Gå till innehåll

Win 7 låser sig


Snoffa

Recommended Posts

Hejsan.

Jag laddade hem de nya uppdateringarna för windows 7 igår kväll (6st). Efter att ha installerat dem och startat om datorn så kommer jag bara till där windows säger Preparing to configure windows do not turn of your computher. Så har det stått sen kl 22 igår kväll.

Jag har ingen aning om vilken uppdatering som kan ha orsakat detta. Så min fråga till er är om någon fler har stött på detta och om det går att starta om datorn fast windows säger att jag inte ska göra det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hejsan.

Jag laddade hem de nya uppdateringarna för windows 7 igår kväll (6st). Efter att ha installerat dem och startat om datorn så kommer jag bara till där windows säger Preparing to configure windows do not turn of your computher. Så har det stått sen kl 22 igår kväll.

Jag har ingen aning om vilken uppdatering som kan ha orsakat detta. Så min fråga till er är om någon fler har stött på detta och om det går att starta om datorn fast windows säger att jag inte ska göra det.

Hängda uppdateringar är ett gissel!

Ja i detta läge är det väl dags att göra det, (jag skulle gjort det). I FelSäkert läge

Använd dig sen av Clean Boot, för att få ordning på det hela.

Starta i FelSäkert läge och prova att köra en Clean Boot, på så vis kan du kanske se om det är någon uppdatering som gått snett.

För att starta datorn i felsäkert läge trycker man vid uppstart på F8-tangenten på tangentbordet, för att visa en meny med avancerade alternativ. Det räcker att trycka en gång, men det måste ske precis när Windows har börjat laddas, vilket gör att det kan vara enklare att trycka många gånger för att säkert "komma rätt" någon gång. Om man börjar trycka på F8-tangenten för tidigt kan vissa datorer visa ett meddelande om tangentbordsfel. I så fall får man starta om datorn och försöka igen, eller välja att ignorera felet (om det går). Välj Felsäkert läge med piltangenterna på tangentbordet och tryck sedan på Enter.

Steg 1. Ställ in datorn för en så kallad Clean Boot.

1. Klicka på Start och skriv in MSCONFIG i fältet Påbörja sökning och klicka på Enter

2. Klicka på Första fliken.

3. Klicka sen på Selektiv start.

4. Bocka ur följande alternativ: Läs in autostartobjekt.

5. Klicka på Fliken: Tjänster

6. Bocka i följande alternativ: Dölj Alla Microsoft Tjänster.

7. Klicka på Inaktivera alla.

8. Klicka nu på Verkställ och OK.

9. Välj sedan att starta om datorn och följ steg 2.

Steg 2. Sök efter och installera uppdateringar.

Gå till Startmenyn och skriv Windows Update i rutan "Påbörja sökning". Tryck sedan på Enter.

Klicka på Sök efter uppdateringar i det övre vänstra hörnet.

Installera de hittade uppdateringarna.

Starta om datorn.

Upprepa detta steg tills du inte längre hittar några nya uppdateringar att installera. Gå då vidare till Steg 3.

Notera: Gå vidare till steg 3 oavsett om du kan installera uppdateringarna eller ej.

Steg 3. Återställ datorn till Normal Start.

1. Klicka på Start och skriv in MSCONFIG i fältet Påbörja sökning och klicka på Enter

2. Klicka på Första fliken.

3. Klicka sen på Normal start.

4. Klicka nu på Verkställ och OK.

Redigerad av Mats H
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Detta fenomen brukar bli på bla. HP datorer och man tvångs startar bara om datorn så brukar det fungera, sen går man till Windows update igen och kollar om man fick med alla uppdateringar. ;)

Redigerad av IT doktorn
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst
Detta ämne är nu stängt för ytterligare svar.
×
×
  • Skapa nytt...