Gå till innehåll

Tjänsten "Print Spooler" ställer till problem när jag skall installera skrivare


Berane

Recommended Posts

Hej!

Fn försöker jag hjälpa en god vän vars skrivare (Hp Laserjet 1010) slutat fungera. Skrivaren är ansluten till en Fujitsu-Siemens Amilo A1630, Windows XP SP2.

Drivrutinen är avinstallerad och jag har hämtat en ny från HP:s hemsida. För att installera den går jag via Kontrollpanelen\Skrivare och fax och "Lägg till ny skrivare". Genast fick jag ett felmeddelande, "Tjänsten för buffring av utskrifter är inte igång". Jag kollade under "Administrationsverktyg" och tjänsten "Print Spooler" som var stoppad och inställd på att startas "Automatiskt". Jag startade den men fick samma felmeddelande. Man kunde notera att så fort jag försökte "Lägg till ny skrivare" så stoppades tjänsten "Print Spooler". Om jag försökte när tjänsten var stoppad så blev felmeddelande "Tjänsten kunde inte slutföras".

Vidare konstaterade jag att "Print Spooler" var beroende av "Remote Procedure Call (RPC)". Den var startad men fältet där man anger hur den skall startas var inte åtkomligt ("greyed out").

Verkar som jag måste få ordning på dessa Windows-tjänster innan jag kan lägga till ny skrivare och förslag på hur man kan göra det mottages tacksamt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

Fn försöker jag hjälpa en god vän vars skrivare (Hp Laserjet 1010) slutat fungera. Skrivaren är ansluten till en Fujitsu-Siemens Amilo A1630, Windows XP SP2.

Drivrutinen är avinstallerad och jag har hämtat en ny från HP:s hemsida. För att installera den går jag via Kontrollpanelen\Skrivare och fax och "Lägg till ny skrivare". Genast fick jag ett felmeddelande, "Tjänsten för buffring av utskrifter är inte igång". Jag kollade under "Administrationsverktyg" och tjänsten "Print Spooler" som var stoppad och inställd på att startas "Automatiskt". Jag startade den men fick samma felmeddelande. Man kunde notera att så fort jag försökte "Lägg till ny skrivare" så stoppades tjänsten "Print Spooler". Om jag försökte när tjänsten var stoppad så blev felmeddelande "Tjänsten kunde inte slutföras".

Vidare konstaterade jag att "Print Spooler" var beroende av "Remote Procedure Call (RPC)". Den var startad men fältet där man anger hur den skall startas var inte åtkomligt ("greyed out").

Verkar som jag måste få ordning på dessa Windows-tjänster innan jag kan lägga till ny skrivare och förslag på hur man kan göra det mottages tacksamt.

Kanske detta kan vara till hjälp!

På engelska dock!

http://wiki.answers.com/Q/How_do_you_fix_remote_procedure_call_failed

"Open the local machine policy using the gpedit.msc interface.

Navigate to the policy located at Computer Configuration/Administrative Templates/System/Remote Procedure Call/Rpc Troubleshooting Support/Propagation

of extended error information click edit policy setting

Enable the policy, and set the field Propagation of extended error information to "On".

This process turns the propagation of extended error information on for all processes on the machine."

for more details see : http://msdn.microsoft.com/en-us/library/aa373803(VS.85).aspx

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 månad senare...

Hej!

Igår testade jag några olika sätt att installera skrivarens drivrutin utan att lyckas:

- Inledningsvis försökte jag installera skrivarens drivrutin genom att klicka på "hpinstall.exe" - testade också msi-filen - från mappen med drivrutinen men fick efter en stund ett felmeddelande om att ett "allvarligt fel" inträffat och jag uppmanades att starta om datorn och göra om installationen. Det gick inte att fortsätta installationen. Antivirusprogrammet var avstängt.

- På Lifehackers hemsida har jag fått tips om Microsoft Fix It Center men noterade genast att det kräver SP3. Tidigare har jag försökt installera SP3 utan att lyckas. Fö så "fungerar" inte "Windows Update" - så snart jag försöker nå Windows Update så kommer det upp en "Säkerhetsvarning Internet Explorer" om att "Installera" eller "Installera inte". Jag klickar på "Installera" men den vanliga varningen om Active-X kontrollen kommer aldrig upp utan PC:n står en stund och "funderar" - "Kontrollerar om datorn är utrustad med den senaste programvaran....". Efter en stund kommer ett felmeddelande: "Det har inträffat ett problem och det går inte att visa den begärda sidan. Förslag på att åtgärda felet: - Uppdatera sidan, - Töm mappen Temporary Internetfiles, - Starta om Internet Explorer."

- En notering som kanske kan vara viktig i sammanhanget. Vid starten av PC:n noterade jag ett Winlogin-felmeddelande om att sfc_os.dll kunde inte hittas och winlogin kan inte startas men eftersom datorn startade upp och fungerade så brydde jag mig inte så mycket. Efter att ha varit ute på nätet förstår jag att svårigheten att installera drivrutinen mycket väl kan bero på detta.

Vad jag - som nybörjare inom området - börjar inse är att kanske en reparation av Windows (OBS! XP Professional SP2) är helt nödvändig. Tips mottages tacksamt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack Andreas Stenhall och jarru för era inlägg!

Idag lade jag ner den dll - sfc_os.dll - som saknades i System32-mappen och startade om maskinen och se det blev en stor skillnad! Plötsligt så syntes en välbekant Windows-ikon om uppdatering nere i Systemfältet - den har inte varit synlig på länge. Den ville först installera "Office Genuine Advantage...." vilket jag tillät.

När jag sedan gick till "Windows Update" så kom SP3 upp och jag valde då att installera den. Installationen höll på ett bra tag - mer än 20 minuter - men sen så plötsligt stannade maskinen. Jag startade om den och då kom det upp ett meddelande: "Installationen avbröts och den tidigare konfigurationen återställs". Ja, så höll maskinen på en lång stund igen. När den var färdig så gick jag till "Skrivare och fax" via "Kontrollpanelen" och se, där fanns nu skrivaren - Laserjet 1010. Bara att skriva ut!

Återstår att installera SP3. Som jag tidigare nämnt så har jag försökt att installera SP3 utifrån den fil jag hämtat från nätet men installationen har avbrutits på samma satt som ovan - maskinen stannade helt enkelt. Några tips?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...

jarru, tack för ditt tips!

Häromdagen åkte jag till mina bekanta och hämtade datorn hem till mig för att i lugn och ro jobba med den här. Och se, via "Windows update" installerades SP3 utan några som helst problem! Jag vill säga ett tack till alla i den här tråden kommit med förslag och tips.

Avslutningsvis: "Problem solved - case closed".

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...