Gå till innehåll

Har en konstig uppstart i window 7


Jerry Berglund

Recommended Posts

Postad (redigerade)

Hej!

Nu verkar det som datorn fungerar, men har en liten lustig uppstart av datorn. Det är så att min dator visar Vistas gröna streck som rör sig ifrån vänster till höger

istället för windows 7s fyra f'ärgklickar som sedan skapar ett fönster? Någon annan som fått denna lite underligga bugg?

Har windows 7 Professional nu förtiden

Just det ja... glömde ju.

Skulle vilja få tips av bra brännar program som helst är gratis men som klara att möjligen göra dvd-filmer genom att komprimera eller fler avancerade saker.

Redigerad av Jerry Berglund
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Starta Msconfig... andra fliken "systemstart". Där finns en sektion som heter "Startalternativ"... alla dessa rutor ska vara avbockade. Om dom redan är det kommer man till frågan om du har något program installerat som har ändrat detta för dig? TuneUp Utilities är ett bra exempel.

Program för bränning? ImgBurn helt klart!

// Mange

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej, nä denna lustiga bugg infaller sig redan från start. Kollade, och allt ser ut som det skall. Men ändå, får jag den dära laddningsvisare ifrån

VISTA och inte Windows 7. Installerar jag på en annan dator, så blir det som det skal. Vete fankens, vad det beror på?

Img-burn, är det ett brännar program som kan t ex bränna AVI, till t ex dvdformat?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ah... du tänker på ett koverteringsprogram som bränner?

Inte gratis men bäst... ConvertXtoDVD. Inte bäst men gratis... FormatFactory. Här får du färdiga filer men får dock bränna dem i ett annat program...

Mange

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej, jag har exakt samma "problem" på min lilla laptop (Samsung NC10 med 2GB ram). På de övriga två (stationära, varav en har 2GB ram) så kommer den ordinarie W7-bilden med fyra färgkluddar. Har inte brytt mig om att forska närmare, men det vore trevligt om jag slapp Vistas stegräknare...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har nu forskat lite i detta!

Det verkar som att om man har ställt upplösningen på skärmen till 1024*764 eller lägre så visar inte den animerade uppstarten utan den gamla "Vista" stapeln. Kan detta stämma med Era problem?

Ett annat möjligt scenario är att det ligger en gammal Vistainstallation (om man gjort en W7-uppgradering) och lurar?

Sista förslaget jag hittade är att det har med BIOS att göra... känns långsökt, men varför inte?

Här finns lite förslag: http://windows7center.com/images/fix-windows-7-boot-screen-shows-a-vista-boot-screen-instead/

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

oooh, precis mitt problem. kul att flera har det... he he. Skulle ju vara nice å bli av med... upptäckte också att om jag använder vgakopplingen får jag tillbaka windows 7 loggon.

Tack för tipsen för brännarprogram. skall reka dessa. :-) Men skall se nu om jag fixar mitt lilla buggproblem... he he. Men får väl leva med det annars. Kör ju via HDMI på min skärm.

uppdaterat: Så jag måste alltså sänka min upplösning för att få rätt logo? Eller vad menar de?

Redigerad av Jerry Berglund
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...