Gå till innehåll

Antivirusprogram


klonk

Recommended Posts

Har avinstallerat mitt gamla antivirusprogram och installerat Microsoft security essentials.

Och faktum är att uppstarten blivit mycket snabbare av windows,verkar som programmet inte startar förrän windows laddat klart.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Då jag hade MSE i mitt (rätt tröga) virtuella system, var MSE-ikonen röd vid varje uppstart, och säkerhetscentret meddelade att MSE var inaktiverat Efter några sekunder kom det igång.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men finns väl inga antivirusprogram som startar innan "windows" startat?

Alla? (de flesta) antiviruprogram laddas väl genom autostart eller startas av en service i Windows?

Det enda säkerhetsprodukten jag vet startar tidigare är Windows firewall som i Vista/7 (xp efter sp3?) som laddas och aktiveras innan du kommer in i "skalet".

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Alla bra antivirusprogram idag har delar som installeras som drivrutiner. Dessa laddas in innan tjänsterna laddas in. Det är enda sättet att kunna skydda mot rootkits som också är drivrutiner, för att kunna ta bort en fil som är en drivrutin måste man laddas in på samma nivå.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Drivrutiner laddas ju rätt tidigt och stoppar eventuella okända program i mitt system

Avira och Norton har tidig start som alternativ. Vet dock inte vad som ändras om det alternativet används. :unsure:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag googlade lite och hittade en DDS-logg från en med Vista och MSE http://forumserver.twoplustwo.com/48/computer-technical-help/d-d-s-logs-windows-vista-home-premium-712285/ Det finns två drivrutiner, på olika nivåer, och en autostart-fil som tillhör MSE.

R1 MpFilter;Microsoft Malware Protection Driver;c:\windows\system32\drivers\MpFilter.sys [2009-6-18 142832]

R3 MpNWMon;Microsoft Malware Protection Network Driver;c:\windows\system32\drivers\MpNWMon.sys [2009-6-18 42480]

mRun: [MSSE] "c:\program files\microsoft security essentials\msseces.exe" -hide

Jag kan inte uttala mig just om MSE, men normalt så är det ju bara användargränssnittet som laddas i autostart medan de egentliga skydden ligger som drivrutiner och tjänster.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...