Jump to content

Antivirusprogram

klonk

Recommended Posts

Har avinstallerat mitt gamla antivirusprogram och installerat Microsoft security essentials.

Och faktum är att uppstarten blivit mycket snabbare av windows,verkar som programmet inte startar förrän windows laddat klart.

Men finns väl inga antivirusprogram som startar innan "windows" startat?

Alla? (de flesta) antiviruprogram laddas väl genom autostart eller startas av en service i Windows?

Det enda säkerhetsprodukten jag vet startar tidigare är Windows firewall som i Vista/7 (xp efter sp3?) som laddas och aktiveras innan du kommer in i "skalet".

Alla bra antivirusprogram idag har delar som installeras som drivrutiner. Dessa laddas in innan tjänsterna laddas in. Det är enda sättet att kunna skydda mot rootkits som också är drivrutiner, för att kunna ta bort en fil som är en drivrutin måste man laddas in på samma nivå.

Jag googlade lite och hittade en DDS-logg från en med Vista och MSE http://forumserver.twoplustwo.com/48/computer-technical-help/d-d-s-logs-windows-vista-home-premium-712285/ Det finns två drivrutiner, på olika nivåer, och en autostart-fil som tillhör MSE.

R1 MpFilter;Microsoft Malware Protection Driver;c:\windows\system32\drivers\MpFilter.sys [2009-6-18 142832]

R3 MpNWMon;Microsoft Malware Protection Network Driver;c:\windows\system32\drivers\MpNWMon.sys [2009-6-18 42480]

mRun: [MSSE] "c:\program files\microsoft security essentials\msseces.exe" -hide

Jag kan inte uttala mig just om MSE, men normalt så är det ju bara användargränssnittet som laddas i autostart medan de egentliga skydden ligger som drivrutiner och tjänster.