Gå till innehåll

Vista fryser vid uppstart


Prisoner

Recommended Posts

Har fått problem med min laptop som jag kör Vista på. När jag försöker starta upp så bootar datorn, men så snart Vista försöker starta upp så fryser den. Den kommer aldrig längre än till det steg där man ser en liten animerade "progress bar", eller vad det nu kan tänkas kallas, och texten "Microsoft Corporation" under. Där fryser den helt och går inte vidare.

Jag kan däremot starta Vista i felsäkert läge, men det hjälper mig inte eftersom jag inte vet vad som är fel till att börja med. Har aldrig stött på något liknande tidigare. Jag har inte installerat några nya enheter eller program. De enheter som jag kan diagnostisera när jag är inloggad på felsäkert läge fungerar korrekt. Inget tyder på att det skulle vara själva hårdvaran det är fel på.

Under boot får jag nu upp något som heter "Starta Startreparation", men det händer inget när jag väljer det alternativet. Måste jag ha någon skiva i för att det ska fungera?

Vad kan ha orsakat problemet och hur får jag allt att funka igen, helt enkelt?

Jättetacksam för all hjälp jag kan få!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att datorn fryser kan också bero på att RAM minnet inte är OK.

Testa genom att skriva: %SystemRoot%\system32\MdSched.exe, och starta testen!

Kan ju vara en anledning. Men du kanske har kollat redan!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om ej minnesfel, prova att skapa en manuell återställningspunkt, t.ex dagen före senaste uppdatering från t.ex. Microsoft 11.01.2010, se loggen i Windows Update.

Det behövs minst 300 MB ledigt diskutrymme på varje hårddisk där Systemskydd är aktiverat för lagring av återställningspunkter Systemåterställning använder upp till 15 % av utrymmet på var och en av diskarna. Vartefter utrymmet fylls med återställningspunkter tas äldre återställningspunkter bort av Systemåterställning för att ge plats åt nya punkter.

1. Öppna System genom att klicka på StartBild på Start-knappen, Kontrollpanelen, System och underhåll och sedan på System.

2. Klicka på Systemskydd i den vänstra fönsterrutan. Administratörsbehörighet krävs Om du uppmanas att ange administratörslösenord eller bekräftelse, följer du uppmaningen.

3. Klicka på fliken Systemskydd och sedan på Skapa.

4. Skriv en beskrivning i dialogrutan Systemskydd och klicka sedan på Skapa.

Ref. till detta: http://windows.microsoft.com/sv-SE/windows-vista/System-Restore-frequently-asked-questions

eller Googla windows.microsoft.com/sv-SE/windows-vista/System-Restore-frequently-asked-questions

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag satte mig ner nu på söndagseftermiddagen med recovery dvds och allt man kan tänkas behöva för att reparera Vista. ...och Vista gick igång utan problem, och vill inte kännas vid några som helst fel vare sig med hårdvara eller mjukvara. Fattar nada, men nu funkar det i alla fall som det ska verkar det. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag satte mig ner nu på söndagseftermiddagen med recovery dvds och allt man kan tänkas behöva för att reparera Vista. ...och Vista gick igång utan problem, och vill inte kännas vid några som helst fel vare sig med hårdvara eller mjukvara. Fattar nada, men nu funkar det i alla fall som det ska verkar det. :)

Vad bra!

Underligt fel!!

:rolleyes:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...