Gå till innehåll

Acceptera seg anslutning?


Recommended Posts

Har du fortfarande samma DHCP-adress? Om du tittar på min, 85.230.40.1, så finns den i Stockholm trots att jag bor i Karlstad.

Jag gissade också på en eller flera gateways i varje stad, beroende på antalet kunder.

Vi är väl fler BBB-kunder här så vi kan jämföra.

Prova det här: http://www.yougetsignal.com/tools/visual-tracert/

Ja, jag har fortfarande samma DHCP-adress - jag bor i Malmö. Vet inte om det kan ha betydelse att jag vid ett par tillfällen haft min trafik genom en VPN-tunnel men inte för tillfället. Hos BBB menade man som sagt att min standard gateway ändå fungerade som DHCP-server - fråga mig inte hur det fungerar.

Jag får väl kontakta supporten via email och bifoga bilden av den väg trafiken tar i mitt fall.

:huh:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du fortfarande samma DHCP-adress? Om du tittar på min, 85.230.40.1, så finns den i Stockholm trots att jag bor i Karlstad.

Jag gissade också på en eller flera gateways i varje stad, beroende på antalet kunder.

Vi är väl fler BBB-kunder här så vi kan jämföra.

Prova det här: http://www.yougetsignal.com/tools/visual-tracert/

Tänkte du kanske ville se svaret jag fick från BBB, när jag skriftligen kontaktade dem ang DHCP-servern och undrade varför den såg ut om den gjorde. "Utseendet" på denna server spelar tydligen ingen roll och det kan ju vara bra att veta även för andra som famlar runt efter lösningar på liknande problem.

Så här svarade man mig:

post-675-1265732421,25_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skönt att det löste sig, återkom gärna med status hur det går framöver!

Ja, Stenis, NU till sist funkar det!! :)

Här kommer ett litet "Post Scriptum" och jag lägger till den här tråden med hopp om att det skall ge hjälp till andra, som sitter i samma eländiga position, som jag har varit.

Dagen efter min lyckosamma anslutning var jag tillbaka i väntetider om 3 - 5 minuter igen. Felsökte och felsökte och kom till sist fram till att någonting inte blivit installerat såsom det skulle vara, men det var mycket svårt att få grepp om vad som fattades och var detta skulle installeras. Till sist tog jag felmeddelandet såsom det hade skrivits ut av felsökaren och postade det i Google och fick ett antal napp. Det som till sist ledde mig på rätt spår var ett kort svar till en person, som befann sig i precis samma position som jag.

Det frågades:

HAR DU VARIT INNE I KONTROLLPANELEN -> PROGRAM OCH FUNKTIONER -> AKTIVERA ELLER INAKTIVERA WINDOWS-FUNKTIONER?

Eftersom det inte fanns någon ytterligare post-växling i den tråden, förmodade jag att den som frågat hade fått sin lösning där. Så sagt och gjort, jag gick dit och det var ju ingen liten mängd tillägg, som fanns att välja bland där. Jag plockade på mig alla tillägg som andades internet-kontakter m.m. och installerade dem.

Fick ett snabbt gensvar på denna åtgärd i och med nästa felmeddelande, som kom upp när jag försökte ansluta igen. Det gav besked om att datorn var rätt konfigurerad, men att jag inte var i kontakt med primär dns-server - dvs BBB i mitt fall. Så det blev ytterligare ett telefonsamtal dit och där fick jag andra dns-servrar än dem jag hitintills använt. Jag fick sådana servrar, som var strömlinjeformade för dynamiska ip-adresser. Och SEN, så har anslutningen fungerat!

Tänker jag nu på hela det här komplexet i efterhand, så måste jag säga, att jag inte trodde att så många funktioner hörande till "basic" internet-kontakt skulle ligga vid "sidan av" så att säga. Att man måste aktivt gå in och välja till dem. Jag är övertygad om att många, många, som brottas med liknande problem, inte ägnat en tanke åt tilläggen i kontrollpanelen. På något sätt hade man hoppats på att det alternativet åtminstone skulle funnits med som ett påpekande i felmeddelandena hörande till nätverket, så att den som söker en lösning, kan bli dirigerad i rätt riktning.

