Gå till innehåll

Ingen bild när cd/dvd-romen inkopplad


jaroffe

Recommended Posts

Hallå där ute.

Har en 4 årig HP stationär dator som bilden försvann på men datorn går igång och funkar som den ska.

Efter att kollat genom olika anledningar till felet så har jag kommit fram till detta.

I burken finns en CD-Rom och en DVD-Rom. Kopplar jag ur strömmen till dessa två funkar datorn

som den ska och jag får bild. Kopplar jag tillbaka strömmen i den ene eller bägge två så får jag ingen

bild. Alltså något fel med dessa Romar så att säga.

Jag trodde först att det var Nätaggregatet som började bli dålig, så jag bytte till ett nytt nätagg. Men detta

hjälpe inte (samma fel uppstod). Lika här..kopplar jag ur Romarna så får jag bild.

Vet någon hur jag ska bete mig för att lösa detta?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Hur vet du att den startar upp som den ska om du inte har någon bild?

Du kan ju prova med en annan CD/DVD-enhet som du vet fungerar som den ska och se ifall det blir likadant. Kanske rent utav köpa en DVD-brännare och testa med för de är inte så dyra och det kan ju alltid vara bra att ha en brännare ändå.

Redigerad av Nicklas
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nicklas //

Du har förstås alldeles rätt. Hur vet jag att den funkar som den ska. Men den går igång iaf och det är ju bättre än att den inte gör det.

Har också tänkt på att byta cd/dvd enheten och prova men har inte tagit tag i det ännu då det är påskhelg.

Just nu så är det IDE kabel som är kopplade till enheterna...jag tänkte kanske prova om det går med en SATA enhet ifall det nu skulle

vara problem med IDE kontakten på moderkortet..eller nåt sånt. Eller bara byta ut IDE kabeln och se vad som händer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan nu konstatera att datorn startar upp som den ska ibland. Därefter kan den vara igång för att sedan bara boota om av sig själv. CD-DVD enheterna verkar inte

ha med saken att göra. Nu verkar det som det är nåt annat problem jag har att göra med.

Ingen aning nu vad jag kan göra faktiskt. Kan nån komponent vara trasig som gör detta`? Hur som helst så verkar problemet vara över mitt huvud.

Behöver tips om hur jag ska försöka lösa problemet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Gå över ALLA kontakter och expansionskort, ta loss dem och sätt tillbaka dem igen och känn så de sitter på plats ordentligt. Kolla även så fläktar och filter inte är fulla med damm. Prova att köra med en minneskrets åt gången, prova byta plats på dem, fel med minnen kan ge upphov till hur konstiga fel som helst.

Redigerad av Nicklas
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Därefter kan den vara igång för att sedan bara boota om av sig själv.

Stäng av automatiska omstarter vid systemfel:

Högerklick på Den här datorn - Egenskaper - Avancerat - Start...Inställningar

så får du ut en blåskärm med felmeddelande om omstarterna beror på systemfel.

Den viktiga informationen på blåskärmen är följande:

Högt upp ett felmeddelande med stora bokstäver (t ex BAD_POOL)

Långt ner rad med mest siffror (STOP...)

Under det ibland ett filnamn

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...