Gå till innehåll

Recommended Posts

Hej!

Jag läser för närvarande på universitetet och eftersom både mitt program är nytt (för skolan jag går på i alla fall) samt att man är mitt uppe i en digitalflytt mellan två sidor så har vi fått inte mindre än tre scheman. Därför skulle jag nu vilja skapa ett eget schema med hjälp av Excel där jag lägger in alla lektioner. Det behöver inte alls vara avancerat men det ska ju inte vara ett vanligt högstadie/gymnasieschema där veckorna ser likadana ut utan det ska alltså vara ett från Februari-Juni. Det kan ju vara så att en flik är en månad också givetvis. Jag hade tänkt mig något liknande det skolan har gjort, det ser ut såhär: Schema

Tack på förhand!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag är också nyfiken på om det fanns en fråga inbakad eller om det var i rent upplysningssyfte. :)

Schemat du länkar är ju busenkelt att göra om du har använt Excel det minsta tidigare, det är ju typ första kvarten i kursen "Excel för folk som aldrig sett en dator". ;)

Utveckla gärna om du behöver hjälp med något.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Schemat du länkar till innehåller ju inga formler eller något, det är extremt enkelt. Det är bara att sätta lagom kolumnbredder på "rutnätet" i Excel och sedan använder du kantlinjer runt de olika cellerna. Vissa celler som t.ex veckonummer är "sammanfogade" så att det blir en enda bred ruta som sträcker över alla kolumnerna.

Gör en tom vecka först med överdrivet många rader (så de räcker till dina mest belagda veckor) sedan kopierar du den och lägger flera sådana under varandra, fyll i dina lektioner och ta sedan bort de rader som inte behövdes i varje vecka.

Redigerad av Nicklas
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Förlåt om jag var otydlig. Mina frågor är:

Kan jag bara kopiera in mallen på något sätt?

Öppna länken med schemat

tryck Ctrl+A för att markera allt

tryck Ctrl+C för att koppiera

Öppna Excel

markera en lämplig ruta (t.ex.B5)

tryck Ctrl+V för att klistra in

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...