Händer det något mer i ärendet, så hör jag givetvis av mig.

:lol:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, Stenis, NU till sist funkar det!! :)

Här kommer ett litet "Post Scriptum" och jag lägger till den här tråden med hopp om att det skall ge hjälp till andra, som sitter i samma eländiga position, som jag har varit.

Dagen efter min lyckosamma anslutning var jag tillbaka i väntetider om 3 - 5 minuter igen. Felsökte och felsökte och kom till sist fram till att någonting inte blivit installerat såsom det skulle vara, men det var mycket svårt att få grepp om vad som fattades och var detta skulle installeras. Till sist tog jag felmeddelandet såsom det hade skrivits ut av felsökaren och postade det i Google och fick ett antal napp. Det som till sist ledde mig på rätt spår var ett kort svar till en person, som befann sig i precis samma position som jag.

Det frågades:

HAR DU VARIT INNE I KONTROLLPANELEN -> PROGRAM OCH FUNKTIONER -> AKTIVERA ELLER INAKTIVERA WINDOWS-FUNKTIONER?

Eftersom det inte fanns någon ytterligare post-växling i den tråden, förmodade jag att den som frågat hade fått sin lösning där. Så sagt och gjort, jag gick dit och det var ju ingen liten mängd tillägg, som fanns att välja bland där. Jag plockade på mig alla tillägg som andades internet-kontakter m.m. och installerade dem.

Fick ett snabbt gensvar på denna åtgärd i och med nästa felmeddelande, som kom upp när jag försökte ansluta igen. Det gav besked om att datorn var rätt konfigurerad, men att jag inte var i kontakt med primär dns-server - dvs BBB i mitt fall. Så det blev ytterligare ett telefonsamtal dit och där fick jag andra dns-servrar än dem jag hitintills använt. Jag fick sådana servrar, som var strömlinjeformade för dynamiska ip-adresser. Och SEN, så har anslutningen fungerat!

Tänker jag nu på hela det här komplexet i efterhand, så måste jag säga, att jag inte trodde att så många funktioner hörande till "basic" internet-kontakt skulle ligga vid "sidan av" så att säga. Att man måste aktivt gå in och välja till dem. Jag är övertygad om att många, många, som brottas med liknande problem, inte ägnat en tanke åt tilläggen i kontrollpanelen. På något sätt hade man hoppats på att det alternativet åtminstone skulle funnits med som ett påpekande i felmeddelandena hörande till nätverket, så att den som söker en lösning, kan bli dirigerad i rätt riktning.

Händer det något mer i ärendet, så hör jag givetvis av mig.

:lol:

Detta var ju klart intressant!

Bra detektivarbete!

Hade nog aldrig tänkt på att titta där annars!

Mvh

Mats H

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

....Hade nog aldrig tänkt på att titta där annars!

Precis!

Hade det inte skrivits mig på näsan hade jag väl aldrig haft som första val att gå dit. Istället har jag hållit på i ungefär 10 dagar och letat runt på nätet efter lösningar och slitit mina hårtestar. :P

Cheers!

:lol:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Precis!

Hade det inte skrivits mig på näsan hade jag väl aldrig haft som första val att gå dit. Istället har jag hållit på i ungefär 10 dagar och letat runt på nätet efter lösningar och slitit mina hårtestar. :P

Cheers!

:lol:

Nej ett förbättringsförslag vore ju att alla inställningar låg under en meny, Kontrollpanelen/Nätverk och Internet, så skulle en hel del av oss slippa kostnader för hårfärg, löshår och peruker!

Undrar vart man riktar sig?

:)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Definition på DHCP-server enligt Wikipedia.

When a DHCP-configured client (a computer or any other network-aware device) connects to a network, the DHCP client sends a broadcast query requesting necessary information from a DHCP server. The DHCP server manages a pool of IP addresses and information about client configuration parameters such as default gateway, domain name, the DNS servers, other servers such as time servers, and so forth.

Därför ska du inte behöva ange DNS-server eller något annat om du använder DHCP, utan du ska få alla uppgifter när DHCP-servern svarar.

