trashbag Posted February 6, 2010 Share Posted February 6, 2010 Hej! Jag läser för närvarande på universitetet och eftersom både mitt program är nytt (för skolan jag går på i alla fall) samt att man är mitt uppe i en digitalflytt mellan två sidor så har vi fått inte mindre än tre scheman. Därför skulle jag nu vilja skapa ett eget schema med hjälp av Excel där jag lägger in alla lektioner. Det behöver inte alls vara avancerat men det ska ju inte vara ett vanligt högstadie/gymnasieschema där veckorna ser likadana ut utan det ska alltså vara ett från Februari-Juni. Det kan ju vara så att en flik är en månad också givetvis. Jag hade tänkt mig något liknande det skolan har gjort, det ser ut såhär: Schema Tack på förhand! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
zub Posted February 6, 2010 Share Posted February 6, 2010 Vad vill du ha hjälp med ? Vill du att nån ska göra ett schema åt dig ? Eller är det nån specifik funktion du undrar över ? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nicklas Posted February 6, 2010 Share Posted February 6, 2010 Jag är också nyfiken på om det fanns en fråga inbakad eller om det var i rent upplysningssyfte. Schemat du länkar är ju busenkelt att göra om du har använt Excel det minsta tidigare, det är ju typ första kvarten i kursen "Excel för folk som aldrig sett en dator". Utveckla gärna om du behöver hjälp med något. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
trashbag Posted February 6, 2010 Author Share Posted February 6, 2010 Förlåt om jag var otydlig. Mina frågor är: Hur gör jag för att göra ett likadant schema som det jag länkar till? Kan jag bara kopiera in mallen på något sätt? Finns det någon liknande mall som någon av er andra använder ar av? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nicklas Posted February 6, 2010 Share Posted February 6, 2010 (edited) Schemat du länkar till innehåller ju inga formler eller något, det är extremt enkelt. Det är bara att sätta lagom kolumnbredder på "rutnätet" i Excel och sedan använder du kantlinjer runt de olika cellerna. Vissa celler som t.ex veckonummer är "sammanfogade" så att det blir en enda bred ruta som sträcker över alla kolumnerna. Gör en tom vecka först med överdrivet många rader (så de räcker till dina mest belagda veckor) sedan kopierar du den och lägger flera sådana under varandra, fyll i dina lektioner och ta sedan bort de rader som inte behövdes i varje vecka. Edited February 6, 2010 by Nicklas Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
yvkmug Posted February 6, 2010 Share Posted February 6, 2010 Förlåt om jag var otydlig. Mina frågor är: Kan jag bara kopiera in mallen på något sätt? Öppna länken med schemat tryck Ctrl+A för att markera allt tryck Ctrl+C för att koppiera Öppna Excel markera en lämplig ruta (t.ex.B5) tryck Ctrl+V för att klistra in Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
si3rra Posted February 6, 2010 Share Posted February 6, 2010 Eller i openoffice (calc) Infoga -> tabell -> från fil Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.