Gå till innehåll

Blåskärm vid uppkoppling


Kojak0

Recommended Posts

Jag har ett problem med att jag drabbas av slumpmässinga blåskärmar, speciellt vid uppkoppling av tredjepartsprogram som Vuze eller Steam. Jag kan också drabbas av blåskärm vid vanligt surfande, och det finns ingen logik i: jag kan ha 20 flikar i firefox öppna och inget händer; nästa gång blir det blåskärm då jag öppnar en andra flik. Jag vill också nämna att ett par gånger har det hänt att en omstart efter blåskärm har följts omedelbart av en ny blåskärm. Inte en enda gång har jag dock fått meddelande om att det vore bäst att starta i felsäkert läge. Jag kan också spela grafiktunga spel utan att något händer.

Så nu undrar jag, vad är det för fel, och hur åtgärdar jag det? Ytterst tacksam för svar.

Windows XP home SP3

Firefox 3.6

2.4 GHz dualcore AMD processor

2 GB RAM

Nvidia 8400GS grafikkort

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skriv ner den viktiga informationen på blåskärmen och skriv här vad det blir under de kommande tre blåskärmarna. Det är följande:

Högt upp ett felmeddelande med stora bokstäver (t ex BAD_POOL)

Långt ner rad med mest siffror (STOP...)

Under det ibland ett filnamn

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Första blåskärm vid uppkopplng med Steam

Missade felmeddelandet

STOP 0x000000C5 (0x67130006, 0x00000002, 0x00000001)

Andra blåskärm efter omstart efter första:

Möjligt fel på ntfs.xys

PAGE_FAULT_IN_NON_PAGED_AREA

STOP 0x0000005D (0xE1CF9FD6, 0x00000001, 0xB7D7A565,0x00000001)

Fil: ntfs.sys (0xB7D7A565, Base at B7D29000, 0x0000001)

Ber att få återkomma med en tredje blåskärm.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eftersom dessa två är olika så är det stor sannolikhet för att det är något hårdvarufel i datorn, t ex fel på RAM-minne eller hårddisk.

Testa minnet med ett minnestestprogram, t ex Memtest86:

http://www.memtest.org/

Testa hårddisken med det testprogram som tillverkaren av den har på sin webbplats. Om du inte vet vilken tillverkare det är av hårddisken så kan man ofta få fram det genom att titta i Enhetshanteraren (högerklick på Den här datorn - Hantera), där brukar det stå åtminstone ett artikelnummer för hårddisken som man kan googla på för att få fram tillverkaren.

Det är oftare lättare att gå via sidan http://www.tacktech.com/display.cfm?ttid=287 för att hitta testprogrammet än att leta på tillverkarens webbplats.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Minnena kan det inte vara något fel på för isåfall skulle de minneskrävande spelen jag kör definitivt få datorn att krascha - men det gör de inte, och minnestest har jag kört tidigare också utan problem. Hårddiskfel tror jag inte heller på, för dels är hårddisken hyggligt ny, och dels har jag kollat den med scandisk bl a, men jag kan göra ett nytt försök.

Någon nämnde att eftersom jag kör med SP3 så kan det vara så att Windows försöker använda sig av intelprocessorkraft istället för som jag har, AMD, men jag vet inte hur man ska kunna kringgå det. Men det påminner lite om hur man stänger av en av processorerna då program körs som bara kan hantera en.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det förekommer att hårddiskar är dåliga vid leverans, men t ex en dålig SATA-kabel kan ju ge ungefär samma symptom. Scandisk gör inte en lika noga kontroll som tillverkarnas testprogram.

Det sista med Intel och AMD är inget jag känner igen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har kollat hårddisken med tillverkarens program, och inga fel fanns. Tredje blåskärm har också uppstått, läste DNs hemsida:

DRIVER_IRQL_NOT_LESS_OR_EQUAL

Stop 0x00000001 (0x00000014, 0x00000002, ox00000000, 0xAF39BC85

aswtdi.sys address AF39BC85 base at AF398000, datestamp 4395B21C

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är definitivt inte någon bra lösning eftersom problemen uppstår medan jag är uppkopplad... Jag har för övrigt tittat runt efter andra med liknande problem, men inte lyckats hitta något än.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ntfs.sys som pekades ut i en av de andra blåskärmarna används mot hårddisken.

Drivrutinsproblem visar sig ofta som blåskärmar men då är det oftast samma felkod hela tiden.

I den här tråden visade det sig att de varierande blåskärmarna berodde på en konflikt mellan Norton och uTorrent:

http://eforum.idg.se/topic/201036-dator-stanger-av-sig/

http://eforum.idg.se/topic/197895-bluescreen-hjalp/ så beror det troligen på minnesfel och en annan berättar om varierande blåskärmar pga för svagt nätaggregat.

Några andra orsaker till blåskärmar tas upp i http://eforum.idg.se/topic/217514-bla-skarmnv4-dispdll-usbportsys/

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...

Jag har tittat runt och fortsatt kolla vad som kan vara fel och det verkar inte som att det är något hårdvarufel, eftersom jag kan köra grafiktunga spel utan att något händer. Skulle det vara något fel på minnen, nätagg, grafikkort etc så skulle något hända, men problemet uppstår enbart när jag är uppkopplad - mera frekvent när jag även kopplar upp med tredjepartsprogram - särskilt Steam eller Vuze.

Jag funderade på om det kunde vara kompabilitetskonflikt mellan Vuze/Steam, Outpost (brandvägg) och Avast antivirus, men jag har inte hittat något som tyder på det, och brandväggen är konfigurerad till att ignorera avast. Värt att nämna är också att Avast är gratisversion, så det finns ingen brandvägg inkluderad där.

Så vad är egentligen felet?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

eftersom "aswtdi.sys", "avast! TDI Filter Driver"

TDI filter driver (aswTdi.sys) contains web shield, url scanner and network shield

Så skulle jag rekommendera att avinstallera avast och se om det löser problemet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

eftersom "aswtdi.sys", "avast! TDI Filter Driver"

Så skulle jag rekommendera att avinstallera avast och se om det löser problemet.

Det verkar vara det enda raka nu:

Jag stängde av Outpost och körde med Windowsbrandväggen: blåskärm.

Jag avinstallerade Outpost och stoppade in Zonealarm istället: blåskärm.

Det jäkliga är att avast har fått skyhöga betyg i tester och så, så jag undrar om någon har någon rekommendation för ett bra och helst gratis antivirus, eftersom jag är på budget. Jag har testat betalversionen av Norton men det har en förmåga att äta lite för mycket resurser.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det verkar vara det enda raka nu:

Jag stängde av Outpost och körde med Windowsbrandväggen: blåskärm.

Jag avinstallerade Outpost och stoppade in Zonealarm istället: blåskärm.

Det jäkliga är att avast har fått skyhöga betyg i tester och så, så jag undrar om någon har någon rekommendation för ett bra och helst gratis antivirus, eftersom jag är på budget. Jag har testat betalversionen av Norton men det har en förmåga att äta lite för mycket resurser.

Det här är nog ett riktigt långskott men eftersom du nämner "Steam" så kan jag referera till följande tråd tråd ..då jag hade Steam installerat var det mycket som gick på tok..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...