Nåt konstigt är det <_<

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Definition på DHCP-server enligt Wikipedia.

When a DHCP-configured client (a computer or any other network-aware device) connects to a network, the DHCP client sends a broadcast query requesting necessary information from a DHCP server. The DHCP server manages a pool of IP addresses and information about client configuration parameters such as default gateway, domain name, the DNS servers, other servers such as time servers, and so forth.

Därför ska du inte behöva ange DNS-server eller något annat om du använder DHCP, utan du ska få alla uppgifter när DHCP-servern svarar.

Nåt konstigt är det <_<

Det är inte alls otänkbart - men det är inte mycket jag kan göra åt det i nuläget. Jag har med text och bilder visat BBB hur min anslutning ser ut och de tycker att den är det naturligaste i världen, så vad har jag att sätta emot?

Dessutom låg inte felet där utan i det faktum att bitar av installationen inte fanns på plats. Och jag tänker för tillfället inte göra mer nu, eftersom anslutningen ÄNTLIGEN fungerar.

Cheers!

:)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej ett förbättringsförslag vore ju att alla inställningar låg under en meny, Kontrollpanelen/Nätverk och Internet, så skulle en hel del av oss slippa kostnader för hårfärg, löshår och peruker!

Undrar vart man riktar sig?

:)

:lol::lol::lol: !!

Ett UTMÄRKT förslag!

När jag tänker på tilläggen där i Kontrollpanelen, så ser jag framför mig en massa små obskyra program och annant lull-lull, som man egentligen inte behöver, men som det kan vara kul att ladda ned. Inte att vitala program-bitar för hur internet-traffiken skall konfigureras för att fungera. Det väntade jag mig nog inte att finna där.

Dock, det kan ju trots allt också ha att göra med hur ens nätverkskort är uppbyggt och fungerar. Där finns säkert många skillnader och det är ju möjligt att somliga behöver fler extra delar än andra för att funka. Om detta vet jag ingenting. Emellertid skulle det som sagt påpekas någonstans att man i första hand skall titta i Kontrollpanelen om något strular innan man gör något annat.

Cheers!

:rolleyes:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du tittar i AKTIVERA ELLER INAKTIVERA WINDOWS-FUNKTIONER igen, kan du då komma ihåg vad för något du aktiverade? Kan ju göra det lite lättare för någon annan med problem och andra med Windows 7 kan jämföra och se om de har något av det inaktiverat men ändå en bra förbindelse.

Kul att du har fått ordning på anslutningen till slut! :)

Redigerad av Cecilia
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du tittar i AKTIVERA ELLER INAKTIVERA WINDOWS-FUNKTIONER igen, kan du då komma ihåg vad för något du aktiverade? Kan ju göra det lite lättare för någon annan med problem och andra med Windows 7 kan jämföra och se om de har något av det inaktiverat men ändå en bra förbindelse.

Kul att du har fått ordning på anslutningen till slut! :)

Hej igen!

Det är faktiskt lättare att säga vad jag INTE valde. :D Givetvis valde jag också till saker av andra anledningar är för att lösa det aktuella problemet (som alla spelen t ex). Men om man tittar på vad som är tillgängligt bland de extra funktionerna, så upplever åtminstone jag, att 90% av alla programtilläggen på det ena eller andra sättet har att göra med datorns interaktion med olika funktioner ute på nätet (e-post, webbsidor, messaging m.m., m.m.) Och jag är definitivt inte en sådan expert att jag kan säga på rak arm att det eller det programmet kommer jag aldrig att behöva i framtiden. Bättre då att lägga till det nu och om det sedan skulle visa sig att jag fått en helt onödig funktion i datorn, så får jag väl ta ställning till det då. För tillfället är emellertid allt frid och fröjd. Win7 verkar pigg och glad för ögonblicket och ingenting verkar störa det från att fungera på det sätt, som jag vill arbeta med det.

Så det enda program jag avstod ifrån var indexeringstjänsten, som jag upplever som lite av en resurs-slukare. Annars tog jag rubbet!

Cheers!

:lol:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...