting-guide.html

Mvh

Mats H

Redigerad av Mats H
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Med tanke på problemen som beskrivs så verkar det mer som att det kan vara andra saker som inte rullar på som de ska.

Prova att avinstallera Flashplayer och installera om den... gör sen samma sak med Java.

Nu riktar jag mitt svar till orginaltråden av "kiruna_ante".

// Manneman

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Till samtliga som har detta problem och upplever att Windows 7 på ngt sätt går trögare, eller inte alls.

Vilka versioner av Windows 7 är det fråga om? Vilka Säkerhetsprogram använder ni?

Kontrollerat antalet portar/kanaler på den trådlösa routern? http://www.omwlan.se/artiklar/installation/Planera-foer-ett-traadloest-naetverk.aspx

Testat nätet för störningar, "jitter", med t.ex. Ping Plotter??

Har ni provat att koppla upp anslutna med kabel direkt till ert bredbandsmodem, el. injector? Kopplat bort den trådlösa routern.

Skrivit felrapporter till Microsoft, och om ni fått svar, vad är svaret?

Mvh

Mats H

Har prövat att ta bort trådlösa routern och avinstallera alla security system som skyddar datorn bara för att testa.

Behövs inte raportera till Microsoft de vet redan om det här problemet men vägrar att fixa , för kolla på deras Officiela forum hur många som har problem med nästan exakt samma problem :

http://social.answers.microsoft.com/Forums/en-US/w7network/thread/43f61a9c-069b-49ab-9f5b-f52ec2b1ef7e?prof=required

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ytterligare ett tips, på engelska!

http://www.sevenforums.com/tutorials/18203-internet-troubleshooting-guide.html

Till de som inte anser att man behöver rapportera "fel" till Microsoft, hur fel kan du ha?

Om ett problem skall lösas är det viktigt att de som upplever eller har faktiska fel rapporterar dem, och inte tycker att det räcker med att andra gör så!

Feedback är AoO i felrättning.

Mvh

Mats H

Redigerad av Mats H
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har prövat att ta bort trådlösa routern och avinstallera alla security system som skyddar datorn bara för att testa.

Behövs inte raportera till Microsoft de vet redan om det här problemet men vägrar att fixa , för kolla på deras Officiela forum hur många som har problem med nästan exakt samma problem :

http://social.answers.microsoft.com/Forums/en-US/w7network/thread/43f61a9c-069b-49ab-9f5b-f52ec2b1ef7e?prof=required

...det handlar ju om dåliga drivrutiner till nätverkskortet. Det ligger inte huvudsakligen på Microsofts ansvar att tillhandahålla dessa, utan hårdvarutillverkaren.

Naturligtvis ska man felrapportera... hur ska MS annars bli varse om vidden av ett problem? Det var nog det dummaste jag hört....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

...det handlar ju om dåliga drivrutiner till nätverkskortet. Det ligger inte huvudsakligen på Microsofts ansvar att tillhandahålla dessa, utan hårdvarutillverkaren.

Naturligtvis ska man felrapportera... hur ska MS annars bli varse om vidden av ett problem? Det var nog det dummaste jag hört....

jag tror inte det för att många som klagat har INTE haft samma nätverkoskort och inte samma Hårdvarutillverkan, vissa haft nVidia vissa Toshiba osv osv, jag tror problemet ligger 100% på win7 microsoft, läs hela forumet som jag skickade länken så får du se.

Hoppas någon kan hitta en lösning snart för det är väldigt irriterande att det ska ta mer än 5 min för att hämta hem en .exe fil som är knappt 20 MB fil fast man nu har 1 eller 2Mbit/s , när jag körde med xp då tog det bara några sekunder liksom :(

Postad av: Mannenman

Naturligtvis ska man felrapportera... hur ska MS annars bli varse om vidden av ett problem? Det var nog det dummaste jag hört....

Det var det dummaste jag hört, förstår du vad "OFFICIAL forum" är för nåt? det är en official Microsoft forum det är de som svarat på de flesta inlägg där, de är väl medvetna om problemet, vem ska man raportera det till ? när Microsoft är medvetna om det ?!

Redigerad av Eva 22
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men alla dom som kör W7 och INTE har dessa problem?... hur förklarar du det? Har jag fått ett måndagsexemplar av W7 som FUNKAR? Jag har inte gjort några speciella inställningar i varken datorn eller i min router.

Det är väl klart att det är drivrutiner som inte fungerar som de ska... du säger ju mot dig själv att det är olika hårdvara. Hade detta varit ett generellt problem hade jag förstått ditt resonemang, men så är inte fallet.

Och JA, tråden på forumet du länkar till säger precis samma som denna tråden om man ska summera det. Flera av länkarna i tråden du länkat till bekräftas ju detta genom bl a Microsoft. Precis som i denna tråden så finns det dom som inte kan acceptera det faktum att det handlar om drivrutiner... så fort datorn inte fungerar så skyller dom på Microsoft.

Säg så här: om du köper en ny Volvo? Och du vill ha den där fina Garmin GPS-navigatorn installerad. Den fungerar inte... klagar du hos Volvo då? Säger du åt dom att dom tillverkar skitbilar bara för att din GPS inte fungerar?

Var lite "openminded" och lyhörd kring de svar du får.....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det var det dummaste jag hört, förstår du vad "OFFICIAL forum" är för nåt? det är en official Microsoft forum det är de som svarat på de flesta inlägg där, de är väl medvetna om problemet, vem ska man raportera det till ? när Microsoft är medvetna om det ?!

Innan detta spårar ur nu... pass upp!

Om en person felrapporterar till Microsoft händer kanske inte mycket... inte ens om 10 personer anmäler samma fel. Men ju fler som felrapporterar sina fel desto mer sannolikt är det att Microsoft agerar och reder ut felen det gäller.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

har nu iaf rappoterat felet till MS.. ska senare ikv ta å gå igenom datorn så gott ja kan och se om ja hittar något fel..

Du kan ju alltid testa utifrån denna guide, när du får tid! IPConfig etc.

Ytterligare ett tips, på engelska!

www.sevenforums.com/tutorials/18203-internet-troubleshooting-guide.html

Redigerad av Mats H
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...